Wymiana dowodu osobistego jest konieczna w kilku przypadkach.
Przede wszystkim jeśli upłynął termin jego ważności – dowód jest ważny tylko przez 10 lat od wydania. Nowego dowodu będziemy również potrzebować, jeśli nasz wizerunek zaczął zbyt wyraźnie odbiegać od tego, jaki widnieje na zamieszczonym w nim zdjęciu. Innymi słowy – zrobiłeś sobie dredy? Musisz wyrobić sobie nowy dowód. Wniosek o wydanie dowodu będzie też konieczny w przypadku uszkodzenia dotychczasowego lub jego utraty.
Co należy przygotować, żeby otrzymać nowy dowód? Najpierw trzeba pobrać, wydrukować i wypełnić wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego. Taki wniosek znajduje się na stronie urzędu miasta. Z wnioskiem udajemy się do siedziby organu naszej gminy i składamy go wraz z dwoma aktualnym zdjęciami o wymiarach 35 x 45 mm, czyli takimi samymi, jakie są wymagane do paszportu. Fotografie nie powinny być starsze niż sześć miesięcy. Będzie nam również potrzebny dotychczasowy dowód lub paszport, jeśli dowód zgubiliśmy. Jeśli dane zawarte w Rejestrze Dowodów Osobistych nie będą zgodne z danymi zawartymi we wniosku, urząd ma prawo wymagać od nas dodatkowo skróconego odpisu aktu urodzenia, a w przypadku wzięcia ślubu - skróconego odpisu aktu małżeństwa, orzeczenia sądu i dokumentu poświadczającego obywatelstwo polskie.
Procedura wyrobienia nowego dowodu osobistego nie powinna przekroczyć 30 dni. W tym roku dokument ten będzie musiał wymienić każdy komu wydano go w 2007 roku lub wcześniej. Chyba nikomu nie trzeba udowadniać wagi posiadania ważnego dowodu osobistego. Bez niego nie załatwimy dziś praktycznie żadnej sprawy w urzędzie, placówce miejskiej, instytucji publicznej czy w banku. Od czasu wejścia w życie ustawy antyterrorystycznej ważny dowód osobisty jest również potrzebny do rejestracji numeru telefonu komórkowego.