Co dalej z systemem Fala w Tczewie? Komunikacja miejska będzie bezpłatna!

Jakub Staniszewski
Jakub Staniszewski
Czy w Tczewie system FALA jest zagrożony?
Czy w Tczewie system FALA jest zagrożony? UM Tczew
Tczew będzie miał bezpłatną komunikację miejską — dla wszystkich — bez względu na grupę wiekową i miejsce zamieszkania — taką informację przekazał w tym tygodniu na sesji rady miasta, prezydent Tczewa, Mirosław Pobłocki. Bezpłatne przejazdy mają obowiązywać od września. Rodzi się jednak pytanie, co dalej z systemem Fala?

Bezpłatna komunikacja miejska w Tczewie już od września!

- Po wnikliwych analizach dotyczących funkcjonowania komunikacji miejskiej, prezydent zaproponował, aby po zakończeniu obecnego kontraktu z przewoźnikiem, czyli od września tego roku, komunikacja miejska w Tczewie była bezpłatna dla wszystkich pasażerów, niezależnie od wieku, od miejsca zamieszkania czy posiadania karty mieszkańca. Uchwała w tej sprawie mogłaby być podjęta już w lutym lub na początku marca na nadzwyczajnej sesji — informuje rzecznik urzędu miasta w Tczewie, Małgorzata Mykowska.

Jak przekazuje dalej rzecznik UM w Tczewie, za wprowadzeniem bezpłatnych przejazdów przemawia przede wszystkim dobro i wygoda mieszkańców. Znikną kasowniki, biletomaty i sprzedaż biletów przez kierowców.

Nowe zasady funkcjonowania sprawią, że Tczew stanie się bardziej konkurencyjny dla firm prowadzących usługi transportowe, co może się przełożyć na wyniki kolejnego przetargu na komunikację miejską.

- Ważny jest także aspekt ekologiczny – bezpłatna komunikacja zachęci zapewne wielu mieszkańców do rezygnacji z poruszania się po mieście samochodem na rzecz bezpłatnego autobusu, zwłaszcza że jeszcze w tym roku planowane jest wprowadzenie w Tczewie stref płatnego parkowania. Dochód z opłat za korzystanie z parkingów zostanie przeznaczony na pokrycie części kosztów, które ponosić będzie miasto, w związku z darmową komunikacją — dodaje Małgorzata Mykowska.

Koniec systemu Fala?

Na sesji rady miejskiej prezydent Tczewa odniósł się także do systemu Fala.

- Nasze uczestnictwo w programie Fala. Fala, czyli tak zwany bilet metropolitalny, aczkolwiek to biletem nie jest. Niemniej jednak tak zostało przyjęte i w mediach można się spotkać z takim stwierdzeniem. Koszty tego systemu rosną lawinowo. My w tym roku mamy w budżecie przeznaczoną kwotę 440 000 zł na kolejną dopłatę do tego systemu. Już pojawiały się informacje, że w wyniku tej fali cena biletu jednorazowego papierowego dojdzie do 6 zł. Bo trzeba pokryć koszty, bo ten system jednak kosztuje tak. W związku z tym na najbliższym spotkaniu spółki Innobaltica, która jest operatorem tego systemu i na najbliższym spotkaniu z panem marszałkiem powiem wprost, miasto Tczew idzie w kierunku biletu bezpłatnego i w tym momencie nie mamy żadnego interesu, żeby płacić do tego systemu fali. A to, co płacimy może pójść na to co niestety jest minusem. Minusem jest to, że niestety, ale bilet bezpłatny kosztujemówił Mirosław Pobłocki.

W tej sprawie spółka InnoBaltica wydała specjalne oświadczenie. Oto jego treść:

Na dzień 26.01.2023 roku skład udziałowców spółki InnoBaltica pozostaje niezmieniony, Miasto Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. InnoBaltica nie otrzymała żadnych informacji odnośnie zmian w tej materii. Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu FALA.

System FALA dedykowany jest wszystkim mieszkańcom województwa pomorskiego, bez względu na lokalne rozwiązania w transporcie publicznym. Już dziś rozwiązania te są zróżnicowane – w jednych miastach darmowe przejazdy ma na przykład ucząca się młodzież aż do wieku 26 lat, w innych – do 15 lat. Warto pamiętać, że dzięki FALI tczewianie będą mieli znacząco ułatwione podróżowanie po miejscowościach Pomorza, a Pomorzanie – w Tczewie. Jednym z takich ułatwień jest możliwość płacenia kartą za bilet bezpośrednio w pojeździe. Nawet w przypadku bezpłatnej komunikacji dla mieszkańców, obowiązek zakupu biletów może dotyczyć innych użytkowników transportu publicznego, zatem samorząd będzie zmuszony ponosić koszty dystrybucji biletów, chyba że mieszkańcy danej miejscowości będą w podatkach pokrywać bezpłatne przejazdy wszystkich uczestników tamtejszej komunikacji publicznej, a nie jedynie własne.

W odniesieniu do podawanej w mediach kwoty 4 mln zł, jakie Tczew miałby ponosić na rzecz FALI, informujemy, iż koszt roczny udziału Tczewa w projekcie oszacowany jest na ok. 850 tys. zł.

Poprosiliśmy o komentarz do powyższego oświadczenia urząd miasta w Tczewie.

- Wprowadzenie darmowej komunikacji nie stoi na drodze do uruchomienia w Tczewie systemu Fala. Jest to system obejmujący rozliczenia z różnych systemów komunikacji na terenie naszego województwa, w tym kolejowej. Jesteśmy otwarci na rozmowy — poinformowała Małgorzata Mykowska z UM w Tczewie.

ZOBACZ TEŻ:

Tczew rezygnuje z Fali. "Efekt, jaki uzyskujemy nie rekompensuje kosztów, które ponosimy". Od września komunikacja będzie bezpłatna!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Co dalej z systemem Fala w Tczewie? Komunikacja miejska będzie bezpłatna! - Dziennik Bałtycki

Wróć na i.pl Portal i.pl