Ford Mustang Mach-E AWD 72,6 kWh 329 KM. Ile energii zużywa w różnych warunkach?

Kamil Rogala
Ostatni etap naszego testu Forda Mustanga Mach-E poświęciliśmy analizie zużycia energii. Jak ten elektryczny SUV radzi sobie w różnych warunkach drogowych? Czy wysoka moc przekłada się na wysokie zapotrzebowanie na prąd? Wyniki, choć nie rekordowe, okazały się interesujące.
Ostatni etap naszego testu Forda Mustanga Mach-E poświęciliśmy analizie zużycia energii. Jak ten elektryczny SUV radzi sobie w różnych warunkach drogowych? Czy wysoka moc przekłada się na wysokie zapotrzebowanie na prąd? Wyniki, choć nie rekordowe, okazały się interesujące. Kamil Rogala
Ostatni etap naszego testu Forda Mustanga Mach-E poświęciliśmy analizie zużycia energii. Jak ten elektryczny SUV radzi sobie w różnych warunkach drogowych? Czy wysoka moc przekłada się na wysokie zapotrzebowanie na prąd? Wyniki, choć nie rekordowe, okazały się interesujące.

Spis treści

Ford Mustang Mach-E. Zużycie energii w różnych warunkach

Czy można połączyć dziedzictwo legendarnego Forda Mustanga z nowoczesną technologią elektryczną? Ford Mustang Mach-E to odważna próba odpowiedzi na to pytanie. I trzeba przyznać, że Fordowi ta sztuka się udała! Mach-E to nie tylko elektryczny SUV, to samochód, który próbuje na nowo zdefiniować ikonę motoryzacji i mimo początkowego sceptycyzmu ze strony miłośników modelu, zarówno marka, jak i sam model znalazł wielu nowych odbiorców.

Ostatni etap naszego testu Forda Mustanga Mach-E poświęciliśmy analizie zużycia energii. Jak ten elektryczny SUV radzi sobie w różnych warunkach drogowych?
Ostatni etap naszego testu Forda Mustanga Mach-E poświęciliśmy analizie zużycia energii. Jak ten elektryczny SUV radzi sobie w różnych warunkach drogowych? Czy wysoka moc przekłada się na wysokie zapotrzebowanie na prąd? Wyniki, choć nie rekordowe, okazały się interesujące. Kamil Rogala

Już od pierwszych chwil za kierownicą czuć, że to nie jest zwykły elektryk. Mach-E zachwyca dynamiką – przyspieszenie do setki w 4 sekundy robi wrażenie, zwłaszcza w samochodzie tej wielkości. Wyprzedzanie na trasie to czysta przyjemność, a wciskając pedał gazu do dechy, czujesz przyspieszenie, które wciska w fotel. A przecież nie mówimy o topowej wersji GT! Układ kierowniczy jest precyzyjny i daje poczucie pełnej kontroli nad samochodem, a zawieszenie świetnie radzi sobie zarówno z miejskimi nierównościami, jak i szybkimi zakrętami na trasie.

Mieliśmy okazję testować topową wersję z większą baterią, która oferowała znacznie większy zasięg, ale było to okupione nieco większą konsumpcją energii. Tym razem, postanowiliśmy sprawdzić wersję o dość sporej mocy, z napędem na wszystkie koła, ale z mniejszą baterię o pojemności 72,6 kWh. W cyklu miejskim, przy spokojnej jeździe, Mach-E zadowalał się 15-19 kWh/100 km. Oczywiście, dynamiczna jazda z częstym przyspieszaniem i hamowaniem podnosiła apetyt na prąd do 19-22 kWh/100 km. Podobne wartości zanotowaliśmy podczas jazdy na trasach szybkiego ruchu z prędkościami 100-120 km/h.

Deklarowany przez producenta zasięg około 435 km w praktyce przełożył się na około 320-260 km. Warto pamiętać, że na zasięg wpływa wiele czynników, takich jak temperatura otoczenia, styl jazdy czy korzystanie z klimatyzacji. Podczas testów w upalne dni (powyżej 25-30°C) zużycie energii wzrastało o kilka kWh/100 km.

Mustang Mach-E to udane połączenie sportowego charakteru z zaletą elektrycznego napędu. Choć nie jest idealny (zasięg mógłby być większy, a cena niższa), to zdecydowanie warto się nim zainteresować. To samochód, który daje mnóstwo frajdy z jazdy i przyciąga wzrok na drodze.

Zużycie energii w Fordzie Mustang Mach-E. Analiza po 1800 km

Ostatni etap naszego testu Forda Mustanga Mach-E poświęciliśmy analizie zużycia energii. Jak ten elektryczny SUV radzi sobie w różnych warunkach drogowych?
Ostatni etap naszego testu Forda Mustanga Mach-E poświęciliśmy analizie zużycia energii. Jak ten elektryczny SUV radzi sobie w różnych warunkach drogowych? Czy wysoka moc przekłada się na wysokie zapotrzebowanie na prąd? Wyniki, choć nie rekordowe, okazały się interesujące. Kamil Rogala

Po przejechaniu około 1800 kilometrów Ford Mustang Mach-E, średnie zużycie energii wyniosło 19 kWh/100 km. Wartość ta jest wypadkową jazdy w różnych warunkach, zarówno w mieście, jak i na trasie. Dla porównania, po ponad 3000 kilometrów w odmianie GT, średnie zużycie energii było wyższe zaledwie o 1 kWh/100 km.

Szczegółowe dane i wnioski
Miasto (15-19 kWh/100 km):

jazda w mieście, charakteryzująca się częstym przyspieszaniem i hamowaniem, generuje zwiększone zużycie energii;
system rekuperacji pomaga odzyskać część energii podczas hamowania, ale nie kompensuje strat w pełni;
niestety, mocno doskwiera brak możliwości regulacji stopnia rekuperacji;
dużym plusem jest funkcja jazdy z wykorzystaniem jednego pedału, umożliwiająca rekuperację aż do całkowitego zatrzymania pojazdu.

Trasa (19-22 kWh/100 km):
przy stałej prędkości na drodze ekspresowej zużycie energii jest niewiele wyższe niż w mieście;
optymalna prędkość dla minimalizacji zużycia to około 90-110 km/h.

Ostatni etap naszego testu Forda Mustanga Mach-E poświęciliśmy analizie zużycia energii. Jak ten elektryczny SUV radzi sobie w różnych warunkach drogowych?
Ostatni etap naszego testu Forda Mustanga Mach-E poświęciliśmy analizie zużycia energii. Jak ten elektryczny SUV radzi sobie w różnych warunkach drogowych? Czy wysoka moc przekłada się na wysokie zapotrzebowanie na prąd? Wyniki, choć nie rekordowe, okazały się interesujące. Kamil Rogala

Ford Mustang Mach-E oferuje zadowalającą efektywność energetyczną, biorąc pod uwagę jego moc i osiągi. System rekuperacji z funkcją "jednego pedału" sprawdza się w praktyce, choć możliwość regulacji stopnia rekuperacji byłaby mile widzianym dodatkiem.

Ford Mustang Mach-E. Podsumowanie

Ostatni etap naszego testu Forda Mustanga Mach-E poświęciliśmy analizie zużycia energii. Jak ten elektryczny SUV radzi sobie w różnych warunkach drogowych?
Ostatni etap naszego testu Forda Mustanga Mach-E poświęciliśmy analizie zużycia energii. Jak ten elektryczny SUV radzi sobie w różnych warunkach drogowych? Czy wysoka moc przekłada się na wysokie zapotrzebowanie na prąd? Wyniki, choć nie rekordowe, okazały się interesujące. Kamil Rogala

Przyznam szczerze, że przed testem nie pokładałem wielkich nadziei w Mustangu Mach-E jako samochodzie miejskim. Spodziewałem się sportowych osiągów kosztem praktyczności i ekonomii. Jakże miłym zaskoczeniem okazało się, że ten kontrowersyjny elektryk świetnie sprawdza się również w miejskiej dżungli! Owszem, wysoka moc zapewnia imponującą dynamikę i przyspieszenie, ale nie oznacza to rezygnacji z komfortu i funkcjonalności. Mustang Mach-E oferuje przestronne wnętrze, wygodne sportowe fotele i pojemny bagażnik. Jazda po mieście nie jest stresująca, a moc nie wymusza na kierowcy ciągłego pilnowania się podczas ruszania czy włączania się do ruchu. Co najważniejsze, zużycie energii okazało się bardzo przyzwoite. W połączeniu z wszystkimi zaletami tego modelu sprawia to, że Mustang Mach-E jest jednym z lepszych elektryków w swojej klasie. Z niecierpliwością czekamy na poważniejsze zmiany przy okazji liftingu z nadzieją, że wszystkie niedociągnięcia i braki zostaną poprawione.

Ford Mustang Mach-E – zalety:

  • mimo niewielu nawiązań do legendy, Mustang Mach-E prezentuje się bardzo dobrze;
  • całkiem niezła jakość wykonania wnętrza z dobrym doborem materiałów;
  • duży, ale bardzo wygodny i responsywny ekran ze świetnym systemem SYNC;
  • mnóstwo przestrzeni w środku;
  • przy odpowiedniej wprawie, bardzo oszczędny napęd;
  • niezły komfort podróży;
  • bardzo dobre osiągi i satysfakcjonująca dynamika.

Ford Mustang Mach-E – wady:

  • możliwości konfiguracji i personalizacji w zasadzie nie istnieją;
  • brak możliwości zmiany stopnia rekuperacji;
  • gdyby zużycie energii było odrobinę niższe…

Porównanie Ford Mustang Mach-E AWD 72,6 kWh 329 KM do wybranych konkurentów:

 

Ford Mustang Mach-E AWD 72,6 kWh 329 KM (AT1)

Cupra Tavascan VZ 82 kWh 340 KM (AT1)

Nissan Ariya Evolve+ 87 kWh 394 KM (AT1)

Cena (zł, brutto)

od 266 350

od 295 100

od 284 900

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

SUV/5

Długość/szerokość (mm)

4713/1930

4644/1861

4595/1850

Wysokość (mm)

1624

1597

1660

Rozstaw osi (mm)

2987

2766

2775

Pojemność bagażnika (l)

402/1420

540/b.d.

415/b.d.

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

2177

2198

2300

Pojemność baterii netto (kWh)

73

82

87

Deklarowany zasięg (km)

435

522

515

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 1-stopniowa

automatyczna, 1-stopniowa

automatyczna, 1-stopniowa

Osiągi

 


 

Moc (KM)

329

340

394

Moment obrotowy (Nm)

675

545

600

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

5,5

5,5

5,1

Prędkość maksymalna (km/h)

180

180

200

Zużycie energii (kWh/100km)

19,1 (WLTP)

16,5 (WLTP)

19,8 (WLTP)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl