Pierwszy poniedziałek wakacji zaczął się od chaosu na dworcach i w Śródmieściu. Pasażerowie szukający przesiadek, błądzący po peronach za informacją, biegający i szukających przesiadki na coś, co dowiezie ich na Dworzec Centralny albo do centrum. Dotychczasowe możliwości przewozu dla wielu osób dojeżdżających z Wesołej, Rembertowa, Ursusa, Otwocka, Sochaczewa, Piaseczna itd. zostały kompletnie rozbite i zmienione. "Wykonawca rozpoczął przebudowę dwóch torów linii podmiejskich od strony wschodniej stacji Warszawa Zachodnia wraz z rozjazdami. Od września pociągi wrócą na dwa nowe tory podmiejskie" - poinformowało PKP PLK.
O tym, że Warszawie grozi zamknięcie linii średnicowej na wakacje (choć początkowo w jeszcze większym rozmiarze) pisaliśmy już w marcu 2022 roku. Wówczas PLK chciała... zamknąć całą średnicę, także dalekobieżną. Ostatecznie utrudnienia dotknęły głównie Koleje Mazowieckie i SKM w zakresie przejazdów na odcinku od Warszawy Zachodniej do Warszawy Wschodniej. Jakie pociągi zostały odwołane?
- Kolei Mazowieckich z kierunku zachodniego tj. linii R1 (Warszawa – Skierniewice) oraz R3 (Warszawa – Kutno), wybrane pociągi przejeżdżać będą przez linię średnicową dalekobieżną. Pozostałe rozpoczną/zakończą bieg na stacji Warszawa Zachodnia lub Warszawa Główna.
- Kolei Mazowieckich z kierunku wschodniego tj. linii R2 (Warszawa - Łuków) oraz R7 (Warszawa - Dęblin) część pociągów będzie kursowała po linii średnicowej dalekobieżnej. Pozostałe z nich rozpoczną/ skończą bieg na stacji Warszawa Wschodnia lub na przystanku Warszawa Stadion.
- Linie SKM S1 i S10 - Od poniedziałku, 26 czerwca, pociągi SKM linii S1 pojadą na trasie Pruszków – Warszawa Zachodnia lub Pruszków – Otwock przez dalekobieżną linię średnicową i stację Warszawa Centralna, z pominięciem przystanków Warszawa Ochota, Śródmieście, Powiśle i Stadion. W pełnej relacji – do Otwocka - pojedzie 7, a do Pruszkowa 11 pociągów. Odcinek Warszawa Wschodnia – Otwock obsłuży 28 pociągów linii S10. Uwaga, wszystkie pociągi linii S1 i S10 kursują z pominięciem przystanku Warszawa Olszynka Grochowska.
- Linie SKM S2 i S20 - Kursowanie pociągów linii S2 od 25 czerwca zostanie zawieszone. Pociągi SKM linii S20 będą jeździły na odcinku Warszawa Stadion – Sulejówek Miłosna. Na tej trasie będą 33 kursy w obu kierunkach, z częstotliwością dwa razy na godzinę. Wybrane, wczesno poranne, popołudniowe lub późno wieczorne kursy będą realizowane na krótszych trasach – do Warszawy Rembertów lub Warszawy Wschodniej.
- Linia SKM S3 - Pociągi SKM linii S3 dojeżdżają do Lotniska Chopina – w dni powszednie do stołecznego portu lotniczego pojedzie 16 par pociągów. Część z nich, podobnie jak dotychczas, w przeciwnym kierunku dotrze do Radzymina, a pozostałe do Wieliszewa lub Legionowa Piasków. W dni wolne od pracy pociągi SKM S3 kursują do i z Legionowa Piasków. Natomiast podobnie, jak w poprzednich latach, 6 par pociągów jeździ w wydłużonej relacji do i z Radzymina, zapewniając bezpośredni dojazd m.in. nad Jezioro Zegrzyńskie w Nieporęcie.
- Linia SKM S4 / S40 - Pociągi SKM linii S4 kursują na docelowej trasie łączącej Piaseczno z Zegrzem Południowym, stacją położoną niemalże nad brzegiem Jeziora Zegrzyńskiego. W dni powszednie w pełnej relacji, z częstotliwością co około 60 minut, jeździ 18 par pociągów. W dni wolne od pracy z Zegrza do Piaseczna kursuje 11 pociągów, a w odwrotnej relacji – 10. Pozostałe pociągi kursują pomiędzy Piasecznem i Legionowem. Pociągi linii S40, z powodu prac przy przebudowie i modernizacji stacji Warszawa Zachodnia, tak jak dotychczas – w dni powszednie jeżdżą w skróconej relacji do i z przystanku Warszawa Rakowiec, gdzie można przesiąść się do tramwajów w kierunku centrum Warszawy. Kursy są realizowane z częstotliwością co około 60 minut. Dzięki temu, na odcinku Piaseczno – Warszawa Rakowiec, pociągi SKM kursują z częstotliwością co około 30 minut.
[zdjecie]83114805[/zdjecie]
W celu ułatwienia poruszania się podróżnym po Warszawie wprowadzono czasowe honorowanie biletów Zarządu Transportu Miejskiego i przewoźników kolejowych.Tutaj znajdziecie pełną listę honorowanych przejazdów Część pociągów, w tym Kolei Mazowieckich, zostanie skierowana na linię obwodową (przez Warszawę Gdańską), inne zakończą bieg na stacjach Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia. Kolejarze chcą też wykorzystać odnowioną stację Warszawa Główna.
- Nie można jednoznacznie powiedzieć, jaki procent tych pociągów uda się zachować. Na pewno nie znajdziemy przepustowości na wszystkie te pociągi. Np. pociągów Kolei Mazowieckich będzie o 10 proc. mniej. Będzie też mniej pociągów SKM - powiedział nam Krzysztof Grünke, dyrektor ds. rozkładów PKP PLK. Tymczasem PLK wysyłając komunikat o gigantycznych zmianach dla pasażerów na wakacje zaczęła go od informacji o... budowie torów i nowych peronów na Warszawie Zachodniej. Z dopiskiem: będą zmiany w komunikacji.
[zdjecie]83114815[/zdjecie]
Jaka jest przyczyna całego zamieszania? Wykonawca ma przebudować dwa tory linii podmiejskich od strony wschodniej stacji Warszawa Zachodnia wraz z rozjazdami. Od września pociągi wrócą na dwa nowe tory podmiejskie.
Utrudnienia też dla WKD - większe od września
Dodatkowo w przypadku Warszawskiej Kolei Dojazdowej od przystanku Warszawa Reduta Ordona do stacji Warszawa Śródmieście WKD ruch pociągów będzie prowadzony w obydwu kierunkach wyłącznie po torze nr 1 (tor prawy w kierunku Grodziska Mazowieckiego). Kolejne utrudnienia dla popularnej "wukadki" pojawią się od lipca. Pociągi będą kursować z częstotliwością co ok. 24 minuty. Od 10.07.2023 (poniedziałek) do 16.07.2023 (niedziela) – zamknięcie jednotorowe w rejonie stacji Warszawa Zachodnia oraz ograniczenia w dni powszednie w godz. 9:00-16:00 na odcinku Podkowa Leśna Główna – Grodzisk Maz. Radońska. We wrześniu, gdy wróci ruch na linii podmiejskiej średnicy, przestaną natomiast kursować pociągi WKD przez Warszawę Zachodnią - rozpocznie się rozbiórka peronu nr 1.
Chaos i rozczarowanie
W marcu 2022 roku opisywaliśmy konsultacje pomiędzy PKP PLK, a przewoźnikami. Wówczas spółka realizująca remont dworca Warszawa Zachodnia i linii średnicowej, chciała zamknąć całą linię średnicową. Czy remont części podmiejskiej teraz pozwoli uniknąć w przyszłości (pierwotnie planowanego na 2024) zamknięcia całej linii średnicowej? Być może tak, ale z pewnością czekają nas jeszcze zamknięcia dalekobieżnej jej części. Tak wynika z zapowiedzi prac, które są do wykonania. Więcej na ten temat przeczytacie poniżej.
