Pasek artykułowy - wybory

Branża ochroniarska walczy o podwyżki. Czy kontrakty sektora ochrony będą waloryzowane w obliczu wzrostu płacy minimalnej?

Robert Szulc
Ochroniarze walczą o lepsze zarobki
Ochroniarze walczą o lepsze zarobki Fot. 123rf
W sytuacji znacznie wzmożonej inflacji i cyklicznych podwyżek minimalnego wynagrodzenia firmy z sektora ochrony próbują zrównoważyć ekonomiczne nierówności poprzez waloryzację kontraktów. Proces ten jest często niezrozumiany, dlatego kluczowe jest wyjaśnienie, co tak naprawdę oznacza waloryzacja kontraktów.

Czy waloryzacja to zwykła podwyżka cen?

Inflacja, która osiągnęła 40% w ciągu ostatnich trzech lat, mocno rzutuje na ekonomię. Dodatkowo, regularne podwyżki płacy minimalnej sprawiły, że umowy o ochronę zawarte 2-3 lata temu przestały być opłacalne.

- Inflacja znajduje się poza jakąkolwiek kontrolą przedsiębiorców. Jej skumulowany wpływ na ceny jest bardzo duży, czego nikt nie był w stanie przewidzieć kilka lat temu, czyli w momencie składania oferty na usługi swojej firmy. Obecna waloryzacja cen jest więc tak naprawdę jedynie przywróceniem pierwotnej wartości kontraktów – wyjaśnia Marek Kowalski, przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich.

Od nowego roku płaca minimalna wzrośnie do 4242 zł brutto. To oznacza jeszcze większe obciążenie finansowe dla firm.

Sektor ochrony w obliczu kryzysu kosztowego

Ceny usług ochrony są zależne od wielu kosztów, zarówno bezpośrednich, jak i pośrednich. W ostatnich latach ich wartość skoczyła o kilkadziesiąt, a nawet kilkaset procent.

- Trudna sytuacja dotyka nas jako dostawców usług, ale też naszych klientów, więc ​tylko wspólnie i po partnersku możemy stawić jej czoła. Szczególnie że przedłużenie kontraktu z dotychczasowym dostawcą to najbardziej racjonalne rozwiązanie, tańsze i efektywniejsze niż rozpoczęcie nowego postępowania w zakresie wyboru kolejnego dostawcy – podkreśla Paweł Korzybski, prezes zarządu Polskiego Związku Pracodawców Ochrona.

Waloryzacja jako szansa na utrzymanie kontraktów

Firmy z sektora ochrony podkreślają, że waloryzacja jest niezbędna, aby utrzymać kontrakty i ustabilizować sytuację. Dynamiczny wzrost kosztów i spadek rentowności stawiają sektor ochrony przed koniecznością ruchów negocjacyjnych.

- Wyjaśniamy naszym partnerom biznesowym, że nie chcemy zarabiać więcej, a jedynie realizować poprawnie kontrakt – podkreśla Paweł Korzybski. – "Kiedy stajemy w obliczu zagrożenia interesu firm i pracowników sektora ochrony, w przypadku braku porozumienia czasami jesteśmy zmuszeni rozwiązać dotychczasowe umowy z naszymi klientami, co nie jest oczekiwanym rezultatem".

Uruchomienie procedur przetargowych jest nie tylko czasochłonne, ale również kosztowne. Z tego powodu, firmy z branży ochrony mają otwarte podejście do negocjacji.

- Gdy nie udaje się uzgodnić wynagrodzenia za usługę ochrony w dotychczasowym kształcie, proponujemy modyfikację zakresu usługi i konwersję zabezpieczeń na rzecz rozwiązań technicznych. Nie pozostawiamy klientów w sytuacji bez wyjścia – zaznacza Paweł Korzybski.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl

rs

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl