UOKiK przypomina: Reklamacja bez paragonu jest możliwa

Maciej Badowski AIP
Przemek Świderski
UOKiK przypomniał, że Prawo konsumenta do reklamacji nie może być w żaden sposób ograniczane. Nie wolno też sugerować, że nie będzie możliwości jej złożenia w przypadku utraty paragonu. Powodem wszczęcia postępowania przez UOKiK przeciwko Auchan Polska było ustalenie, że spółka umieszczała na paragonach informacje: „Paragon jest niezbędny do reklamacji”.

Zgodnie z obowiązującym prawem podstawą złożenia reklamacji jest wada zakupionego towaru lub usługi. Paragon jest tylko jednym z wielu możliwych dowodów zakupu, jaki konsument może przedstawić sprzedawcy zgłaszając reklamację. Gdy paragon zniszczył się, wyblakł albo zaginął, dowodem może być np. potwierdzenie płatności, wyciąg z rachunku bankowego, e-mail czy zeznanie świadków.

CZYTAJ TAKŻE

Nie daj się nabrać telefonicznym oszustom

UOKiK walczy z firmami utrudniającymi reklamowanie zakupionej odzieży i obuwia

Zdaniem UOKiK, Auchan mógł wprowadzać konsumentów w błąd przekazując na wydrukach z kasy fiskalnej informacje, które klienci mogli odbierać jako pouczenie o obowiązującym stanie prawnym i rezygnować z przysługującego im uprawnienia do składania reklamacji bez paragonu.

W toku postępowania Auchan zaniechał stosowania praktyki, a UOKiK przyjął zobowiązanie spółki do podjęcia działań mających na celu wyeliminowanie jej negatywnych skutków dla konsumentów i nałożył obowiązek jego wykonania. Przez dwa lata od zaniechania zakwestionowanej praktyki Auchan umieszczać będzie na paragonach informację: „Paragon może ułatwić złożenie reklamacji, ale nie jest niezbędny do jej złożenia”. Podobne informacje znajdą się również na stronie internetowej spółki, w ogólnopolskich gazetkach ofertowych, na ladzie w Punktach Obsługi Klienta oraz serwisowo- gwarancyjnych we wszystkich sklepach stacjonarnych w formie ogłoszenia o formacie A4.

W przypadku, kiedy kupiony towar posiada wadę mamy prawo złożyć reklamację, żądając doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową- poprzez naprawę lub wymianę, ewentualnie zwrotu całości lub części pieniędzy poprzez obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy. Podstawą reklamacji zawsze może być rękojmia lub gwarancja, o ile została udzielona.

Sprzedawca nie może uzależniać przyjęcia reklamacji od dostarczenia paragonu fiskalnego. To jeden z wielu możliwych dowodów nabycia rzeczy w danym sklepie i w danej cenie. Inne to: świadkowie, wydruki z karty płatniczej czy kredytowej, e-maile.  Niemniej trzeba pamiętać, że paragon znacznie ułatwia złożenie reklamacji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

I
IMHO
Nie precyzyjnie został przytoczony tutaj aspekt składania reklamacji. Owszem paragon nie jest niezbędny, o ile klient jest w stanie udowodnić, że dany towar został zakupiony właśnie w danym sklepie, co będzie można poprzeć innymi stosownymi dokumentami. Np. kupując jakiś artykuł, można go reklamować bez paragonu, potwierdzając płatność za niego w danym sklepie, o ile taki sam artykuł nie jest dostępny w innym sklepie. W takim przypadku bez paragonu będzie niezmiernie trudno udowodnić fakt zakupu w tym konkretnym sklepie. Ten brak paragonu odnosi się raczej do innych sytuacji, np. składając reklamację do zawartej umowy kupna, gdzie nie mamy dokumentu sprzedaży (paragonu), a możemy jednoznacznie podeprzeć się innym dokumentem, np. zawartą umową, z której wynika co kupiliśmy i w jakiej cenie.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl