Pierwsze prace nad linią M4
Przypomnijmy, że w budżecie miasta na prace przedprojektowe dla IV linii metra zarezerwowano dokładnie 50 mln 922 tys. zł brutto. Oferty w przetargu złożyły następujące firmy:
ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o. - 54,7 mln zł brutto,
Voessing Polska Sp. z o.o. - 52,3 mln zł brutto,
Metroprojekt sp. z o.o. - 52,2 mln zł brutto.
Wszystkie oferty są więc nieznacznie powyżej zakładanej kwoty na ten cel. Wykonawca na wykonanie całości prac będzie mieć 38 miesięcy. Oferta Metroprojekt w ocenie Metra Warszawskiego otrzymała 100 punktów, ILF Consulting Engineers 97,22 punkty, a Voessing Polska 59,89 punktu. Miasto zdecydowało się odrobinę dołożyć i przystało na ofertę Metroprojekt.
Metro na Karolin. Rośnie zaplecze II linii metra w Warszawie...
Kolejny krok do pięciu linii z wizji ratusza
Otwarcie ofert w przetargu miało miejsce na początku maja. Kiedy pytaliśmy o postępowanie przetargowe w połowie czerwca, rzeczniczka metra, Anna Bartoń, odpowiadała zdawkowo: - Postępowanie przetargowe na prace przedprojektowe linii M4 toczy się zgodnie z przepisami PZP. Wszystkie informacje o czynnościach podejmowanych przez Zamawiającego są publikowane na stronie dedykowanej zamówieniom Spółki. Przetarg jest w toku. Teraz Rafał Trzaskowski potwierdził, że przetarg udało się rozstrzygnąć.
- Konsekwentnie realizujemy plan budowy złożonego z pięciu linii systemu metra w Miasto Stołeczne Warszawa do 2050 roku. Dziś wykonaliśmy kolejny ważny krok na tej drodze. Wybraliśmy firmę, która zrealizuje prace przedprojektowe dla linii M4- będzie to firma Metroprojekt - przekazał w mediach społecznościowych.

Prace przedprojektowe i budowa
Czym są w ogóle wspomniane prace przedprojektowe? Zadaniem wybranego w postępowaniu projektanta będzie wykonanie m.in.: opracowania stref wpływu budowy obiektów metra na zabudowę sąsiadującą; dokumentacji hydrogeologicznej i geologiczno-inżynierskiej; projektu koncepcyjnego - raportu wstępnego i końcowego. - Realizując zamówienie firma projektowa dokona analizy trasy IV linii metra, która obejmie lokalizację obiektów - usytuowanie w terenie, potencjalne miejsca kolizyjne lub wymagające szczególnego potraktowania - tłumaczył ratusz.
Co ciekawe, prace te powinny wyjaśnić, czy na czwartej linii uda się zastosować autonomiczne pojazdy, a więc kierowane bez udziału maszynisty. Takie rozwiązanie funkcjonuje już w niektórych miejscach np. na nowych liniach w Paryżu czy Mediolanie. Na etapie prac przedprojektowych możemy już dowiedzieć się czy w Warszawie też będzie to możliwe. Ważne będzie też również wykorzystanie rozwiązań proekologicznych - m.in. związanych z zaopatrywaniem w energię i ciepło oraz wykorzystanie wód opadowych.
Budowa to jednak nadal odległa wizja dla tejże linii. Jeśli prace przedprojektowe uda się zakończyć w terminie to najpewniej przetarg na projektowanie linii lub w formule projektuj+buduj mógłby zostać rozpisany w drugiej połowie 2027 roku. Trudno spodziewać się, że budowa linii M4 zacznie się wcześniej niż w latach 30. XXI wieku. Linia M4 połączy Tarchomin z Wilanowem. Według przyjętych założeń będzie najdłuższą w Warszawie – ma liczyć 26 kilometrów i 23 stacje. Osiem przystanków zostanie wyposażonych w komory torów odstawczych. W ramach nowego odcinka powinna powstać również kolejna stacja techniczno-postojowa oraz nowa centralna dyspozytornia.
