Działalność lokalu "Port Royal" w Śródmieściu Gdańska. Mieszkańcy czują strach. Czy lokal ma pozwolenie na sprzedaż alkoholu?

Krzysztof Dunaj
Krzysztof Dunaj
Gdańsk. Koszmar minionego lata. Mieszkańcy Śródmieścia sprzeciwiają się otwarciu klubu nocnego pod ich oknami
Gdańsk. Koszmar minionego lata. Mieszkańcy Śródmieścia sprzeciwiają się otwarciu klubu nocnego pod ich oknami Przemyslaw Swiderski
Hałas, niezadowoleni klienci wszczynający awantury i pracownice chodzące na wysokich obcasach. Takie problemy wymieniają gdańszczanki i gdańszczanie mieszkający obok lokalu "Port Royal", który znajduje się w Śródmieściu Gdańska. O niebezpieczeństwie we wspomnianym wcześniej miejscu świadczy fakt, że od czerwca 2022 roku objęto ten rejon nadzorem dodatkowych patroli policji. Jakie kroki podjęło miasto w celu poprawy życia mieszkańców?

Brak pozwolenia na sprzedaż alkoholu?

Mieszkańcy zwracają uwagę nie tylko na zakłócanie ciszy nocnej, ale na możliwość kupna alkoholu w lokalu "Port Royal". Twierdzą, że zostali wręcz oszukani na temat działalności.

- Działalność lokalu jest bardzo uciążliwa dla mieszkańców, którzy mają mieszkania bezpośrednio nad lokalem i nie tylko. Hałas, jaki generuje muzyka, a przede wszystkim pracownice chodzące na wysokich obcasach, nie pozwala spać. Hałasem nazwać można sytuacje przed lokalem, gdzie niezadowoleni klienci wszczynają awantury i są wypraszani z lokalu - napisała mieszkanka Śródmieścia, pani Sylwia.

Czytelniczka wspomniała, że często zmuszani są do wzywania policji i proszenia o interwencję. Ponadto podkreśliła, że dwa lokale usługowe zostały wykorzystane do prowadzenia działalności o niemoralnych obyczajach. - właściciel, ubiegając się o koncesje na alkohol, przedstawił wniosek, w którym miał być lokal gastronomiczny.

Na Facebooku "Port Royal Gdańsk" w opisie strony napisano "Jesteście gotowi? Już niedługo startujemy! Nowy wymiar striptizu!".

Pani Sylwia napisała w zaistniałej sytuacji do Gdańskiego Centrum Kontaktu.

- Jako wspólnota mieszkaniowa zwracamy się do Państwa o pomoc w wyjaśnieniu, dlaczego w kamienicy, w której mieszkają starsze osoby, osoby pracujące oraz dzieci w wieku szkolnym zmuszani są do życia z tak uciążliwym sąsiadem, wręcz postawieni przed faktem dokonanym, okłamani z rodzajem działalności w lokalu, oraz bycia poszkodowanymi przez zakłócanie ciszy nocnej, miru domowego, życia w ciągłym stresie i strachu przed pijanymi i niezadowolonymi klientami - napisała pani Sylwia.

Pierwszy raz sprawa została zamknięta bez komentarza, natomiast po drugiej prośbie mieszkanka otrzymała taki komentarz:

- "Myśliwi codziennie wykonują czynności w celu pomniejszenia populacji dzików w mieście".

Czy Gdańskie Centrum Kontaktu odpowiada na wiadomości automatycznie? Kto nad tym czuwa? Czy podjęto jakieś czynności w sprawie działalności lokalu? Okazuje się, że w przytoczonym przykładzie pracownik II linii, do którego trafiło jedno z kilku zgłoszeń, pomylił się i udzielił błędnej odpowiedzi, na zupełnie inny temat. Po naszej interwencji odpowiedź została już skorygowana.

- Z uwagi na charakter zgłaszanych problemów (m.in. hałas, zaśmiecenie, montaż dodatkowego oświetlenia na budynku, parkowanie itp.), zgłoszenia kierowane były przez GCK do dalszej obsługi m.in. przez Wydział Środowiska, Wydział Gospodarki Komunalnej, Biuro Architekta Miasta i Straż Miejską - tłumaczył Jędrzej Sieliwończyk inspektor referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Każde ze zgłoszeń kierowanych do GCK, jeśli sytuacja tego wymaga, kierowane jest do realizacji w poszczególnych wydziałach i jednostkach merytorycznych. To one bezpośrednio udzielają mieszkańcom odpowiedzi. Proces ten nie dzieje się automatycznie. Odpowiedzi przygotowywane są indywidualnie, w zależności od rodzaju sprawy.

Jędrzej Sieliwończyk przekazał również redakcji "Dziennika Bałtyckiego", że w następstwie wpływających do Urzędu Miejskiego w Gdańsku zgłoszeń dotyczących zakłócania spokoju i ciszy nocnej przez działalność lokalu „Port Royal”, referat handlu wszczął postępowanie wyjaśniające w tej sprawie.

DZIENNIK BAŁTYCKI w GOOGLE NEWS

W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego:

  • zwrócono się do organów powołanych do ochrony porządku publicznego tj. Policji i Straży Miejskiej oraz do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gdańsku o przeprowadzenie kontroli ww. lokalu, oraz jego najbliższej okolicy pod kątem przestrzegania przepisów ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U.2021 r. poz.1119) oraz zapisów art. 51 § 1 kodeksu wykroczeń (Dz.U.2022 r. poz. 2151 ze zm.),
  • zwrócono się do służb porządkowych z prośbą o przesłanie posiadanych materiałów dowodowych świadczących o łamaniu przepisów prawa, które mogłyby zostać wykorzystane w dalszych czynnościach prowadzonego postępowania,
  • wystosowano do przedsiębiorcy prowadzącego lokal „Port Royal” pismo pouczające i przypominające o konieczności przestrzegania przepisów prawa oraz sankcjach wynikających z ich naruszenia.

- W przypadku otrzymania materiałów dowodowych świadczących o łamaniu obowiązujących przepisów prawa w opisanym zakresie, bezzwłocznie podjęte zostaną czynności związane z wszczęciem postępowania w sprawie cofnięcia zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w tym lokalu - dodał inspektor referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

W ciągu kilku miesięcy do Gdańskiego Centrum Kontaktu wpłynęło co najmniej kilka zgłoszeń dotyczących działalności wcześniej wspomnianego lokalu. Grono osób i podmiotów, do których oprócz GCK, kierowana była korespondencja, zwykle było bardzo szerokie (policja, radni).

O komentarz na temat całej sytuacji poprosiliśmy menadżerkę "Port Royal", Katarzynę Jasiak. Jednak dotąd nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Park Kulturowy w Śródmieściu Gdańska

- Pomocne w rozwiązywaniu tego typu problemów będzie również, utworzenie Parku Kulturowego w Śródmieściu Gdańska. Ma on za zadanie chronić krajobraz kulturowy historycznego serca miasta, m.in. poprzez regulacje dotyczące życia nocnego dzielnicy. Obecnie trwają konsultacje społecznie dotyczące projektu uchwały ws. utworzenia Parku Kulturowego - zaznaczył Jędrzej Sieliwończyk.

Niebezpieczeństwo mieszkańców ul. Powroźniczej w Gdańsku

Oficer prasowy Komendanta Miejskiego Policji w Gdańsku, podinsp. Magdalena Ciska przekazała, że od początku października do końca grudnia 2022 roku policjanci odnotowali trzy zgłoszenia związane z funkcjonowaniem lokali przy ul. Powroźniczej. Dwa z nich dotyczyły zakłócenia spoczynku nocnego.

- Ponadto w 2022 roku w sprawie zakłócania spoczynku nocnego przez uciążliwą działalność lokali przy ul. Powroźniczej zostały złożone dwa zawiadomienia o popełnieniu wykroczenia. Jedno z prowadzonych postępowań zakończyło się skierowaniem do sądu wniosku o ukaranie, natomiast drugie postępowanie jest jeszcze w toku - poinformowała podinsp. Magdalena Ciska. - Sygnały, które docierały do dzielnicowego od mieszkańców w sprawie działalności lokali przy ul. Powroźniczej, były sprawdzane oraz omawiane podczas spotkań z przedstawicielami lokali. Wynikiem tych rozmów było dodatkowe wygłuszenie jednego z lokali i zdemontowanie części nagłośnienia. W trosce o bezpieczeństwo mieszkańców oraz turystów, od czerwca 2022 roku rejon ulicy Powroźniczej objęto nadzorem dodatkowych patroli Policji.

ZOBACZ TEŻ: Koszmar minionego lata. Mieszkańcy Śródmieścia w Gdańsku sprzeciwiają się otwarciu klubu nocnego pod ich oknami

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl