Belgijska firma najbliżej przekopu mierzei. Komisja przetargowa rozpatruje oferty

Łukasz Kamasz
Urząd Morski w Gdyni wybrał najkorzystniejszą ofertę na pierwszy etap prac przy przekopie Mierzei Wiślanej. Jednak to wciąż nie jest zwycięzca przetargu.

Rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowane jest na październik. Każda z 6 firm jest wciąż brana pod uwagę. Za najlepszą uznano ofertę belgijskiej spółki N.V. Besix SA ze spółkami NDI SA oraz NDI sp. z o.o. Według niej, całkowity koszt realizacji pierwszego etapu inwestycji wyniesie 992 mln 270 tys. 523 zł.

Oddanie drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską planowane jest na 2022 r. Jak zaznaczają przedstawiciele Urzędu Morskiego w Gdyni, zwycięska firma zostanie ogłoszona najpóźniej we wrześniu. Postępowanie przetargowe rozpoczęte 22 maja zawierało w początkowym etapie siedem ofert, z czego sześć zostało uznane za oferty ważne. Przypomnijmy, że ceny zaproponowane przez sześciu inwestorów wahają się od ponad 992,2 mln zł do 1,4 mld zł.

- Komisja przetargowa, przystępując do prac, miała za zadanie zbadanie tych ofert - podkreślał kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

- Zweryfikowaliśmy, czy oferty zostały złożone zgodnie ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, czy kwoty, które zostały wyliczone, są prawidłowo zapisane oraz sprawdziliśmy zastrzeżenia co do informacji dotyczących tych firm.

Urząd Morski w Gdyni w przypadku tego przetargu zastosował procedurę odwróconą, czyli sprawdził tylko kosztorysy i JEDZ (oświadczenie wstępne). Natomiast dokumenty weryfikowane będą tylko w tej firmie, której oferta zostanie uznana za najkorzystniejszą. Żeby ułatwić wykonawcom udział w przetargach, tylko ten, który z ogólnego poglądu wydaje się najkorzystniejszy, będzie musiał je przedstawić.

- W drugiej części przetargu tego postępowania badamy jednolity dokument zamówień publicznych oraz dokumenty składane przez firmy - zaznaczał kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski. - Musimy sprawdzić, czy te dokumenty są wiarygodne. Obecnie, według kryteriów, które zostały zastosowane przez komisję przetargową, najlepszą ofertę złożyła belgijska spółka N.V. Besix SA ze spółkami NDI SA oraz NDI sp. z o.o.

Przewaga belgijskiej spółki nad innymi podmiotami, według Anny Stelmaszyk-Świerczyńskiej, zastępcy dyrektora do spraw technicznych, wynikała głównie z zaproponowanej ceny. Resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej na realizację pierwszej części inwestycji, czyli budowę portu osłonowego, kanału żeglugowego oraz sztucznej wyspy, chciał przeznaczyć ponad 718 mln zł. To ponad 250 mln mniej niż przewiduje najtańsza oferta.

- Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że prawo zamówień publicznych przewiduje procedury odwoławcze - mówił kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski. - Przy tego typu inwestycjach z doświadczenia wiemy, że ta procedura prawdopodobnie się pojawi. W dalszym ciągu prowadzimy czynności, które spowodują, że w październiku 2019 r. będziemy mogli rozpocząć prace przy budowie. Realizujemy także inne działania, m.in. wydobycie ferromagnetyków czy przejście przez Zalew Wiślany. We wrześniu przesadzimy trzcinowiska, czyli część roślinności wodnej, która znajduje się na przejściu.

Zakończenie inwestycji na mierzei planowane jest na 2022 rok

WSZYSTKO O PRZEKOPIE MIERZEI WIŚLANEJ

Przekop Mierzei Wiślanej. Zobacz animowaną wizualizację inwestycji:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo

Materiał oryginalny: Belgijska firma najbliżej przekopu mierzei. Komisja przetargowa rozpatruje oferty - Dziennik Bałtycki

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2019-08-20T14:28:27 02:00, Gość:

Ferdinand de Lesseps, francuski dyplomata, uzyskał w 1854 roku od wicekróla Muhammada Saida Paszy (Egipt w owym czasie był częścią imperium osmańskiego) zgodę na rozpoczęcie prac nad kanałem, który miał przebiegać najkrótszą trasą na północ od Suezu przez Jezioro Gorzkie do Morza Śródziemnego. Lesseps zdobył poparcie wicekróla i wielu francuskich akcjonariuszy, którzy zainwestowali w Kompanię Kanału Sueskiego. Brytyjczycy, którzy mogli wiele zyskać na utworzeniu krótszej drogi do Indii, nie kupowali akcji. Mimo że kanał miał skrócić drogę z Londynu do Bombaju o 7343 km, rząd brytyjski robił wszystko, co mógł, aby projekt ten udaremnić. Krytykowano go jako „fizycznie niewykonalny i zbyt kosztowny, aby przynieść zyski”.

A teraz TROLLE krytykują

G
Gość
Ferdinand de Lesseps, francuski dyplomata, uzyskał w 1854 roku od wicekróla Muhammada Saida Paszy (Egipt w owym czasie był częścią imperium osmańskiego) zgodę na rozpoczęcie prac nad kanałem, który miał przebiegać najkrótszą trasą na północ od Suezu przez Jezioro Gorzkie do Morza Śródziemnego. Lesseps zdobył poparcie wicekróla i wielu francuskich akcjonariuszy, którzy zainwestowali w Kompanię Kanału Sueskiego. Brytyjczycy, którzy mogli wiele zyskać na utworzeniu krótszej drogi do Indii, nie kupowali akcji. Mimo że kanał miał skrócić drogę z Londynu do Bombaju o 7343 km, rząd brytyjski robił wszystko, co mógł, aby projekt ten udaremnić. Krytykowano go jako „fizycznie niewykonalny i zbyt kosztowny, aby przynieść zyski”.
G
Gość
2019-07-15T20:09:39 02:00, Znany deweloper:

Na miejscu tej firmy zastanowiłbym się. Kwota podobna do tej wiadomej, inwestor ten sam, szef szefów zwykły poseł też. Na koniec znowu nie będzie miał kto zapłacić bo nie. I co nam zrobicie

Wypowiedzi jak za PO/PSL

G
Gość
2019-07-15T20:09:43 02:00, Ciemny lud:

Ciekawa wizualizacja, według niej szlak wodny przez Szkarpawę nie istnieje, pewnie zarosła i jej nie zauważyli :-D A ten wielki kontenerowiec przepływający przez śluzy w kierunku Elbląga to dopiero będzie widok jak utknie taki w rzece Elbląg , chyba że od mojej ostatniej tam obecności coś się zmieniło. Ciemny lud kupi wszystko.

Czas na rozjaśnienie umysłu czytelnika

G
Gość
2019-07-17T17:05:02 02:00, Prezes:

Potrzebne to jak... Wizja Wielkiej Polski i nostalgia za 20-to leciem międzywojennym przyćmiła niektórym mózgi. Uzasadnienie ekonomiczne żadne. Strategiczne też znikome. Marynarka wojenna w razie wojny nie będzie tam wpływać. Jeśli NATO nie zareaguje na potencjalną agresję to nic nam nie pomoże. Tam nie wpływają wielkie kontenerowe. Ludzie to Elbląg nie Amsterdam. Mało tego. Nawet przekopu sami nie umiemy zrobić tylko belgijska firma na tym zarobi. Żałosne.

Rosja nie przepuści żadnej Marynarki Wojennej - tym bardzie NATO

P
Prezes
Potrzebne to jak... Wizja Wielkiej Polski i nostalgia za 20-to leciem międzywojennym przyćmiła niektórym mózgi. Uzasadnienie ekonomiczne żadne. Strategiczne też znikome. Marynarka wojenna w razie wojny nie będzie tam wpływać. Jeśli NATO nie zareaguje na potencjalną agresję to nic nam nie pomoże. Tam nie wpływają wielkie kontenerowe. Ludzie to Elbląg nie Amsterdam. Mało tego. Nawet przekopu sami nie umiemy zrobić tylko belgijska firma na tym zarobi. Żałosne.
t
tak trzymać
Brawo Polski Rząd ! Polacy dziękują za dbanie o polski naród i polskie interesy
a
amz
Śluza pomiędzy Bałtykiem i Zalewem Wiślanym ?

No i ta geometria falochronów.

Czy ten projekt został poprzedzony wymaganymi prawem badaniami hydrotechnicznymi? I ile kosztował ?
C
Ciemny lud
Ciekawa wizualizacja, według niej szlak wodny przez Szkarpawę nie istnieje, pewnie zarosła i jej nie zauważyli :-D A ten wielki kontenerowiec przepływający przez śluzy w kierunku Elbląga to dopiero będzie widok jak utknie taki w rzece Elbląg , chyba że od mojej ostatniej tam obecności coś się zmieniło. Ciemny lud kupi wszystko.
Z
Znany deweloper
Na miejscu tej firmy zastanowiłbym się. Kwota podobna do tej wiadomej, inwestor ten sam, szef szefów zwykły poseł też. Na koniec znowu nie będzie miał kto zapłacić bo nie. I co nam zrobicie
Wróć na i.pl Portal i.pl