Generatywna sztuczna inteligencja zmieni drastycznie handel i usługi. „Bardzo szybko możemy pójść nie w tym kierunku, w którym powinniśmy"

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Wideo
od 16 lat
Scenariuszy i wizji przyszłości jest wiele i nikt nie ma pewności, w którą stronę zmierzamy. Wiemy natomiast, że wspólnym mianownikiem wszystkim zmian jest technologia, a dokładnie algorytmy generatywnej sztucznej inteligencji. – Nagle znaleźliśmy się w technologii, która bardzo dobrze odwzorowuje czynności człowieka i faktycznie zachowuje się tak, jakby za tą technologią stał człowiek – mówi nam Marta Życińska z Mastercard. – Prognozujemy ogromne zmiany, przede wszystkim skupiające się na dostarczeniu końcowemu użytkownikowi takich rzeczy, jak personalizacja, bezpieczeństwo i wygoda – wymienia. Co to oznacza?

Spis treści

Jak generatywna sztuczna inteligencja zmieni oblicze biznesu?

W 2021 r. globalny rynek sztucznej inteligencji (SI) wart był 60 miliardów dolarów. Do 2028 r. jego wartość ma przekroczyć 420 miliardów dolarów. Co więcej, na przestrzeni ostatniej dekady inwestycje korporacyjne w sztuczną inteligencję wzrosły 13-krotnie, osiągając poziom 190 miliardów dolarów w 2022 r.

Potencjał płynący z rozwiązań opartych na SI dostrzegają przedsiębiorstwa z różnych branż, ale także różnej wielkości.
Potencjał płynący z rozwiązań opartych na SI dostrzegają przedsiębiorstwa z różnych branż, ale także różnej wielkości. Unsplash/ Austin Distel

– W najnowszym raporcie Masrtercard zrobiliśmy badania dotyczące przyszłości i wpływu technologii na to co się będzie działo w 2050 roku. Scenariuszy może być naprawdę bardzo dużo ale mają wspólny mianownik. Jest to technologia i jej rozwój. W raporcie skupiliśmy się na generatywnej sztucznej inteligencji, która zyskała popularność poprzez czat GPT – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.

– Nagle znaleźliśmy się w technologii, która bardzo dobrze odwzorowuje czynności człowieka i faktycznie zachowuje się tak, jakby za tą technologią stał człowiek – zauważa.

Jak wskazują autorzy raportu Mastercard Signals: Perspektywy handlu w czasach generatywnej sztucznej inteligencji, w ciągu najbliższych lat generatywna SI umożliwi rozwój nowych funkcji w różnych obszarach, zarówno w biznesie, jak i obsłudze klientów indywidualnych.

Ich zdaniem, w przypadku konkretnych sektorów, takich jak np. ochrona zdrowia, usługi prawne i usługi finansowe, zostaną opracowane specjalne modele wykorzystujące SI, które zrewolucjonizują procesy i działalność firm. Możliwe jest to dlatego, że w przeciwieństwie do innych technologii, okresowo zdobywających wielką popularność, generatywna SI wykorzystywana jest w dobrze zdefiniowanych obszarach i pozwala tworzyć stabilne rozwiązania, a także charakteryzuje się szybkim tempem rozwoju. W ocenie autorów raportu będą pojawiać się nowe możliwości wykorzystania tej technologii, a generatywna sztuczna inteligencja niesie ze sobą potencjał transformacji praktycznie każdej branży.

– Prognozujemy ogromne zmiany, zmiany związane z generatywną, sztuczną inteligencją, przede wszystkim skupiające się na dostarczeniu końcowemu użytkownikowi takich rzeczy, jak personalizacja, bezpieczeństwo i wygoda – wymienia i dodaje, że branża małych i średnich przedsiębiorstw, której dotychczas nie było stać na wyrafinowane i duże struktury organizacyjne, teraz będą mogły zatrudnić np. wirtualnego szefa marketingu, czy szefa finansów.

Z kolei w branży turystycznej w zupełnie inny sposób będziemy mogli podróżować, nie tylko poprzez poruszanie się po różnych portalach i rezerwowanie miejsc w hotelach, biletów lotniczych ale także poprzez proste prośby skierowane do sztucznej inteligencji – dodaje.

Zdaniem Życińskiej, połączenie wielu instytucji, firm, portali czy platform w jedną, która będzie w stanie dostarczyć nowe doświadczenie dla klienta i w inny sposób zapewnić mu wygodę i szybkość w odpowiedzi na jego pytania będzie stanowiło klucz w przyszłości handlu.

SI w służbie dużych i małych przedsiębiorstw

Potencjał płynący z rozwiązań opartych na SI dostrzegają przedsiębiorstwa z różnych branż, ale także różnej wielkości. Dzięki zastosowaniu algorytmów uczenia maszynowego i przy wykorzystaniu botów, większe przedsiębiorstwa mogą np. w szybki sposób poprawić elastyczność współpracy, komunikację w zespole, przekazując informacje w czasie rzeczywistym, operatywność i optymalizację procesów oraz zaoferować pracownikom większe możliwości rozwoju. Staje się to możliwe dzięki przejęciu przez maszyny automatycznych i powtarzalnych zadań.

Mniejsze firmy natomiast mają szansę na dynamiczny rozwój cyfrowy i merytoryczny, co dla wielu z nich dotąd było nieosiągalne ze względu na koszty tego typu procesów. Wraz ze wzrostem cyfryzacji i upowszechnieniem generatywnej SI, możliwe jest wprowadzenie do jednoosobowych firm, np. cyfrowego dyrektora finansowego zapewniającego zarządzanie finansami albo cyfrowego dyrektora marketingu organizującego kampanie dla produktów i usług.

Sztuczna inteligencja a prawo

Rozwój generatywnej SI stanowi również wyzwanie dla ustawodawców i organów regulacyjnych, którzy podobnie, jak wszyscy inni interesariusze powinni stosować sprawdzone praktyki oraz kierować się wspólnymi wartościami podczas korzystania z tej zaawansowanej technologii, zarządzania jej elementami i nadzorowania realizowanych procesów.

jak podkreślono w raporcie, obejmuje to takie kwestie, jak zachowanie odpowiedzialności, przeciwdziałanie wykluczeniu, uczciwość, zastosowanie najlepszych dostępnych mechanizmów zabezpieczeń i ochrony prywatności, a także nacisk na innowacyjność rozwiązań oraz ich pozytywny wpływ na społeczeństwo.

Zagrożenie ze strony sztucznej inteligencji

– Największym zagrożeniem sztucznej inteligencji, zwłaszcza generatywnej jest brak kontroli nad nią – nie ukrywa ekspertka. – Z naszego raportu wynika, że jeżeli „to nie będzie się działo pod kontrolą człowieka” i nie będzie zarządzane w odpowiedni sposób, chociażby dostępem do danych, to bardzo szybko możemy pójść nie w tym kierunku, w którym powinniśmy z generatywną sztuczną inteligencją.

Życińska zwraca uwagę, że jeżeli ją opanujemy i będziemy nią dobrze zarządzać, a nie pozwolimy, żeby to sztuczna inteligencja zarządzała nami, to jej zdaniem jeszcze przez długi czas to wszystko „będzie się działo w tle”. – Nie będziemy mieli takiej potrzeby, żeby od tego uciekać. Oczywiście pod warunkiem, że zrobimy to mądrze – podkreśla.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl