Drakońska kara UOKiK dla Biedronki. Ustalono naruszenia w związku z jedną z akcji promocyjnych

Damian Kelman
Wideo
od 16 lat
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął decyzję o nałożeniu na Jeronimo Martins Polska kary w wysokości ponad 160 milionów złotych. Ma ona związek z nieprawidłowościami podczas akcji promocyjnej "Tarcza Biedronki antyinflacyjna". Czym zawiniła sieć sklepów Biedronka?

Drakońska kara UOKiK dla Jeronimo Martins Polska

We wtorek pojawił się komunikat Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w którym poinformowano o decyzji prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego w sprawie Jeronimo Martins Polska. Prezes zarzucił sieci "skomplikowane zasady, niewspółmierne korzyści i ograniczoną dostępność regulaminu" w związku z akcją "Tarcza Biedronki antyinflacyjna", która trwała od kwietnia do czerwca 2022 roku.

- Była ona reklamowana na dużą skalę hasłem "Jeśli na naszej liście 150 najczęściej kupowanych produktów znajdziecie produkt w niższej cenie regularnej w innym sklepie, zwrócimy wam różnicę". Miała stanowić odpowiedź przedsiębiorcy na wzrost wskaźnika inflacji. Przekazy reklamowe były tak sformułowane, aby przyciągnąć uwagę konsumentów, którym zależy na niskich cenach produktów oraz wytworzyć u nich przeświadczenie, że oferowane produkty są najtańsze na rynku. Po przeprowadzonym postępowaniu Prezes UOKiK wydał decyzję stwierdzającą naruszenie przez Jeronimo Martins Polska zbiorowych interesów konsumentów - czytamy w komunikacie.

Spółka została finalnie ukarana za trzy praktyki użyte podczas promocji, a właściciel musi zapłacić dokładnie 160 923 767 złotych kary.

"Prezes UOKiK nałożył także na Jeronimo Martins Polska obowiązek opublikowania oświadczenia o decyzji Prezesa UOKiK na stronie internetowej spółki, na profilu Biedronki na Facebooku, we wskazanych stacjach telewizyjnych oraz w sklepach sieci" - postanowiono dodatkowo.

Trzy grzechy Biedronki

W uzasadnieniu wyszczególniono dokładne błędy popełnione przez sieć sklepów. Zgodnie z dokumentem:

  • Po pierwsze, nie wystarczyło znaleźć artykuł atrakcyjniejszy cenowo – należało go kupić w obu sklepach oraz spełnić dodatkowe liczne i nieoczywiste warunki wskazane w regulaminie. Określał on m.in. konkretne sklepy konkurencyjne i terminy zakupów, konieczność wykonania zdjęcia etykiet produktów, zachowania rachunków, zgłoszenia elektronicznego oraz wysyłki pocztą na własny koszt kompletu dokumentacji.
  • Po drugie, Biedronka deklarowała, że zwróci różnicę w cenie, co sugeruje, że zwrot nastąpi w formie pieniężnej do dowolnego wykorzystania. Tymczasem konsumenci mieli dostać ważny tylko 7 dni e-kod o wartości różnicy (czyli na przykład kilkunastu lub kilkudziesięciu groszy) na zakupy w sklepach sieci.
  • Trzecia zakwestionowana praktyka dotyczy dostępności regulaminu, który opisywał wszystkie zasady akcji. Miał się on znajdować – zgodnie z informacjami zamieszczonymi w materiałach reklamowych – w sklepach, jednak nie był nigdzie wywieszony. Pracownicy Biedronki mogli go wydrukować i udostępnić wyłącznie na życzenie zainteresowanych klientów, co w praktyce czyniło zapoznanie się z regulaminem w sklepie niemożliwym.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!

W związku z tak niejasnymi zasadami, Jeronimo Martins Polska nie zarejestrowało żadnego zgłoszenia, które w pełni spełniałoby wymogi regulaminu.

Jeronimo Martins Polska odwoła się od decyzji

W oświadczeniu OUKIK zaznaczono, że "decyzja jest nieprawomocna", co oznacza, że spółka ma furtkę, by odwołać się od niej i walczyć o swoje racje w sądzie. Jeronimo Martins Polska wydało już oświadczenie, z którego wynika, że takie kroki zostaną podjęte.

"Tarcza Biedronki Antyinflacyjna to wyjątkowa i prekursorska na polskim rynku akcja, która pomogła chronić miliony polskich rodzin przez skutkami rosnącej inflacji. Ubolewamy, że urzędy państwowe, zamiast wspierać przedsiębiorców i miliony polskich rodzin w walce z inflacją, wikłają się w długotrwałe spory prawne, bezprecedensowo kwestionując zasady komunikacji z klientami dotychczas powszechnie przyjęte i niekwestionowane. Jesteśmy zdeterminowani do obrony swoich racji przed niezawisłym sądem. Podkreślamy, że w czasie 79 dni trwania akcji, ceny ponad 200 produktów oferowanych w jej ramach w sklepach sieci Biedronka nie wzrosły. Tym samym zrealizowaliśmy publiczne zobowiązanie do niepodnoszenia cen w okresie, kiedy wskaźnik cen i usług konsumpcyjnych (inflacja CPI) wzrósł z poziomu 7,7 proc. w kwietniu do 15,5 proc. w czerwcu 2022 r." - podała sieć w oświadczeniu.

Komentarze 15

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pogromca biedronek haha
Tylko tyle ? Minimum 500mil powinni zapłacić , lecą ostro z klientami od długiego czasu …. A w niektórych punktach to taki bur**^ mają , że tylko płakać …. Od długiego czasu ten supermarket a w sumie ch**omarket zrobił się oszustem i naciągaczem , ceny różnią się przy kasie , a co najlepsze to nawet od reklam w tv czy internecie …
A
Adam
Biedronka reklamuje w swojej gazetce łopatkę wieprzową vac po 14.99 do końca czerwca. Tylko nigdzie jej nie znajdziesz.

A w sklepach z ladą mięsna mają łopatkę po 22.00 PLN. Tak wyglądają akcje promocyjne Biedronki.
F
Fff
A Orlen robił wszystkich w..... I Cudowny UOKIK nie doszukał się naruszenia?

Pisowskie dno!
A
Aga
13 czerwca, 17:55, Igma:

Tanio kupujesz, dwa razy kupujesz.

Oby tylko 2 razy

A
Aga
A to ciekawe , że za Biedre się wezmą a za Royal Colection nie . Chciałam zwrócić koszulkę za miliony a oni powiedzieli , spadaj pani . I wtedy UOKIK powiedział mi .....Prze pani , na nich nie mamy mocnych . To jak to jest
D
Deutsch
13 czerwca, 16:59, Goac:

My za to zapłacimy, biedronka to nas zywi więc dbajmy o nią, można ukarać ale nie niszczyć

13 czerwca, 17:10, goac:

nie bredź.

Raczej truje cymbale und robi w babuko

O
Oko
To przestaje już być śmieszne.Ciągle czytam że jakiś koncern lub instytucja zostały ukarane wysoką grzywną.Następnie ukarani odwołują się i nikt już nie napisze ,czy w ogóle ktoś cokolwiek zapłacił.
I
Igma
Tanio kupujesz, dwa razy kupujesz.
R
Rimming girls
Dobrze ze chociaż oni nakładają kary. Na PiS też powinni za to że tak kłamią. A najbardziej za tłuste zapchlone koty.
Q
Qaz
Czym zawinęła? Szalikiem?

Czym ZAWINIŁA, autorzyno.
H
Hamlet
Biedronka to najgorsza sieć marketów w Polsce. Na miejscu 2. Mrówka.
I
Igma
Człowiwk nie zwierzę.

Da się zaskoczyć od tyłu

O tym dobrze wiedzą twórcy promocji, które promocjami nie są
g
goac
13 czerwca, 16:59, Goac:

My za to zapłacimy, biedronka to nas zywi więc dbajmy o nią, można ukarać ale nie niszczyć

nie bredź.

g
goac
13 czerwca, 17:01, Goac:

Niech się wezmą za spółki energetycznej, paliwowe i gazowe , to jest patologia , wyzyskują, Najwyszej Iżby Komtroli nie wpuszczają, zawyzaja ceny , fikcyjne usługi maja dla partyjnych znajomków

ty jesteś patologią.

m
marysia
czy kogoś takie akcje promocyjne obchodzą ? Zajmują się durnymi bzdurami a RAMA sobie promuje margarynę jako masło wprowadzając konsumentów w błąd w każdym możliwym miejscu, w telewizji, internetach i gazetach. m a s a k r a
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl