Jak koronawirus wpłynął na rynek pracy? "Spadki liczby ofert były łagodniejsze, niż spodziewaliśmy się na początku pandemii"

Maciej Badowski
Podobnie, jak w ubiegłych latach, w 2020 roku na czele zestawienia najczęściej publikowanych ofert znalazły się te kierowane do specjalistów ds. handlu i sprzedaży.
Podobnie, jak w ubiegłych latach, w 2020 roku na czele zestawienia najczęściej publikowanych ofert znalazły się te kierowane do specjalistów ds. handlu i sprzedaży. Lukasz Gdak/ Polska Press
2020 rok stanowił największe wyzwanie dla kandydatów i pracodawców od wielu lat. - Niewątpliwie największą zmianą ubiegłego roku w zakresie poszukiwania pracowników był ogromny wzrost znaczenia rekrutacji zdalnej- tłumaczy w rozmowie z AIP ekspertka.

Specyfikę minionych 12 miesięcy i skalę trudności, jakie przyniosła pandemia, dobrze oddają dane dotyczące aktywności pracodawców w poszczególnych kwartałach. Wzrost liczby zachorowań i pierwszy lockdown wprowadzony mniej więcej w połowie marca sprawił, że firmy zamrażały wiele procesów rekrutacyjnych jeszcze w I kwartale- wynika z danych pracuj.pl.

Najmocniejszy wpływ COVID-19 na rynek ofert odczuć można było w II kwartale, kiedy zamieszczono na portalu zaledwie 105 198 ogłoszeń, o 22 proc. mniej niż w pierwszych trzech miesiącach roku. W najtrudniejszym momencie zamrożenia gospodarki spadki liczby ofert na Pracuj.pl miesiąc do miesiąca sięgały nawet blisko 50% (różnica między lutym i kwietniem 2020).

- W 2020 roku pracodawcy na Pracuj.pl byli mniej aktywni, niż w 2019 i 2018 roku. Niewątpliwie minione 12 miesięcy ze względu na COVID-19 było dużym wyzwaniem dla pracodawców i kandydatów, część branż zostało dotkniętych mocnym kryzysem- tłumaczy w rozmowie z AIP Aleksandra Skwarska, Pracuj.pl. - Jednocześnie jednak spadki liczby ofert były łagodniejsze, niż spodziewaliśmy się na początku pandemii koronawirusa- dodaje.

Podobnie, jak w ubiegłych latach, w 2020 roku na czele zestawienia najczęściej publikowanych ofert znalazły się te kierowane do specjalistów ds. handlu i sprzedaży. Stanowiły one co trzecie ogłoszenie na portalu. To wynik, który może zaskakiwać, choćby w kontekście obostrzeń związanych z prowadzeniem sklepów w okresie pandemii. - Pracodawcy najczęściej poszukiwali specjalistów ds. handlu i sprzedaży (33 proc.), obsługi klienta (18 proc.), IT (14 proc.) i finansów (13 proc.)- wylicza Skwarska.

Jednocześnie zaznacza, że stosunkowo łagodnemu spadkowi liczby ofert pracy towarzyszyła większa aktywność użytkowników. - Aplikowali oni na oferty pracy częściej, niż w 2019 roku w zdecydowanej większości kategorii na portalu. Szczególne ożywienie kandydatów obserwowaliśmy w okresie kwiecień-czerwiec- tłumaczy.

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zdaniem ekspertki, największą zmianą ubiegłego roku w zakresie poszukiwania pracowników był ogromny wzrost znaczenia rekrutacji zdalnej. - W szczytowym momencie w maju tego roku dotyczyła ona połowy ofert na Pracuj.pl, pod koniec roku – blisko co trzeciej. Ponadto blisko trzykrotnie w stosunku do końcówki 2019 wzrósł udział ofert stanowisk w pełni zdalnej pracy na portalu – w listopadzie 2020 było ich aż 7 proc.- podsumowuje.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Papież zaapelował do pojednania tam, gdzie toczą się wojny. Pozdrowił też uczniów

Papież zaapelował do pojednania tam, gdzie toczą się wojny. Pozdrowił też uczniów

W.Kosiniak-Kamysz: Zawsze młodzi ludzie głosują przeciwko obecnej władzy

ROZMOWA
W.Kosiniak-Kamysz: Zawsze młodzi ludzie głosują przeciwko obecnej władzy

Wróć na i.pl Portal i.pl