Ponad 59 mln zł wynosi dofinansowanie na projekt budowlany tunelu. Chodzi o 4-kilometrowy podziemny odcinek od dworca Łódź Fabryczna do osiedla Retkinia, popularnie nazywany igrekiem. To zarazem kluczowy fragment planowanej nowej linii łączącej Warszawę z Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. W ubiegłym tygodniu CPK podpisał umowę z wykonawcą na projekt budowlany.
Niecałe 50 mln zł natomiast wynosi dofinasowanie na przygotowanie projektu dla dalszych odcinków Kolei między Warszawą a Poznaniem, a na terenie województwa łódzkiego z Retkini do Sieradza i do Poznania. Prace projektowe trwają, dla odcinka Warszawa-Łódź oraz dla węzła kolejowego CPK od połowy roku opracowywane są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ). Z kolei odcinek Sieradz-Poznań jest na etapie wyboru wykonawcy w ramach umowy, którą spółka CPK podpisała w tym roku.
Najwyższa dotacja
– Spółka CPK uzyskała najlepszy wynik wśród polskich podmiotów ubiegających się o wsparcie w tym ostatnim konkursie CEF z perspektywy 2014-2020 - mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. - To dotychczas największa dotacja, jaką CPK pozyskał z UE i znak, że projekt jest dobrze przygotowany.
Będą kolejne wnioski o dofinansowanie
CPK przygotowuje się do złożenia wniosków o dofinansowanie kolejnych projektów o łącznej wartości 4,4 mld zł. Z tych pieniędzy mają być sfinansowane m.in. kolejowe prace projektowe dla węzła CPK, roboty budowlane w projektowanym tunelu dalekobieżnym dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi oraz na wykonanie projektów odcinków dużych prędkości: Warszawa-Łódź, Łódź-Wrocław i Sieradz-Poznań.
Budowa KDP jest podzielona na odcinki i ma się zakończyć w 2034 roku. Siedem lat wcześniej mają być otwarte pierwsze odcinki, w tym między warszawą, Centralnym Portem Komunikacyjnym, Łodzią, Sieradzem i Wrocławiem.
