Spis treści
E-dziennik: wygoda dla szkoły, rodziców, uczniów
E-dziennik to platforma internetowa lub aplikacja mobilna, która umożliwia prowadzenie cyfrowego dziennika lekcyjnego. Dzięki e-dziennikowi nauczyciele mogą m.in. rejestrować obecność uczniów, wpisywać tematy lekcji i wystawiać oceny. Rodzice i uczniowie natychmiast mają dostęp do wprowadzonych informacji.
Najpopularniejsze e-dzienniki w Polsce to Dziennik Vulcan i Librus. Sporo szkół korzysta też z innych aplikacji, jak np. mobiDziennik. Te platformy są używane przez tysiące szkół i setki tysięcy uczniów, nauczycieli oraz rodziców.
Dziennik VULCAN to nowoczesny system uczniowski, który obejmuje nie tylko e-dziennik, ale również sekretariat szkolny, świadectwa, zastępstwa oraz witrynę rodziców i uczniów. Łączy świat komunikacji, administracji oraz zarządzania w szkole, dzięki czemu stanowi wszechstronne narzędzie wspierające nauczyciela w prowadzeniu zajęć, a nawet w zbieraniu opinii – wyjaśniają eksperci z VULCAN.
Zdecydowana większość placówek, szczególnie dużych szkół, decyduje się na e-dziennik. Jest to w dzisiejszych czasach wygodne rozwiązanie. Po pierwsze, e-dziennik nie służy już tylko do sprawdzania ocen. To narzędzie komunikacji, które pozwala nauczycielom, ale także dyrekcji lub psychologowi szkolnemu na bieżący i sprawny kontakt z rodzicami.
Po drugie, e-dziennik jest ekologiczny i oszczędza miejsce. Nie trzeba gromadzić papierowej dokumentacji, co przekłada się na mniejsze zapotrzebowanie na miejsce do przechowywania. Po trzecie, e-dziennik zapewnia większe bezpieczeństwo danych. Nie ma ryzyka zniszczenia fizycznego dziennika, np. przez zalanie lub kradzież.
Niestety są obszary, na które trzeba zwrócić zdecydowanie większą uwagę, kiedy wdrażamy w placówce cyfrowe rozwiązania, służące m.in. do przechowywania danych osobowych. Cyfryzacja szkół wprowadza szereg udogodnień i oszczędność czasu, jednocześnie placówki mogą stać się celem cyberataków.
– Szkoły dysponują poufnymi danymi znajdującymi się w orbicie zainteresowań przestępców. Z tego względu cyberbezpieczeństwo pozostaje dla administratorów szkół jednym z głównych wyzwań. Dyrektor sprawujący nadzór nad działalnością placówki powinien mieć świadomość, że każda szkoła narażona jest na ryzyko, a zagrożenia, które musi brać pod uwagę, występują w różnych formach – zwraca uwagę Kamil Sadkowski, starszy specjalista ds. cyberbezpieczeństwa IT w ESET.
W kwestii oszustw e-dziennik ogranicza natomiast dokonywanie ich przez uczniów. Nie można podrabiać usprawiedliwień czy zmieniać ocen.
Jak założyć konto w e-dzienniku?
Dostęp do e-dziennika posiada nie tylko nauczyciel, ale także rodzic oraz uczeń. W zależności od dziennika, z którego korzysta placówka, warto udać się na stronę internetową danej firmy i postępować zgodnie z instrukcjami. Na przykład na stronie Librus znajduje się zakładka z poradnikiem, jak w łatwy i bezpieczny sposób założyć konto. Nie brakuje też odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Do założenia konta na e-dzienniku przez rodzica lub ucznia potrzebne jest, aby szkoła dodała ich jako użytkowników w panelu administratora.
Utworzenie konta i korzystanie z dziennika VULCAN, z którego obecnie korzysta już 6 milionów uczniów i rodziców, jest proste i wymaga jedynie rejestracji z użyciem e-maila, którego szkoła użyła, aby wprowadzić ucznia i rodzica do systemu. Posłużymy się tym najbardziej popularnym dziennikiem elektronicznym, aby wyjaśnić logowanie krok po kroku.
Użytkownikami systemu VULCAN są pracownicy szkoły oraz uczniowie i ich opiekunowie. Aby mogli oni logować się do witryny systemu, muszą być zarejestrowani w bazie danych, w szczególności musi być wprowadzony ich adres e-mail, który jest loginem użytkownika. Hasło dostępu użytkownik tworzy sam podczas pierwszego logowania się do witryny systemu – wyjaśnia poradnik VULCAN.
Elektroniczny dziennik VULCAN. Jak się zalogować krok po kroku?
- 1. Upewnij się, że szkoła korzysta z e-dziennika VULCAN i dodała już uczniów, oraz ich opiekunów jako użytkowników.
- 2. Uruchom przeglądarkę stron internetowych i wejdź na stronę logowania do systemu link otrzymasz w szkole, może też widnieć na stronie internetowej placówki).

- 3. Kliknij odnośnik Załóż konto.
- 4. Wyświetli się kolejne okno. Wpisz adres e-mail.

- 5. Odbierz e-maila z linkiem aktywacyjnym.
- 6. Kliknij link i podążaj za instrukcją. W tym momencie będziesz mógł ustawić hasło i aktywować konto.
- 7. Powinieneś mieć móc logować się za pomocą maila i ustalonego hasła.
