Spis treści
W zeszłym tygodniu byliśmy w rumuńskiej fabryce Forda w mieście Krajowa i to właśnie tam odsłonięto najnowszą wersję Pumy. Gen-E – bo tak nazwano zelektryfikowaną wersję popularnego modelu - wprowadza po raz pierwszy jazdę bez emisji spalin do najlepiej sprzedającego się samochodu Forda w Europie. To trochę dziwne, że Ford tak długo zwlekał z tą premierą, jednocześnie oferują większe i droższe modele tj. Mach-E czy Explorer, jak również Capri.
Co napędza nowego Forda Pumę Gen-E?

Zdaniem producenta, nowy elektryczny układ napędowy zapewnia całkiem niezłą wydajność na poziomie 13,1 kWh/100 km. To przekłada się na całkiem niezły zasięg, bowiem Puma Gen-E przejedzie do 376 km na jednym ładowaniu w trybie mieszanym. Zasięg miejski do 523 km oznacza, że można cieszyć się jazdą po mieście bez konieczności częstego ładowania. Bateria trakcyjna ma pojemność 43,6 kWh, a więc nieco mniej niż popularna konkurencja.
Podłączenie do szybkiej ładowarki pozwala naładować baterię od 10 do 80 procent w około 23 minuty, a płynne przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,0 sekundy i szybsza reakcja układu kierowniczego zapewniają wrażenia z jazdy jak w Pumie ST, tyle że w wersji elektrycznej. To oczywiście tylko zapewnienia producenta, ale chętnie sprawdzimy, ile z tego prawdy na pierwszych jazdach, które odbędą się pewnie na początku przyszłego roku.
Czy duża bateria zabrała świetną funkcjonalność?

Na szczęście nie. Ba! Nawet wręcz przeciwnie, bowiem Puma Gen-E oferuje jeszcze większą przestrzeń dzięki kompaktowemu elektrycznemu układowi napędowemu. Innowacyjny schowek MegaBox w bagażniku Pumy został powiększony i przekształcony w GigaBox, co oznacza do 574 litrów pojemności bagażowej przy złożonych tylnych siedzeniach – więcej niż oferują niektóre większe SUV-y. Oprócz tego 43-litrowy schowek pod maską (frunk) wykorzystuje przestrzeń zwolnioną przez silnik benzynowy, idealnie nadając się do przechowywania akcesoriów, do których można sięgnąć nawet przy pełnym bagażniku. Przyznam, że obawiałem się zmniejszenia bagażnika lub całkowitej rezygnacji z dodatkowego schowka, a tu proszę – jest nawet lepiej!
„Puma to historia sukcesu, uwielbiana za sportowy design i właściwości jezdne w połączeniu z wyjątkową praktycznością i wiodącą w swojej klasie pojemnością bagażnika” – powiedział Jon Williams, dyrektor generalny Ford Blue i Model e w Europie. „Puma Gen-E to nasza najlepsza Puma w historii, oferująca najprzyjemniejsze wrażenia z jazdy w połączeniu z niezwykle energooszczędnym elektrycznym układem napędowym. A nowy, jeszcze większy GigaBox oferuje niezrównaną pojemność bagażową” - dodał.
Wizualne nawiązania do „starszych” modeli
A jak auto wygląda z zewnątrz? To w zasadzie ta sama Puma po ostatnich zmianach, ale z dodatkiem elementów, które czynią ją bardziej charakterystycznym i aerodynamicznym autem. Zmiany są szczególnie w przedniej części, gdzie charakterystyczny design „tarczy” zastępuje konwencjonalną kratkę wlotu powietrza, nadając świeżości i czerpiąc inspirację z elektrycznego SUV-a Forda Mustanga Mach-E. Czy to wygląda ładnie? Nie jestem pewny i o ile w ciemniejszych kolorach, gdy ten element jest nieco przytłumiony, wygląda to nieźle, tak w żółci chyba zbyt mocno się wyróżnia. Sportowy tylny spojler i unikalne wzory felg aluminiowych dodają elektrycznego charakteru i pomagają elektrycznej Pumie efektywniej przecinać powietrze, co przekłada się na jeszcze lepsze osiągi i niższe zużycie energii. A co we wnętrzu?

Mniej więcej do połowy wysokości deski rozdzielczej niewiele się zmieniło w stosunku do Pumy z konwencjonalnym napędem. System multimedialny SYNC 4 najnowszej generacji Forda posiada nawigację z dostępem do chmury, a bezprzewodowe Apple CarPlay i Android Auto umożliwiają synchronizację aplikacji i informacji między smartfonami a samochodem bez użycia kabli. Wbudowana Alexa pozwala kierowcom za pomocą poleceń głosowych sprawdzić godziny otwarcia ulubionej restauracji lub dodać produkty do listy zakupów. Dopiero niżej jest sporo zauważalnych zmian, które wpływają na funkcjonalność wnętrza. W oczy rzuca się przede wszystkim podwyższona konsola środkowa, która zapewnia wygodne miejsce do przechowywania drobnych przedmiotów. Dodatkowo podłokietnik można przesuwać, aby znaleźć najwygodniejszą pozycję podczas długiej podróży (no może nie kilkugodzinnej…), a bezprzewodowa ładowarka do telefonu dba o to, aby telefon był naładowany na koniec podróży.
Warto czekać?

Ford Puma Gen-E nie wydaje się żadną rewolucją czy oczekiwaną zmianą, a raczej wyczekiwanym etapem w rozwoju elektrycznej oferty Forda. Wydaje się, że cena będzie odpowiednia, więc szykuje się dość ciekawy gracz na rynku miejskich crossoverów z napędem elektrycznym. Dodajmy do tego prostą ofertę składającą się z dwóch wersji, co nieco opcji konfiguracyjnych (w tym ciekawy żółty lakier i nawet 19-calowe felgi aluminiowe), niezłe osiągi i przyzwoity zasięg, a dostaniemy przepis na naprawdę ciekawe auto. Czekamy na pierwsze jazdy a znając prowadzenie Forda i dotychczasowej Pumy, mamy dość spore oczekiwania. Oby wersja Gen-E (nie mylić z Gen-Z) im sprostała i okazała się tak udanym autem, jak spalinowy pierwowzór.
Porównanie Ford Puma Gen-E 43,6 kWh 168 KM (AT1) do wybranych konkurentów:
| Ford Puma Gen-E 43,6 kWh 168 KM (AT1) | Alfa Romeo Elettrica 54 kWh 156 KM | Volvo EX30 49 kWh 272 KM (AT1) |
Cena (zł, brutto) | b.d. | od 173 700 | od 176 990 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | crossover/5 | crossover/5 | crossover/5 |
Długość/szerokość (mm) | 4214/1805 | 4173/1781 | 4233/1836 |
Rozstaw osi (mm) | 2588 | 2562 | 2650 |
Pojemność bagażnika (l) | 523/1283 | 400/1265 | 318/904 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1563 | 1545 | 1755 |
Pojemność baterii (kWh) | 43,6 | 54 | 49 |
Deklarowany zasięg (km) | 376 (WLTP) | 398 (WLTP) | 344 |
Napędzana oś | przednia | przednia | tylna |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, 1-stopniowa | automatyczna, 1-stopniowa | automatyczna, 1-stopniowa |
Osiągi |
|
|
|
Moc (KM) | 168 | 156 | 272 |
Moment obrotowy (Nm) | 290 | 260 | 343 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,0 | 9,0 | 5,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 160 | 150 | 180 |
Zużycie energii (kWh/100km) | 13,1 (WLTP) | 15 (WLTP) | 15,7 (WLTP) |
