Samolot odrzutowy polskiej konstrukcji Flaris Lar 1 po raz pierwszy wzbił się w powietrze. Celem przeprowadzonych testów było wypracowanie optymalnej konfiguracji startu i lądowania oraz sprawdzenie skuteczności układu sterowania i stateczności płatowca.
Testy w Babimoście
Samolot wykonał dwadzieścia sześć trudnych podlotów (starto-lądowań) nad pasem lotniska w Babimoście w zmiennych warunkach atmosferycznych. 5 kwietnia, kiedy odbywały się testy, wiatr był niespodziewanie porywisty, prostopadły do pasa. Potwierdziło to tym samym skuteczność sterów zarówno podczas rozbiegu, startu, wznoszenia, zniżania i lądowania.
- Była to trudna próba samolotu oraz całego zespołu FLARIS TEAM - mówi dyrektor programowy Flaris, mgr inż. Rafał Ładziński. - Trudność polega na tym, że FLARIS LAR1 nie ma wzorca. Jest samolotem o nowatorskiej konfiguracji płatowca.
Flaris Lar 1. Jaka cena?
Flaris Lar 1 ma możliwość operowania z krótkich słabo przygotowanych lądowisk trawiastych. Planowany zasięg samolotu wynosi ponad 3000 km. Samolot został wyposażony w nowatorski ratunkowy system dla całego samolotu i załogi, wyznaczając tym samym nowe standardy bezpieczeństwa podróżowania osób prywatnych i biznesu.
- Cena zakupu i eksploatacji Flaris Lar 1 wyniesie jedną czwartą ceny oferowanych na rynku lekkich odrzutowców klasy Light Jet LJ - zapewnia dyrektor Rafał Ładziński.
Najmniejszy odrzutowiec świata
Flaris Lar 1 jest najbardziej ekonomicznym na świecie, dyspozycyjnym samolotem, który tworzy nową klasę High Speed Presonal Jet (HPJ). To jednosilnikowy samolot odrzutowy o kompozytowej konstrukcji. Tworzy nową kategorię małych odrzutowców dyspozycyjnych, idealnych do szybkiego przemieszczania się w dowolnym celu. Łączy przeciwstawne cechy: łatwość pilotażu właściwą samolotom ultralekkim z osiągami odrzutowca: prędkością i zasięgiem. Jest pierwszym na świecie biznesowo-rodzinnym odrzutowcem, który został wykonany w najnowszych technologiach. Dzięki zastosowanym innowacjom jego konstrukcja jest jednocześnie lekka i wytrzymała.
ZOBACZ KONIECZNIE. TAK WYGLĄDA FLARIS LAR 1:
ZIELONA GÓRA - BABIMOST. Flaris Lar 1. Pierwszy na świecie p...
Flaris Lar 1 - specyfikacja:
- Rozpiętość całkowita - 8,68 m
- Długość - 8,32 m
- Wysokość - 2,43 m
- Powierzchnia skrzydeł: 10,0 m2
- Masa własna - 700 kg
- Masa startowa - 1500 kg
Testy w Babimoście:
Flaris Lar 1 - osiągi
- Prędkość przelotowa - 700 km/h
- Prędkość przeciągnięcia - 115 km/h
- Maks. prędkość wznoszenia - 30 m/s
- Pułap lotu - 14000 m
- Zasięg - max. 3200 km
- Zasięg przy pełnym załadunku - 2200 km
- Zasięg z dwoma osobami i bagażem - 2600 km
- Rozbieg - 250 m
Flaris Lar 1 - wyposażenie
- Niewielka kabina typu samochodowego, łatwo dostępna wprost z ziemi, bez konieczności przeciskania się między fotelami.
- Skrzydło o zmiennym profilu (skrzydło posiada profil zmienny wzdłuż jego rozpiętości) o obrysie półeliptycznym i własnych profilach zaprojektowanych dla dużych prędkości, doskonałości i bezpiecznego przeciągnięcia.
- System zamykania drzwi (11 rygli) zapewniający hermetyczność przy minimalnej masie.
- Czytelne rozmieszczenie przyrządów na tablicy.
- Wygodne, lekkie fotele.
Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej.
POLECAMY RÓWNIEŻ PAŃSTWA UWADZE:
Oto Graham. Człowiek, który przeżyje każdy śmiertelny wypade...
