Wolimy mieć smartfona niż pralkę? Z posiadania jakiego sprzętu rezygnują Polacy? Umacnia się trend rezygnacji z telewizorów

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
W 2021 roku pralki znajdowały się na wyposażeniu mniej niż 95 proc. gospodarstw domowych. Oznacza to, że pralki ma prawie jedno polskie domostwo na 19.
W 2021 roku pralki znajdowały się na wyposażeniu mniej niż 95 proc. gospodarstw domowych. Oznacza to, że pralki ma prawie jedno polskie domostwo na 19. 123RF
Z roku na rok posiadamy coraz więcej samochodów czy zmywarek. Co ciekawe, pralkę posiada obecnie prawie 95 proc. gospodarstw domowych w Polsce. To o prawie 20 pkt proc. więcej niż jeszcze w 2003 roku. Jednocześnie wskazują na spadek popularności telewizorów, zestawów kina domowego czy odtwarzaczy DVD. – Sytuację zachwiała najpewniej epidemia, ale póki co za wcześnie jest, aby mówić o odwróceniu trendu – podkreślają. – Ten sugeruje, że po 2012 roku popularność telewizorów spada – dodają.

Spis treści

– W 2021 roku tylko jedna osoba na 71 nie miała w Polsce telefonu komórkowego – wskazują w swojej analizie Oskar Sękowski oraz Bartosz Turek, HRE Investments powołując się na dane GUS. Jednocześnie dodają, że jeszcze w 2003 roku mniej niż połowa rodaków miała w kieszeni telefon komórkowy.

Pralka czy telefon komórkowy? Czego mamy więcej?

Eksperci zwracają uwagę, że w polskich domach telefony komórkowe są one „częstszym lokatorem niż pralki". – Te w 2021 roku były na wyposażeniu mniej niż 95 proc. gospodarstw domowych. Oznacza to, że pralki ma prawie jedno polskie domostwo na 19 – wskazują.

Wolimy mieć smartfona niż pralkę? Z posiadania jakiego sprzętu rezygnują Polacy? Umacnia się trend rezygnacji z telewizorów
HRE Investments

Jaki sprzęt posiadamy najchętniej?

Sękowski i Turek podają, że wśród najpopularniejszego wyposażenia poza pralką oraz telefonem komórkowym znajdziemy także laptopy, samochody czy kuchenki mikrofalowe. Ich zdaniem może to sugerować, że „Polacy chętnie kupują sprzęty, które pozwalają oszczędzić czas lub umilają wolne chwile”.

Widać to szczególnie dobrze jeśli spojrzymy na wspomnianą pralkę, kuchenkę mikrofalową czy zmywarkę – przyznają i podają, że wspomnianą pralkę posiada obecnie prawie 95 proc. gospodarstw domowych w Polsce. To o prawie 20 pkt proc. więcej niż w 2003 roku.

– Jeszcze większy wzrost popularności zauważymy w przypadku mikrofalówek czy zmywarek. Z szybkiego podgrzewania jedzenia na początku XXI wieku korzystała zaledwie ¼ Polaków. Kilkanaście lat później odsetek ten zwiększył się ponad dwukrotnie. Polacy odchodzą również od tradycyjnego zmywania naczyń. W tym przypadku mamy do czynienia z największą dynamiką. W 2003 roku zmywarka znajdowała się jedynie w 3 proc. gospodarstw. Dziś już niemal połowa Polaków zleca zmywanie maszynie podają.

Z kolei samą popularność zmywarek eksperci tłumaczą faktem, że urządzenie to potrafi zużywać relatywnie mało wody, co wpływa na niższe rachunki.

Czas i pieniądze chętnie przeznaczamy na rozrywkę?

Sękowski i Turek powołując się na dane GUS, wskazują, że zaoszczędzonyczas chętnie przeznaczamy na rozrywkę. Świadczyć o tym ma „popularność telefonów komórkowych, jak i laptopów". Jak podają, ten drugi sprzęt posiada obecnie ponad 2/3 Polaków.

– W porównaniu do 2003 roku oznacza to prawie 3-krotny wzrost. To zapewne również nikogo nie dziwi. Wzrost popularności komputerów osobistych wynika z rozwoju technologicznego. Laptopy mogą też służyć oglądaniu telewizji, seriali czy filmów i może się wydawać, że wypierają w tych funkcjach tradycyjne odbiorniki TV.

Rosnąca zamożność społeczeństwa znajduje też odbicie w liczbie posiadanych przez Polaków samochodów. – Ich popularność jest obecnie tylko trochę niższa niż laptopów – podają i przypominają, że w 2003 roku auto posiadało niewiele ponad 4 rodziny na 10. Obecnie gospodarstw, w których znajdziemy samochód, jest już ponad 72 proc.

Popularność telewizorów i odtwarzaczy DVD spada

Eksperci wskazują na spadek popularności telewizorów, zestawów kina domowego czy odtwarzaczy DVD. – Sytuację zachwiała najpewniej epidemia, która spowodowała, że trochę więcej osób zapragnęło mieć w domu większy ekran, ale póki co za wcześnie jest, aby mówić o odwróceniu trendu – podkreślają. – Ten sugeruje, że po 2012 roku popularność telewizorów spada – dodają.

Z najnowszych danych wynika, że urządzenie do odbioru telewizji posiadało 63,1 proc. polskich gospodarstw. Eksperci zauważają, że największy spadek popularności dotyczy jednak odtwarzaczy DVD. Jak podają, w 2009 roku sprzęt ten posiadała ponad połowa Polaków, a w zaledwie trzy lata odsetek ten spadł do prawie 38 proc.

– Najpewniej jest to wynikiem wzrostu popularności serwisów streamingowych. Podobne zmiany, choć już nie tak diametralne są widoczne w przypadku kina domowego, które w 2009 roku posiadało prawie 15 proc. gospodarstw, a obecnie trochę ponad 10 proc. rodaków – dodają na koniec.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wolimy mieć smartfona niż pralkę? Z posiadania jakiego sprzętu rezygnują Polacy? Umacnia się trend rezygnacji z telewizorów - Strefa Biznesu

Wróć na i.pl Portal i.pl