Budowa radomskiego lotniska trwa już od kilkunastu miesięcy. Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze wybrało Radom, aby to tu przenieść tanie linie lotnicze i czartery z warszawskiego Okęcia.
Zapasowe też dla centralnego portu
Radom przejmie część ruchu, gdyż na Lotnisku Chopina trzeba zwolnić miejsce dla pasażerów tranzytowych, których liczba szybko rośnie w średniej i długiej perspektywie. Bez tego nie będzie możliwe także uruchamianie nowych połączeń dalekobieżnych z i do Warszawy przez LOT. Po uruchomieniu Centralnego Portu Komunikacyjnego Lotnisko Warszawa-Radom będzie lotniskiem zapasowym dla CPK.
Pandemia koronawirusa na świecie najpoważniej dotknęła ruch lotniczy. EUROCONTROL (Europejska Organizacja do spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej), jak również narodowe agencje zajmujące się kontrolą ruchu lotniczego, a także niezależni eksperci są zgodni, że odbudowa cywilnego lotnictwa pasażerskiego w Europie w związku z pandemią koronawirusa, potrwa nawet kilkanaście miesięcy, gdyż jeszcze pod koniec tego roku notowany będzie znaczny spadek ruchu w stosunku do 2019 roku.
Jak przekonują eksperci dopiero pod koniec 2021 roku liczba pasażerów powinna zacząć wracać do stanu z ubiegłego roku. Taki scenariusz dotyczy także Polski. Można więc wysnuć tezę, że odbudowa rynku lotniczego w Europie potrwa dwa lata. Dotyczyć to będzie zarówno połączeń realizowanych przez tradycyjnych przewoźników, jak i tanie linie oraz obsługujące ruch czarterowy.
Przypomnijmy, że uruchomienie lotniska w Radomiu planowane jest w pierwszej połowie 2022 roku.
Budują pas startowy i terminal
Na Sadkowie trwa teraz przebudowa pasa startowego. Wykonawca, firma Max Bögl informuje, że prace idą nawet szybciej niż zakłada harmonogram. Na całej długości gotowe są już wszystkie warstwy podbudowy. Na miejscu jest już maszyna, która będzie układała ostatnią warstwę nawierzchni betonowej. Tą część zadania ekipy zaczną wykonywać jeszcze w maju. Zgodnie z umową wszystko ma być gotowe we wrześniu tego roku.
Finalnie droga startowa na lotnisku ma mieć długość 2,5 kilometra, o 500 metrów więcej niż przed przebudową. Na całej długości wzmocniona została konstrukcja pasa, będzie on miał jednolitą nawierzchnię. To wszystko sprawie, ze na Sadkowie będzie można obsługiwać największe samoloty obsługujące połączenia pasażerskie, jak Boeing 737 czy Airbus A320.
Z kolei firma Mirbud rozpoczęła już pierwsze prace przygotowawcze do budowy terminala pasażerskiego. Konstrukcja, zgodnie z zapowiedzią wykonawcy ma być gotowa do końca tego roku. W 2021 roku mają być prowadzone prace przy instalacjach. Terminal ma być gotowy na koniec przyszłego roku. Będzie kosztował 280,4 miliona złotych.
