Ale brak zbieżności, to też groźba uszkodzenia niektórych elementów samochodu. Dlatego minimum raz w roku, powinniśmy dokonać pełnej kontroli zawieszenia kół. Mimo, że takie badanie nie jest obowiązkowe. Praktyka pokazuje jednak, że o sprawdzeniu zbieżności myślimy dopiero wtedy, gdy z pojazdem dzieje się coś niepokojącego. Najprościej czujemy, że auto ściąga na prawo lub w lewo, mamy problemy z kierownicą itp. O ile zjawisko to zostało poprzedzone wjechaniem w dziurę czy uderzeniem w krawężnik chodnika, wtedy udajemy się do warsztatu.
Tymczasem okazuje się, że ustawienie kół, może zmienić się w trakcie normalnej eksploatacji. To konsekwencja normalnego zużywania się elementów zawieszenia jak łożysk kół, przegubów drążków układu kierowniczego czy nawet tulei. Dlatego w trakcie okresowego badania diagnostycznego, trzeba sprawdzić zbieżność kół. Ma ona duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy, sterowalność auta, jego stabilność i szybkość zużycia ogumienia.
O czym należy pamiętać?
- Najważniejsza jest zbieżność i kąt pochylenia kół przednich, gdyż na naszych dziurawych drogach one właśnie ulegają rozregulowaniu – tłumaczy inż. Andrzej Podbucki, kierownik serwisu autoryzowanego dilera Volkswagena Kim w Świebodzinie i Gorzowie Wlkp. I dodaje on: - W polskich warunkach konieczne jest sprawdzenie geometrii kół przednich przed rozpoczęciem każdego sezonu letniego. A najlepiej zrobić to teraz, czyli wiosną. I co też ważne, kupując używany samochód, jedną z pierwszych czynności obok wymiany oleju, powinno być właśnie udanie się do serwisu, by tam sprawdzono zbieżność. To niewielki wydatek, a właściwa geometria kół przednich, poprawi bezpieczeństwo jazdy i uchroni przed przyspieszonym zużyciem ogumienia – przekonuje nasz rozmówca.
Co i kiedy trzeba sprawdzić?
Najważniejsze w geometrii kół są takie wartości jak:
- kąt pochylenia,
- kąt pochylenia sworznia zwrotnicy,
- kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy,
- zbieżność kół.
Jeżeli ustawienie kół jest niewłaściwe, następuje szybkie, nierównomierne zużywanie się ogumienia. Pochylenie i kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, wpływa na stabilność i sterowalność pojazdu w trakcie jazdy. O niestabilności pojazdu decyduje nieprawidłowe wyprzedzenie sworznia zwrotnicy. Poprawna zbieżność kół zapewnia uniknięcie poślizgu bocznego, poprawia stabilność kierowania oraz zapobiega nadmiernemu zużyciu ogumienia. Nieprawidłowe ustawienie kół powoduje zwiększenie zużycia paliwa.
- A co z kołami tylnymi - pytamy? - Tutaj jest podobnie. Też mamy do czynienia z kątem pochylenia oraz zbieżnością kół. Pojawia się jednak dodatkowy parametr: geometryczna oś jazdy, czyli potocznie mówiąc kierunek, w którym chciałaby się poruszać oś tylna pojazdu. Pożądanym ustawieniem kół osi tylnej jest takie, aby oś geometryczna jazdy pokrywała się z osią geometryczną podwozia, czyli aby samochód jechał prosto. - odpowiada Iiżynier Podbucki. Zawsze przed zakupem używanego samochodu radzimy sprawdzić geometrię oraz przynajmniej raz w roku. Czynność tę zlecamy wyspecjalizowanemu warsztatowi, który jest wyposażony w odpowiedni do tego sprzęt.
Cechy charakterystyczne dla zbieżności:
- Koła przednie
Zwiększenie rozbieżności:
* zwiększa się temperatura ogumienia, co wpływa na szybsze zużycie,
* minimalnie spada prędkość maksymalna,
* polepsza się stabilność prowadzenia pojazdu na odcinkach prostych.
Zmniejszenie rozbieżności:
* polepsza się stabilność na zakrętach,
* mniej zużywają się opony,
* odczuwamy gorsza stabilność jazdy na prostych odcinkach.
- Koła tylne
Zmniejszenie zbieżności:
* pogorszenie stabilność jazdy,
* niższe zużycie opon,
Zwiększenie zbieżności:
* poprawa stabilności jazdy,
* wzrost temperatury i zużycia opon,
* minimalny spadek prędkości jazdy.