UOKiK przypomina: Reklamacja bez paragonu jest możliwa

Maciej Badowski AIP
Przemek Świderski
UOKiK przypomniał, że Prawo konsumenta do reklamacji nie może być w żaden sposób ograniczane. Nie wolno też sugerować, że nie będzie możliwości jej złożenia w przypadku utraty paragonu. Powodem wszczęcia postępowania przez UOKiK przeciwko Auchan Polska było ustalenie, że spółka umieszczała na paragonach informacje: „Paragon jest niezbędny do reklamacji”.

Zgodnie z obowiązującym prawem podstawą złożenia reklamacji jest wada zakupionego towaru lub usługi. Paragon jest tylko jednym z wielu możliwych dowodów zakupu, jaki konsument może przedstawić sprzedawcy zgłaszając reklamację. Gdy paragon zniszczył się, wyblakł albo zaginął, dowodem może być np. potwierdzenie płatności, wyciąg z rachunku bankowego, e-mail czy zeznanie świadków.

CZYTAJ TAKŻE

Nie daj się nabrać telefonicznym oszustom

UOKiK walczy z firmami utrudniającymi reklamowanie zakupionej odzieży i obuwia

Zdaniem UOKiK, Auchan mógł wprowadzać konsumentów w błąd przekazując na wydrukach z kasy fiskalnej informacje, które klienci mogli odbierać jako pouczenie o obowiązującym stanie prawnym i rezygnować z przysługującego im uprawnienia do składania reklamacji bez paragonu.

W toku postępowania Auchan zaniechał stosowania praktyki, a UOKiK przyjął zobowiązanie spółki do podjęcia działań mających na celu wyeliminowanie jej negatywnych skutków dla konsumentów i nałożył obowiązek jego wykonania. Przez dwa lata od zaniechania zakwestionowanej praktyki Auchan umieszczać będzie na paragonach informację: „Paragon może ułatwić złożenie reklamacji, ale nie jest niezbędny do jej złożenia”. Podobne informacje znajdą się również na stronie internetowej spółki, w ogólnopolskich gazetkach ofertowych, na ladzie w Punktach Obsługi Klienta oraz serwisowo- gwarancyjnych we wszystkich sklepach stacjonarnych w formie ogłoszenia o formacie A4.

W przypadku, kiedy kupiony towar posiada wadę mamy prawo złożyć reklamację, żądając doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową- poprzez naprawę lub wymianę, ewentualnie zwrotu całości lub części pieniędzy poprzez obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy. Podstawą reklamacji zawsze może być rękojmia lub gwarancja, o ile została udzielona.

Sprzedawca nie może uzależniać przyjęcia reklamacji od dostarczenia paragonu fiskalnego. To jeden z wielu możliwych dowodów nabycia rzeczy w danym sklepie i w danej cenie. Inne to: świadkowie, wydruki z karty płatniczej czy kredytowej, e-maile.  Niemniej trzeba pamiętać, że paragon znacznie ułatwia złożenie reklamacji.

Biznes

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

I
IMHO
Nie precyzyjnie został przytoczony tutaj aspekt składania reklamacji. Owszem paragon nie jest niezbędny, o ile klient jest w stanie udowodnić, że dany towar został zakupiony właśnie w danym sklepie, co będzie można poprzeć innymi stosownymi dokumentami. Np. kupując jakiś artykuł, można go reklamować bez paragonu, potwierdzając płatność za niego w danym sklepie, o ile taki sam artykuł nie jest dostępny w innym sklepie. W takim przypadku bez paragonu będzie niezmiernie trudno udowodnić fakt zakupu w tym konkretnym sklepie. Ten brak paragonu odnosi się raczej do innych sytuacji, np. składając reklamację do zawartej umowy kupna, gdzie nie mamy dokumentu sprzedaży (paragonu), a możemy jednoznacznie podeprzeć się innym dokumentem, np. zawartą umową, z której wynika co kupiliśmy i w jakiej cenie.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Szok we Włoszech. Zaskakujący ruch selekcjonera „Squadra Azzurra”

Szok we Włoszech. Zaskakujący ruch selekcjonera „Squadra Azzurra”

Słynna polska aktorka nie żyje. Miała 78 lat

Słynna polska aktorka nie żyje. Miała 78 lat

Wróć na i.pl Portal i.pl