Spis treści
Coraz chętniej kupujemy używaną elektronikę
Na rynku nowej elektroniki użytkowej obserwowany jest zastój. Kolejne premiery smartfonów nie przynoszą przełomowych zmian, a ceny flagowych modeli osiągają astronomiczne ceny, które dla wielu z nas są nie do zaakceptowania. To spowodowało, że Polacy coraz częściej interesują się urządzeniami refurbished, chodzi o elektronikę użytkową z drugiej ręki.
Potwierdzają to dane firmy Counterpoint Research. Podczas gdy na rynku nowych telefonów notowane są dwucyfrowe spadki sprzedaży (12 p. proc. w minionym roku), wartość sektora telefonów z drugiego obiegu rośnie z roku na rok (5 p. proc. w 2022 r.).
– Szczególnym okresem dla wciąż młodej branży refurbished, która działa w ramach idei cyrkularności, była pandemia COVID-19. Przerwane liczne łańcuchy dostaw przełożyły się na ograniczony dostęp do nowych urządzeń. Konsumenci swoją uwagę skierowali na sektor odnawianej elektroniki, który oferował dostęp do sprawdzonych modeli w konkurencyjnych cenach – komentuje Tomasz Kowalczyk, założyciel i prezes firmy Luxtrade.
Z drugiej strony, ekspert zwraca uwagę na aspekt ekologiczny, szczególnie popularny wśród pokolenia Z. – Młodzi posiadają o wiele większą świadomość troski o środowisko – de facto wzrastali w otoczeniu, w którym postulaty społecznej odpowiedzialności i zielonego ładu towarzyszyły im na porządku dziennym – dodaje.
Analitycy są zgodni, że w najbliższych latach segment ten będzie notował wzrosty. Ich zdaniem wpływ na zainteresowanie urządzeniami refurbished będzie miała nie tylko okazyjna cena, ale również konieczność ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko czy redukcja liczby elektroodpadów. Zmiany wymuszają również regulatorzy, którzy na poziomie europejskim i narodowym, wprowadzają legislację, przyczyniającą się do wydłużania cyklu życia elektroniki.
– Przykładem takich działań są między innymi unijne prace nad tzw. prawem do naprawy oraz wprowadzone przez francuski parlament dopłaty do serwisowania elektroniki konsumenckiej – wskazano.
Kupujemy mniej telewizorów i inteligentnych głośników
Firma doradcza IDC przeanalizowała liczbę globalnych dostaw inteligentnych urządzeń do domu. Okazuje się, że w I kw. tego roku producenci inteligentnych urządzeń dostarczyli 186 mln urządzeń tego typu. To o 5,6 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, ale w niektórych kategoriach te spadki są większe. Np. liczba inteligentnych głośników i sieciowych urządzeń do rozrywki, czyli np. telewizorów, spadła odpowiednio o 15,4 proc. i 7,8 proc.
Spadki były zauważalne już w zeszłym roku. Warto zauważyć, że już w ubiegłym roku konsumenci kupowali mniej urządzeń smart home. Łącznie konsumenci kupili ich 871,8 mln sztuk – wynika z danych IDC – to o 2,6 proc. mniej rdr. Telewizory Smart TV, które stanowiły największą kategorię, odnotowały spadek o 4,3 proc. Był to pierwszy rok, w którym odnotowano spadki w dostawach urządzeń smart home, ale, jak tłumaczą eksperci, nie bez powodu.
– Pamiętajmy, że w 2021 r. w czasie pandemii spędzaliśmy znacznie więcej czasu w domach i to wpłynęło na nasze decyzje zakupowe. Kupowaliśmy po prostu więcej produktów, które miały nam uprzyjemnić pobyt w domu w tym trudnym czasie. W ubiegłym roku wróciliśmy do normalności i ma to przełożenie na to, co się sprzedaje, choć biorąc pod uwagę suche liczby, to spadki i tak są niewielkie – analizuje Andrzej Repczyński, product manager Komputronik.
Jednocześnie analitycy IDC prognozują, że w przyszłym roku, wraz z poprawą sytuacji gospodarczej, sytuacja ulegnie zmianie. Ich zdaniem wzrost utrzyma się co najmniej do 2027 roku, a na rynek trafi 1,1 miliarda inteligentnych urządzeń. Dla konsumentów dobrą informacją może być też spadek średnich cen telewizorów. Te z półki premium staną się bardziej dostępne dla klientów.
Dlaczego Polacy kupują używany sprzęt?
Coraz większe zainteresowanie elektroniką z drugiej ręki widoczne jest również nad Wisłą, gdzie po rozwiązania obiegu zamkniętego najczęściej sięgają najmłodsi konsumenci oraz rodzice. Z danych Luxtrade wynika także, że najważniejszym motywatorem zakupowym oprócz okazyjnej ceny jest możliwość zakupu urządzenia konkretnej marki w wymarzonym wariancie.
