Spis treści
Królestwo zezwoli na sprzedaż wina, piwa i cydru w licencjonowanych lokalizacjach, w tym pięciogwiazdkowych hotelach i luksusowych ośrodkach wypoczynkowych.
Zakazy sprzedaży alkoholu w wielu miejscach pozostaną
Alkohol nadal będzie zakazany w miejscach publicznych, domach, sklepach i strefach kibica — a napoje spirytusowe zostaną usunięte z menu.
Ta drastyczna zmiana polityki jest częścią Wizji 2030 księcia koronnego Mohammada Bin Salmana, mającej ożywić turystykę międzynarodową, przyciągnąć zachodnie pieniądze i pozbyć się wizerunku abstynenta.
Będą konkurować z Bahrajnem i ZEA
Kontrolowana sprzedaż alkoholu w takich obszarach jak Neom, Sindalah Island i Red Sea Project pomoże konkurować z rywalami z Zatoki Perskiej, takimi jak ZEA i Bahrajn — gdzie alkohol jest legalny w strefach turystycznych. Lokalizacje z licencją będą działać w ramach regulowanego systemu, z przeszkolonym personelem i surowymi zasadami, aby zapobiegać nadużyciom i podtrzymywać islamskie wartości.
Władze twierdzą, że celem jest „powitanie świata bez utraty tożsamości kulturowej — pozycjonowanie Arabii Saudyjskiej jako postępowego, ale szanującego gracza na światowej mapie turystyki”.
Plan ma zostać wdrożony w 2026 r. — osiem lat przed rozpoczęciem Mistrzostw Świata — i pojawia się pośród rosnącej presji na modernizację wizerunku Królestwa.

Kilka globalnych sieci hotelowych już zmienia plany, aby pomieścić strefy alkoholowe, a szefowie turystyki spodziewają się napływu nowych miejsc pracy i międzynarodowych inwestycji.