Spis treści
Dodatki świąteczne dla pracowników. To najczęściej oferują firmy
Przed świętami Bożego Narodzenia wiele firm decyduje się na przyznawanie dodatków świątecznych dla swoich pracowników. Najczęściej są to paczki wypełnione różnego rodzaju produktami lub premie finansowe do wydania na świąteczne zakupy. Z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że na takie rozwiązanie decyduje się niemal 6 na 10 firm.
– Z punktu widzenia pracownika, zwłaszcza w obliczu wciąż wysokiej inflacji, najmilej widziana jest premia, ale pracodawcy mają różne pomysły na dodatki. Te popularne to m.in. kosze prezentowe, bony podarunkowe do popularnych sklepów czy nawet prezenty w postaci rocznych subskrypcji lub członkostwa w klubach sportowych – mówi Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service i ekspert rynku pracy.
Na drugim miejscu w zestawieni firmowych dodatków znajduje się prywatna opieka medyczna, którą oferuje ponad połowa przedsiębiorców (51 proc.). Z kolei podium zamykają imprezy integracyjne (48 proc.). W przypadku paczek na Boże Narodzenie najczęściej można się ich spodziewać w średnich firmach, ale już imprezy integracyjne są domeną dużych przedsiębiorstw.
Co jeszcze znajduje się na liście świątecznych benefitów?
Na dalszych miejscach znalazły się bony towarowe, karty przedpłacone lub rabaty (47 proc.), szkolenia, kursy dotyczące zawodu (46 proc.) oraz karty sportowe (43 proc.). Natomiast szkolenia językowe oferuje 27 proc. firm, a najmniej rozpowszechnione są programy emerytalne, które dotyczą 22 proc. przedsiębiorstw.

Pracownicy zapytani o to, jakie benefity pozapłacowe otrzymują najczęściej, wskazują w kolejności:
- imprezy integracyjne (52 proc.)
- paczki świąteczne (45 proc.)
- szkolenia i kursy zawodowe (45 proc.)
- Prywatna opieka medyczna (41 proc.)
- karta sportowa (40 proc.)
Pracownicy oczekują premii, nie prezentów
Z kolei jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez Gi Group Holding, tylko 12 proc. respondentów wybrało niepieniężną (czyli prezentową) formę benefitu świątecznego. Z tego prawie połowa (47 proc.) chciałaby dostać kartę prezentową na zakupy. Na upominek firmowy wskazało 4 proc. badanych.
– Premia pieniężna daje pracownikom wolność wyboru w zakresie tego, jak chcą wykorzystać otrzymane środki. Ponadto święta to czas, kiedy wiele osób ponosi duże wydatki, a dodatkowa gotówka może pomóc w pokryciu tych kosztów. To ważne szczególnie w okresie ekonomicznej niepewności, nie tylko dla osób o ograniczonych dochodach, ale także dla specjalistów czy managerów – wyjaśnia Małgorzata Parzych ekspertka Grafton Recruitment.
Jednocześnie dodaje, że firmy „lubią skupiać się na prezentach w formie fizycznej, ponieważ w wielu przypadkach mogą potraktować je jako koszty uzyskania przychodu", więc zmniejszają ich obowiązki podatkowe. – W przypadku świadczenia pieniężnego i zatrudnienia na umowę o pracę trzeba brać również pod uwagę konieczność opłacenia większego ZUS-u – dodaje.
W przypadku wyboru prezentu fizycznego najwięcej badanych wskazało na kartę upominkową (47 proc.), dodatkowy dzień wolny od pracy (37 proc.), a 12 proc. wybrało bilet na wydarzenie kulturalne. Upominek firmowy wskazało 4 proc. osób. Oznacza to, że pracownicy chcą otrzymać prezent, który będzie stanowił dla nich realną wartość w postaci wsparcia domowego budżetu czy uwolnienia wolnego czasu.
