Wysokie aspiracje

Tomasz Szmandra
Hyundai
Hyundai ix55 to trzeci, a przy tym największy i najbardziej luksusowy SUV koreańskiej marki. Auto wejdzie do sprzedaży na wiosnę i trafi na mocnych konkurentów

Nowy Hyundai należy do tzw. klasy Premium wśród samochodów typu SUV, czyli jest pozycjonowany powyżej modeli Tucson i Santa Fe. To oznacza, że jego rywalami na rynku będą tak prestiżowe modele jak BMW X5, Mercedes ML czy Audi Q7.

Ix55 zadebiutował w Europie podczas jesiennego salonu samochodowego w Paryżu, jednak od roku, w nieco zmienionej wersji, jest już sprzedawany w USA pod nazwą Veracruz. Auto powstało na zmodyfikowanej płycie podłogowej modelu Sante Fe, od którego jest dłuższe, szersze i wyższe. Rozstaw osi także jest większy.

Hyundai w standardzie posiada trzeci rząd siedzeń, dzięki czemu może przewozić nawet siedem osób. Dwa fotele (z 3-punktowymi pasami bezpieczeństwa) z ostatniego rzędu można złożyć, uzyskując płaską podłogę bagażnika, który ma pojemności 598 l. W razie potrzeby podobnie można postąpić z fotelami drugiego rzędu, co pozwala zwiększyć przestrzeń ładunkową do 1746 l.

Początkowo auto będzie oferowane w Europie jedynie z turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym 3.0 V6 rozwijającym moc 240 KM. Napęd trafia na obie osie za pomocą sześciostopniowej, automatycznej skrzyni biegów, posiadającej opcję manualnej zmiany przełożeń.

Model ix55 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10,4 sekundy, a ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. Według danych producenta, średnie zużycie oleju napędowego wynosi 9,4 l na 100 km.

Zarówno jednostka napędowa, jak i skrzynia biegów to nowe konstrukcje, które dotąd nie były stosowane w Hyun-daiach. Być może nieco później w ofercie pojawi się 6-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 3,8 l i mocy 260 KM.

Auto może być wyposażone w 17- lub 18-calowe alufelgi. W porównaniu z wersją na rynek amerykański, wzmocniono i utwardzono zawieszenie, co zapewnia lepsze trzymanie się drogi. Zmniejszono też siłę wspomagania przekładni kierowniczej, co z kolei pomaga lepiej wyczuć samochód przy większych prędkościach.

Nie należy sie łudzić, że tym autem możemy swobodnie poruszać się w trudnym terenie. Zwiększony prześwit oraz elektroniczny system rozdziału napędu 4x4 predysponują to auto raczej do jazdy po szutrowych drogach i leśnych duktach, ale za to ix55 może okazać się bardzo pomocny podczas holowania przyczepy do przewozu koni lub łodzi.
We wnętrzu królują skórzane i drewniane elementy wykończeniowe. Wyposażenie standardowe jest bogate i to zarówno to poprawiające komfort (m.in. automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja, wysokiej klasy system audio) jak i bezpieczeństwo (reflektory ksenonowe, 6 poduszek powietrznych, ESP).

Hyundai ix55 trafi na polski rynek w marcu przyszłego roku. Na razie nie jest znana jego cena, ale z pewnością będzie sporo droższy od modelu Santa Fe 2.2/150 KM (od 126 900 zł). Powinien być tańszy od BMW X5 3.0/235 KM (215 300 zł), Mercedesa ML 3.0/224 KM (208 000 zł) oraz Audi Q7 3.0/240 KM (221 800 zł).

Wybrane dla Ciebie

Szykowano atak terrorystyczny na strażników Karola III

Szykowano atak terrorystyczny na strażników Karola III

Słynna polska aktorka nie żyje. Miała 78 lat

Słynna polska aktorka nie żyje. Miała 78 lat

Wróć na i.pl Portal i.pl