Zmiany w prawie jazdy od 2024 roku. Osoby starsze mają być kierowane na dodatkowe badania. Komisja Europejska zapowiada rewolucję na drogach

Bartłomiej Ciepielewski
Bartłomiej Ciepielewski
Zmiany w prawie jazdy mają zostać wprowadzone już w 2024 roku
Zmiany w prawie jazdy mają zostać wprowadzone już w 2024 roku Tomasz Czachorowski / Polska Press
Unia Europejska planuje wprowadzenie w przyszłym roku nowych zasad dotyczących praw jazdy. Zmiany w przepisach obejmą między innymi osoby starsze, które zostaną zobowiązane do przejścia specjalnych badań psychologicznych w celu przedłużenia terminu ważności posiadanych uprawnień. Nowe regulacje mają też dopuścić na drogi osoby niepełnoletnie.

Spis treści

Trwają prace nad projektem unijnym „wizja zero”, którego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach i wyeliminowanie wypadków śmiertelnych do 2050 roku. Nowe przepisy mają objąć między innymi seniorów, którzy mimo wielu lat spędzonych za kółkiem stanowią ryzyko wypadków porównywalne z osobami w przedziale wiekowym od 18 do 24 lat.

Zmiany w prawie jazdy od 2024 roku

Nowe przepisy zakładają wprowadzenie badań psychologicznych dla osób od 65. lub 70. roku życia, które zechcą przedłużyć termin ważności prawa jazdy. Przygotowany test sprawdzi ich kondycję psychiczną oraz wykryje ewentualne problemy z koncentracją. Seniorzy, którzy uzyskają wynik negatywny, mają stracić możliwość kierowania pojazdami. Zwolennicy takiej kontroli przypominają, że podobne rozwiązania funkcjonują już w Hiszpanii, Danii czy Szwajcarii.

Jak przekazała „Rzeczpospolita”, autorzy projektu rozważają też pomysł wprowadzenia kursów odświeżających dla osób powyżej 70. roku życia. Maksymalny termin ważności uprawnień dla seniorów miałby zostać skrócony prawdopodobnie do 5 lat. Niektóre najbardziej restrykcyjne propozycje zakładają nawet, że kierujący powyżej 75. roku życia będą zobowiązani do odbywania badań psychologicznych każdego roku.

Zapowiadane regulacje nadal są jednak w fazie projektowej, przez co w najbliższych miesiącach mogą zostać zmodyfikowane. Przeciwnicy propozycji KE wskazują, że wiek nie powinien być przesłanką do przeprowadzania częstszych badań, a większe zagrożenie na drogach stanowią najmłodsi kierowcy.

Prawo jazdy dla nastolatków

Unijna dyrektywa „wizja zero” zakłada też zmiany dla najmłodszych kierowców. Jedną z nich jest możliwość wyrobienia uprawnień na pojazdy osobowe oraz ciężarowe przez osoby od 17. roku życia. Nowe przepisy mają rozwiązać problem braku kierowców zawodowych w branży transportowej.

- Zgodnie z założeniami nowa regulacja wprowadzi program prowadzenia pojazdów przed uzyskaniem prawa jazdy kategorii B lub C kandydatom, którzy ukończyli 17 lat z osobą towarzyszącą spełniającą określone w dyrektywie wymagania - wyjaśnia sekretarz stanu w resorcie infrastruktury Rafał Weber.

Oznacza to, że niepełnoletni kierowcy będą mogli przygotowywać się do zawodu pod okiem doświadczonych osób. Dodatkowo obowiązywać będzie 2-letni okres próbny, w trakcie którego niedozwolona będzie jazda nawet przy najmniejszej ilości alkoholu we krwi. W procesie szkolenia oraz egzaminowania większy nacisk zostanie natomiast położony na bezpieczeństwo pozostałych uczestników ruchu drogowego, czyli coraz m.in. coraz popularniejszych hulajnóg elektrycznych.

Ponadto osoby z prawem jazdy kat. B mają zyskać uprawnienia do kierowania pojazdem o wyższej niż obecnie dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 4,25 ton (obecnie 3,5 t). Proponowana zmiana to skutek wyższej wagi aut elektrycznych, które wkrótce mają zdominować europejskie drogi.

Ostatnim pomysł dotyczy wprowadzenia cyfrowego prawa jazdy we wszystkich krajach członkowskich. Chodzi o opracowanie systemu internetowego, dzięki któremu całą procedurę dotyczącą wymiany tego dokumentu będzie można przeprowadzić online.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Zmiany w prawie jazdy od 2024 roku. Osoby starsze mają być kierowane na dodatkowe badania. Komisja Europejska zapowiada rewolucję na drogach - Strefa Biznesu

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pawluchoprawdziwy
Juncker ten co nie mógł nałożyć marynarki będzie jeździł do końca swoich dni ,taka jest to prawda , to nie dla nich ale dla ciebie.Im nie wolno będzie zabrać bo chroni ich immunitet nietykalnej władzy
h
haczyk
8 maja, 15:58, Andrzej:

Unii E. należy ograniczyć kompetencje!

UE chce nas całkowicie pogrążyć !

https://www.youtube.com/watch?v=dkHGTpjVOiw

A
Alek
Proszę zauważyć ile wypadków jest powodowanych przez młodych kierowców zarówno samochodami osobowymi jak i ciężarowymi a wszystko przez to że brak jest doświadczonych instruktorów nauki jazdy.
A
Al
Żeby prowadzić TIRA to trzeba mieć doświadczenie i odpowiednią praktykę a tego na kursach się nie nauczą.
A
Al
Najpierw niech sprawdzą ile wypadków drogowych powodują kierowcy w przedziale wiekowym do 65 lat a ile kierowcy po 65 roku.
g
gniewko_syn_ryba
Kiedy powrót Red Flag Act ?... ;)
A
Andrzej
To wszystko chyba jakiś zaległy żart primaaprilisowy. Do tego kierowca ciężarówki przed 20-tką , prawo jazdy dla jeszcze przecież dziecka w wieku 17 lat. Naprawdę ale co niektórzy z tej UE najpierw powinni się umówić na wizytę u psychiatry.
[an Szczota
I co dalej? 40-latkowie na badania a prawo jazdy dla osesków?
G
Gość
8 maja, 17:56, Antypopis:

Najpierw kierować burakow z BMW i tych komunistów z UE. Czekam aż ten kołchoz się rozleci.

Kary dla kierowców w Finlandii są drakońskie, ale zmotoryzowani przyznają, że system jest sprawiedliwy. Mandaty za przekroczenie prędkości do 20 km/h wynoszą tu 70-155 euro. Kara za przekroczenie prędkości powyżej 20 km/godz. obliczana jest natomiast proporcjonalnie do dochodów kierowcy

https://forsal.pl/artykuly/1437382,mandaty-uzaleznione-od-zarobkow-finlandia-przepisy-kary-dla-kierowcow.html

G
Gość
Parlament Europejski planuje zmiany w prawach jazdy. Nowe limity i kary

PE proponuje, by przez dwa lata od otrzymania uprawnień limit zawartości alkoholu we krwi młodego kierowcy wynosił 0,0 prom.

Nowa dyrektywa w sprawie praw jazdy ma również zaostrzyć przepisy dotyczące egzekwowania kar za wykroczenia popełnione za granicą i wprowadzić wzajemne uznawanie kar w krajach UE. Jeśli kierowcy zostanie zatrzymane prawo jazdy za wykroczenie, będzie ono obowiązywało w całej Unii Europejskiej, a nie tylko w państwie, w którym doszło do wykroczenia. Zwiększony ma być także zakres przewinień, które będą egzekwowane u zagranicznych kierowców.

https://autokult.pl/parlament-europejski-planuje-zmiany-w-prawach-jazdy-nowe-limity-i-kary,6872061064809184a
A
Antypopis
Najpierw kierować burakow z BMW i tych komunistów z UE. Czekam aż ten kołchoz się rozleci.
M
Michał
8 maja, 15:58, Andrzej:

Unii E. należy ograniczyć kompetencje!

Tam dla tych osłów w EU CO ROKU POWINNY BYĆ TAKIE BADANIA DLA NICH .

z
zb
8 maja, 16:11, zb:

A ja radzę kierować na badania również młodszymi, bo najwięcej wypadków jest udziałem młodych,a nie starszych.

" młodszych" komputer znów wykazał się własnym zdaniem:)

z
zb
A ja radzę kierować na badania również młodszymi, bo najwięcej wypadków jest udziałem młodych,a nie starszych.
A
Andrzej
Unii E. należy ograniczyć kompetencje!
Wróć na i.pl Portal i.pl