Wysokie aspiracje

Tomasz Szmandra
Hyundai
Hyundai ix55 to trzeci, a przy tym największy i najbardziej luksusowy SUV koreańskiej marki. Auto wejdzie do sprzedaży na wiosnę i trafi na mocnych konkurentów

Nowy Hyundai należy do tzw. klasy Premium wśród samochodów typu SUV, czyli jest pozycjonowany powyżej modeli Tucson i Santa Fe. To oznacza, że jego rywalami na rynku będą tak prestiżowe modele jak BMW X5, Mercedes ML czy Audi Q7.

Ix55 zadebiutował w Europie podczas jesiennego salonu samochodowego w Paryżu, jednak od roku, w nieco zmienionej wersji, jest już sprzedawany w USA pod nazwą Veracruz. Auto powstało na zmodyfikowanej płycie podłogowej modelu Sante Fe, od którego jest dłuższe, szersze i wyższe. Rozstaw osi także jest większy.

Hyundai w standardzie posiada trzeci rząd siedzeń, dzięki czemu może przewozić nawet siedem osób. Dwa fotele (z 3-punktowymi pasami bezpieczeństwa) z ostatniego rzędu można złożyć, uzyskując płaską podłogę bagażnika, który ma pojemności 598 l. W razie potrzeby podobnie można postąpić z fotelami drugiego rzędu, co pozwala zwiększyć przestrzeń ładunkową do 1746 l.

Początkowo auto będzie oferowane w Europie jedynie z turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym 3.0 V6 rozwijającym moc 240 KM. Napęd trafia na obie osie za pomocą sześciostopniowej, automatycznej skrzyni biegów, posiadającej opcję manualnej zmiany przełożeń.

Model ix55 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10,4 sekundy, a ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. Według danych producenta, średnie zużycie oleju napędowego wynosi 9,4 l na 100 km.

Zarówno jednostka napędowa, jak i skrzynia biegów to nowe konstrukcje, które dotąd nie były stosowane w Hyun-daiach. Być może nieco później w ofercie pojawi się 6-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 3,8 l i mocy 260 KM.

Auto może być wyposażone w 17- lub 18-calowe alufelgi. W porównaniu z wersją na rynek amerykański, wzmocniono i utwardzono zawieszenie, co zapewnia lepsze trzymanie się drogi. Zmniejszono też siłę wspomagania przekładni kierowniczej, co z kolei pomaga lepiej wyczuć samochód przy większych prędkościach.

Nie należy sie łudzić, że tym autem możemy swobodnie poruszać się w trudnym terenie. Zwiększony prześwit oraz elektroniczny system rozdziału napędu 4x4 predysponują to auto raczej do jazdy po szutrowych drogach i leśnych duktach, ale za to ix55 może okazać się bardzo pomocny podczas holowania przyczepy do przewozu koni lub łodzi.
We wnętrzu królują skórzane i drewniane elementy wykończeniowe. Wyposażenie standardowe jest bogate i to zarówno to poprawiające komfort (m.in. automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja, wysokiej klasy system audio) jak i bezpieczeństwo (reflektory ksenonowe, 6 poduszek powietrznych, ESP).

Hyundai ix55 trafi na polski rynek w marcu przyszłego roku. Na razie nie jest znana jego cena, ale z pewnością będzie sporo droższy od modelu Santa Fe 2.2/150 KM (od 126 900 zł). Powinien być tańszy od BMW X5 3.0/235 KM (215 300 zł), Mercedesa ML 3.0/224 KM (208 000 zł) oraz Audi Q7 3.0/240 KM (221 800 zł).

Wróć na i.pl Portal i.pl