Psycholog z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy mówi bez ogródek: - To brutalne, ale fakty są takie, że z wiekiem spada tak zwany krytycyzm. O ile młody człowiek, gdy usłyszy od pięciu osób, że źle wygląda w nowej fryzurze, weźmie to pod uwagę; o tyle starszy będzie się bronił uparcie, komentując za to chętnie brzydkie fryzury u innych.
Specjalistka podpowiada, że ważną rolę w negocjacjach ze seniorem ma do odegrania rodzina. - Ktoś, kto ma u dziadka autorytet, powinien spokojnie zaakcentować, że nie chodzi o umiejętności za kierownicą, ale o zagrożenia, których każdy człowiek, zwłaszcza schorowany, nie jest w stanie przewidzieć.
Kierowcy po 70-letnim roku życia muszą się badać
Do opinii tej przychyla się dr Teresa Maj, szefowa przychodni w Dolnej Grupie. - Uważam, że każdy kierowca, który skończy 65 lat, powinien się badać minimum raz na dwa lata. To bardzo źle, że prawo jazdy wydawane jest bezterminowo. Przez to wielu cukrzyków, nadciśnieniowców i innych, przewlekle chorych kierowców jeździ bez opamiętania. To oczywiste, że chociażby w upały mogą być niebezpieczni na drodze.
Dr Maj zwraca też uwagę, że problem ten szczególnie wyraźny jest na wsiach. - Gdzie ludzie zmuszeni są jeździć samochodami, bo PKS ciągle likwiduje kursy - zauważa.
Przeczytaj także: Zmiany w Kodeksie Drogowym 2019. Sejm przyjął ustawę o cofaniu licznika. Będą wysokie kary!
Kierowcy po 70-letnim roku życia. Co na to policja?
Swoje zdanie w tej sprawie ma także policja. - Nie jesteśmy od komentowania czy seniorzy powinni jeździć, czy nie. Chętnie za to odwołamy się do ich odpowiedzialności, bo spoczywa ona na każdym kierowcy. A tym, którzy o niej zapomnieli przypomnę, że rodzina może wystąpić o przymusowe zbadanie kierowcy - informował nas kilka lat temu Marek Rydzewski, rzecznik prasowy KPP w Świeciu.
Wnioski składa się do wydziału komunikacji. W imieniu starosty podpisuje je szef wydziału, kierując pacjenta na badania do Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy.
Kierowcy po 70-letnim roku życia - opinie
Autorzy badań podkreślają, że odbieranie uprawnień do kierowania pojazdem osobom starszym powinno mieć miejsce tylko w rzeczywiście uzasadnionych medycznie przypadkach. Edukacja, obok badań lekarskich i nowoczesnej techniki i technologii w pojazdach i na drogach, jest najbardziej skutecznym sposobem na zapewnienie możliwości kierowania jak najdłużej bez stwarzania zagrożeń w ruchu drogowym.
Przeczytaj także: Kodeks Drogowy 2019 - zmiany. Pojawi się nowy obowiązek dla kierowców
Uniemożliwienie prowadzenia pojazdów przez osoby starsze może być przyczyną ich wykluczenia społecznego, szczególnie dotyczy to osób mieszkających w małych miejscowościach. Światowe analizy poświęcone starszym kierowcom potwierdzają m.in., że seniorzy są bezpieczniejsi niż kierowcy znajdujący się w innych grupach wiekowych i nie wykazują wysokiego ryzyka spowodowania wypadku drogowego, mimo potencjalnych ograniczeń.
