System MEVO z nowymi rowerami
Zamiast floty już sprowadzonych rowerów dla systemu MEVO dostaniemy zupełnie nowe - to efekt porozumienia z nowym operatorem Mevo, na którą przystał Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot. Mimo technicznej możliwości uruchomienia starych rowerów, firma z Barcelony zdecydowała się na rozpoczęcie systemu z całkowicie nową flotą.
- Propozycja hiszpańskiej spółki City Bike Global, która szykuje się do uruchomienia systemu rowerowego w ciągu najbliższego roku, podyktowana jest głównie troską o wizerunek systemu najwyższej jakości - komentuje Katarzyna Kołodziejska, p.o. rzecznika prasowego OMGGS. - Rowery Mevo będą jeździć po ulicach 16 gmin metropolii przez 6 lat.
Według założeń projektu rowery będą stopniowo wymieniane na nowe. Jak tłumaczą w Obszarze Metropolitalnym, część maszyn z poprzedniej puli systemu MEVO 1.0 trafi do... urzędników z gmin znajdujących się w OMGGS. Z przeznaczeniem "do wykonywania obowiązków służbowych".
- Pozostałe rowery zostaną wystawione na sprzedaż - wyjasnia Kołodziejska. - Baterie z rowerów elektrycznych Mevo 1.0 mają zostać przekazane studentom Politechniki Gdańskiej. Młodzi naukowcy pracujący nad uruchomieniem nowoczesnego samochodu elektrycznego zbadają możliwości ich zastosowania w projektowanym pojeździe.
MEVO 2.0 - gdzie i dla kogo?
Do dotychczasowych 14 samorządów: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo dołączyły Kolbudy i Kosakowo.
Do dyspozycji mieszkańców będzie 4099 rowerów oraz 717 stacji:
- w Gdańsku - 2 226 rowerów i 368 stacji
- w Gdyni - 1 137 rowerów i 144 stacje
- w Sopocie - 170 rowerów i 28 stacji
- w Tczewie - 125 rowerów i 28 stacji
- w Rumi - 79 rowerów i 23 stacje
- w Pruszczu Gdańskim - 92 rowery i 29 stacji
- w Redzie - 39 rowerów i 17 stacji
- w Kartuzach - 60 rowerów i 16 stacji
- w Pucku - 22 rowery i 14 stacji
- we Władysławowie - 44 rowery i 20 stacji
- w Sierakowicach- 15 rowerów i 5 stacji
- w Żukowie 20 rowerów i 5 stacji
- w Somoninie 10 rowerów i 2 stacje
- w Stężycy 10 rowerów i 2 stacje
- w Kosakowie 30 rowerów i 11 stacji
- w Kolbudach 20 rowerów i 5 stacji
MEVO powraca po nieudanym początku
Firma Nextbike wygrała przetarg na obsługę systemu MEVO w 2018 roku. Przygoda z miejskimi rowerami rozpoczęła się w marcu 2019 roku, ale potrwała tylko do jesieni. Ze względów na problemy finansowe Nextbike ogłosił upadłość.
OMGGS wystąpił na drogę prawną przeciwko byłemu operatorowi w celu otrzymania odszkodowania. Mimo kilkudziesięciu rozpraw nie udało się do tej pory odzyskać pieniędzy, które stracili użytkownicy MEVO.
W roku 2022 na terenie Trójmiasta mogliśmy zaobserwować wymianę starych stoisk rowerowych MEVO. Dotychczas odnowiono 130 stacji oraz zamontowano 150 totemów w charakterystycznym malinowym kolorze. Rowery będą obsługiwane na terenie OMGGS przez 16 gmin metropolii. Umowa z hiszpańską firmą CIty Bike Global ostała podpisana na 6 lat.
Nowe rowery elektryczne produkowane są obecnie u włoskiego producenta rowerów Vaimoo, produkującego oprócz rowerów (wykorzystywanych np. w Kopenhadze, Rotterdamie i Sztokholmie) specjalistyczne pociągi techniczne, części do satelit kosmicznych oraz systemy łączności.
Poza produkcją i składaniem rowerów prowadzone są prace nad aplikacją oraz pozostałymi elementami systemu IT, systemami obsługi klienta i serwisu.
Na zaawansowanym etapie jest uzgadnianie lokalizacji ponad 50 stacji ładowania baterii (zamówionych u szwajcarskiego producenta). Kompletowany jest zespół zarządzający systemem, który zaczął pracę w nowej siedzibie w industrialnej części gdańskiej dzielnicy Młyniska.
