Krajowa Administracja Skarbowa przejęła 1 lipca pobór opłat na dwóch odcinkach autostrad:
- Konin – Stryków na autostradzie A2
- Bielany Wrocławskie – Gliwice-Sośnica na autostradzie A4.
Obecnie opłata za przejazd na tych odcinkach jest pobierana manualnie (z wykorzystaniem tzw. „bramek”) lub elektronicznie, przy użyciu dedykowanych urządzeń viaBOX lub viaAUTO.
Autostrada A4 i A2. Nie będzie videotollingu
Videotolling, to system który działa obecnie na koncesjonowanych odcinkach A1 (Rusocin - Nowa Wieś) i A4 (Katowice - Kraków). Polega na tym, że do aplikacji dodajemy numer rejestracyjny samochodu i kartę płatniczą, z której zostanie pobrana opłata. Gdy dojeżdżamy do bramki, kamera odczytuje rejestrację, a szlaban automatycznie się otwiera. Podobnie działa to przy wyjeździe z płatnego odcinka trasy. Videotolling działa także w wielu centrach handlowych.
Miał on być także uruchomiony na państwowych odcinkach tras A2 i A4. Przetarg ogłoszony kilka miesięcy temu został jednak unieważniony, a system nie powstanie.
Szef KAS został zobowiązany do wdrożenia i budowy nowego systemu do poboru opłat od pojazdów ciężkich, opartego o technologię pozycjonowania satelitarnego. Biorąc pod uwagę potencjał nowego systemu dla pojazdów ciężkich, budowa osobnego systemu tylko dla dwóch odcinków autostrad, obsługujących jedynie część podróżnych, którzy zdecydują się korzystać z videotollingu jest niezasadna. Dlatego unieważniono ogłoszony w styczniu 2020 roku przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego przetarg na automatyzację podnoszenia szlabanów dla pojazdów lekkich – mówi pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji Przemysław Koch. - Wdrożenie videotollingu ograniczyłoby, a nie rozwiązało problem tworzących się korków przed bramkami – dodał.
Znikną szlabany na autostradach, tzw. "bramki"
Krajowa Administracja Skarbowa zamierza odejść od manualnego poboru opłaty za przejazd autostradą tzw. „bramek” i poboru wszystkich opłat drogowych w jednym systemie.
Ministerstwo Finansów chce wprowadzić dwie możliwości opłacania przejazdu autostradą:
- zakup biletu autostradowego,
- na podstawie danych geolokalizacyjnych przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS, analogicznie jak to ma miejsce dla pojazdów ciężkich np. z wykorzystaniem bezpłatnej aplikacji mobilnej.
Autostrada A4 i A2. Jak zapłacimy za przejazd?
Bilet autostradowy będzie można kupić online:
- korzystając z serwisu internetowego,
- terminali samoobsługowych,
- aplikacji mobilnych (udostępnionej przez resort finansów lub przez partnerów zewnętrznych).
Za przejazd autostradą A4 i A2 będzie można zapłacić też na stacji paliw stacji paliw czy w kiosku, co będzie wygodne dla osób, które nie korzystają z rozwiązań cyfrowych.
Najwcześniej nowy system zacznie działać w IV kwartale 2021 roku. Jest to spowodowane umowami, które Ministerstwo Finansów ma z podwykonawcami na obsługę bramek.
Możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich w Systemie Poboru Opłaty Elektronicznej może zostać uruchomiona wcześniej. Obecnie trwają pracę nad szczegółami koncepcji.
Ile kosztuje przejazd odcinkami, które mają być objęte nowym systemem?
Nowym systemem będą objęte dwa odcinki autostrad:
- Konin – Stryków (A2). Przejazd samochodu osobowego całym odcinkiem to koszt 9,90 zł
- Bielany Wrocławskie – Gliwice-Sośnica (A4). Przejazd samochodu osobowego całym odcinkiem to koszt 16,20 zł
Nie wiadomo, czy nowym systemem zostaną objęte koncesyjne odcinki autostrad zarządzane przez prywatne firmy:
