Na jednym z 4 pasów autostrady A4 w Katowicach doszło do kłótni pomiędzy dwoma osobami, które zatrzymały się, zablokowały jezdnię i wyszły z samochodów, by powiedzieć sobie kilka słów. Z nagrania całego zajścia, które pojawiło się w sieci na kanale "Frustracje Drogowe", wynika, że w ruch poszły też pięści, choć na szczęście ostatecznie nie doszło do bójki. Nie wiadomo o co poszło dwóm osobom, które pokłóciły się na A4. Z samochodów zaparkowanych jeden za drugim wyszli i inni pasażerowie, którzy w końcu przekonali zwaśnione osoby do powrotu do samochodów.
- Za takie akcje na autostradzie powinien być 24 godzinny sąd i natychmiastowa kara pozbawienia wolności, oraz zakaz prowadzenia pojazdów - napisała jedna z osób komentujących wideo.
Śląska policja nie odnotowała zgłoszenia uczestników zajścia.
Uczulamy kierowców, że awantury i takie zachowanie na jakiejkolwiek drodze, a zwłaszcza na autostradzie, jest niedopuszczalne i skrajnie niebezpieczne. Warto zatem przed wyruszeniem w podróż odświeżyć sobie podstawowe reguły, jakie obowiązują użytkowników autostrad. Poniżej najważniejsze z nich przygotowane przez portal motofakty.pl.
Wjazd i zjazd z autostrady
Wjeżdżający na autostradę powinien skorzystać z pasa rozbiegowego, a pojazdy już po niej jadące zjechać -w miarę możliwości- na lewy pas, aby ułatwić mu włączenie się do ruchu. Z kolei zjeżdżając z autostrady, trzeba skorzystać z kilkusetmetrowego pasa zjazdowego i dostosować prędkość do znajdujących się na zjazdach ostrych łuków – niekiedy oznacza to konieczność zwolnienia nawet do 40-50 km/h!
Odpowiednia prędkość
Dla przypomnienia: maksymalna prędkość jazdy po autostradzie to 140 km/h. Jeśli jednak warunki na drodze są złe – jezdnia jest śliska, pada deszcz, mgła ogranicza widoczność itd. – warto jechać wolniej. Tak samo, gdy mamy do czynienia z dużym ruchem (a tak może być w majówkę!).
Nie przeocz
Lewy pas tylko do wyprzedzania
Ruch prawostronny oznacza, że kiedy jest to tylko możliwe powinniśmy poruszać się prawym pasem,. Nawet jeśli jedziemy 140 km/h, lewy pas zostawmy wyłącznie do wyprzedzania wolniej poruszających się pojazdów lub omijania przeszkód.
Jazda na zderzaku
Wielu kierowców nie zachowuje bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami i „przykleja” się do zderzaka auta jadącego z przodu. Wywiera w ten sposób presję, czasem pomagając sobie migającymi światłami, na ustąpienie miejsca na drodze. Jest to niedopuszczalne, jednak w takiej sytuacji najbezpieczniej jest zjechać poruszającemu się szybciej pojazdowi.
Cofanie i zawracanie
Wbrew pozorom nie dla każdego kierowcy jest to oczywiste, że na autostradzie nie można cofać i zawracać. Trzeba pamiętać, że ominięty przez nieuwagę zjazd oznacza konieczność kontynuowania jazdy w tym samym kierunku do kolejnego zjazdu z autostrady.
Zobacz także
Korytarz ratunkowy
Pod tą nazwą kryje się utworzenie przejazdu dla pojazdów uprzywilejowanych. Prawidłowe zachowanie polega na zjechaniu maksymalnie do lewej strony podczas poruszania się skrajnym lewym pasem oraz maksymalnie do prawej strony (także na pas awaryjny!), gdy jedzie się po środkowym lub prawym pasie. Pozostawiona między pasami przestrzeń przeznaczona jest wyłącznie dla pojazdów służb ratowniczych.
Korzystanie z pasa awaryjnego
Pas awaryjny to nie miejsce na postój! Do tego wyznaczone są specjalne punkty parkingowe oraz stacje benzynowe. Zatrzymanie się na tej części autostrady jest dopuszczalne tylko w przypadku awarii pojazdu lub zagrożenia życia. Aby zachować wszystkie niezbędne środki ostrożności trzeba: włączyć światła awaryjne, założyć kamizelkę odblaskową, ustawić trójkąt ostrzegawczy na pasie awaryjnym w odległości 100 m od pojazdu, a następnie wezwać pomoc. Dla bezpieczeństwa własnego i innych użytkowników autostrady najlepiej zrobić to już za barierką energochłonną. Nie można samodzielnie dokonywać naprawy pojazdu. Za barierkę energochłonną oczekujemy na pomoc.
Musisz to wiedzieć
