Weryfikacja potencjalnych klientów
Każdy prowadzący biznes potrzebuje rzetelnego źródła informacji, nie tylko o otoczeniu gospodarczym, ale również o swoich potencjalnych klientach. Aby uchronić firmę przed możliwymi opóźnieniami w płatnościach, przedsiębiorca może – jeszcze przed rozpoczęciem współpracy – dokładnie zweryfikować pozycję na rynku potencjalnego kontrahenta. To jedna z najprostszych metod na zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa finansowego organizacji. Przed podpisaniem umowy przedstawiciel przedsiębiorstwa może przeprowadzić wnikliwy research w internecie, który pozwoli mu nie tylko na poznanie firmy, ale również sprawdzenie opinii o świadczonych przez nią usługach lub sprzedawanych towarach. Prowadzący interes może również skorzystać z wywiadowni gospodarczych, dzięki którym zdobędzie on informacje na temat wypłacalności firmy i jej sytuacji na rynku.
Profilaktyka płatnicza
Jeżeli biznes dotknął już problem opóźnień w płatnościach, spowodowany nieterminowym regulowaniem zobowiązań przez klientów, przedsiębiorca w ramach prowadzonej działalności może zlecić działowi windykacji odzyskanie należnych środków. Opóźnienia w płatnościach są szczególnie niekorzystne z punktu widzenia organizacji z sektora MŚP. Prowadzący biznes jest zależny od swoich klientów. W sytuacji, gdy nie otrzyma należności w terminie, sam nie może uregulować zobowiązań firmy w tym opłacić swoich podwykonawców czy dostawców, co może prowadzić do pogorszenia jego sytuacji. Niektórzy prowadzący biznesy sami zajmują się kontaktem z najważniejszymi klientami w przypadku opóźnień. Jeżeli przedsiębiorca nie będzie w stanie pozyskać należności może poszukać wsparcia u firm windykacyjnych lub też zgłosić sprawę do biura informacji gospodarczej.
Wykorzystaj rozwiązania gwarantujące płynność finansową
Narzędziem, które zapewnia systematyczny przepływ należności do przedsiębiorstwa jest faktoring. Dzięki niemu instytucja zyskuje środki z wystawionych faktur, najpóźniej w ciągu 24 godzin od chwili wysłania faktury do firmy faktoringowej. Faktoring umożliwia biznesowi terminowe wywiązywanie się ze swoich zobowiązań i możliwość inwestowania środków w rozwój przedsiębiorstwa. Współpraca z partnerem finansowym zapewnia prowadzącym interes większą konkurencyjność na rynku i możliwość ubiegania się o rabaty, ponieważ mogą oni udzielać dłuższych terminów płatności.
– Bardzo ważne są dobre praktyki przedsiębiorcy na rynku gospodarczym. Właściciel firmy funkcjonuje w ekosystemie, jest zależny od podmiotów, a jego działania wpływają na partnerskie biznesy. Dlatego tak ważne jest odpowiedzialne podejście do biznesu i do poprawy płynności finansowej w otoczeniu biznesowym. Faktoring zapewnia prowadzącym biznes bezpieczeństwo finansowe, gwarantując szybki przelew należności z tytułu faktur, co umożliwia rozwój firmy – dodaje Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny firmy faktoringowej Bibby Financial Services.
