Modele Hondy SUSTAINA-C Concept i Pocket Concept dołączają do seryjnego modelu skutera SH125i „Vetro”, demonstrując ewolucję podejścia firmy do bardziej zrównoważonego projektowania produktów. Nowo zastosowane materiały i unikatowe bezbarwne wykończenia powstają przy obniżonej emisji CO2 i wyróżniają się atrakcyjną estetyką.
Neutralność pod względem emisji CO2
Modele demonstrują strategię "Triple Action to Zero" Hondy, która zakłada osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla we wszystkich produktach i działaniach korporacyjnych do 2050 roku W nietypowym miejscu, bo w mediolańskim Museo Diocesano celebrowano wzornictwo, innowacje i zrównoważony rozwój.
Wśród wystawiających była Honda, która podczas Milan Design Week, po raz pierwszy w Europie, przedstawiła zelektryfikowane pojazdy miejskie – samochód koncepcyjny SUSTAINA-C i motocykl Pocket Concept.
Firma zaprezentowała ewolucję swojego podejścia do uzyskania bardziej zrównoważonego procesu projektowania produktów. Oba modele, obok skutera SH125i "Vetro", demonstrowały zastosowane w ich projektach innowacyjne materiały i wyjątkową estetykę wzorniczą, które umożliwiają obniżenie emisji CO2 w procesie produkcyjnym w fabryce Honda Italia Industriale we włoskiej Atessie.
Uwolnić się od surowcowych ograniczeń
Model koncepcyjny SUSTAINA-C, zaprezentowano po raz pierwszy podczas Japan Mobility Show 2024. Pokazuje, jak możemy się uwolnić od ograniczeń związanych z kurczącymi się zapasami surowców. Model ten sparowano z koncepcyjnym kompaktowym jednośladem Pocket Concept, który można umieścić w bagażniku i umożliwia przemieszczanie się na krótkich trasach.
Panele powstają z żywic akrylowych, pochodzących z recyklingu zużytych elementów tylnego oświetlenia wycofanych z eksploatacji pojazdów. Dzięki temu panele zewnętrzne nie wymagają lakierowania.
Powstało przez to niepowtarzalne, nielakierowane wykończenie, którego nie można uzyskać używając tradycyjnych materiałów. Wykorzystanie takich materiałów i zrezygnowanie z lakierowania, które odpowiada za emisję nawet 80% CO2 z zakładów motoryzacyjnych, może zmniejszyć emisję zanieczyszczeń na etapie produkcji o 45% .
Wrażenie czarnego i białego marmuru
Model pokazany w Mediolanie robił wrażenie czarnego i białego marmuru, co osiągnięto poprzez mieszanie kolorów o różnych temperaturach topnienia przy formowania paneli.
Nie tylko o wygląd chodzi. Takie panele są odporne na pęknięcia i wykazują się zdolnością do powrotu do pierwotnego kształtu po niewielkich kolizjach.
Znakomita przezroczystość żywicy akrylowej pozwoliła uformować tylną klapę SUSTAINA-C Concept z pojedynczego panelu, który działa jak ekran smartfona. To tworzywo akrylowe pokazuje, jak będziemy w przyszłości wykorzystywali materiały do produkcji.
Opracowany we współpracy z Mitsubishi Chemical materiał pochodzący z kloszy świateł aut wycofanych z eksploatacji, jest mielony, poddawany obróbce i formowany w panele wykorzystane w modelu SUSTAINA-C Concept. Tak będziemy ograniczali wydobycie surowców i jest to kolejny etap poszukiwań bardziej energooszczędnych, niskoemisyjnych i efektywnych kosztowo zaawansowanych technologii recyklingu.
Myśleć w sposób zrównoważony
„SUSTAINA-C jest przykładem na to, jakie możliwości mamy do dyspozycji, gdy myślimy w sposób bardziej zrównoważony. Dotyczy to nie tylko paneli, ale także tych elementów, które nie są widoczne z zewnątrz. Niezależnie od tego czy chodzi o pozyskiwanie stali do produkcji podwozia, która powstaje w bardziej ekologicznym procesie, czy też materiałów pochodzących z recyklingu, istnieje wiele sposobów, dzięki którym możemy zacząć zmieniać nasze metody produkcji pojazdów. Wykorzystanie nowych materiałów dla stworzenia niepowtarzalnej estetyki i podniesienia wartości, którą oferujemy naszym klientom, nie musi odbywać się kosztem atrakcyjnego wyglądu naszych produktów.” – powiedział Kento Ishii, rzecznik projektu SUSTAINA-C.
Honda już teraz opracowuje metody ograniczania emisji CO2 przy produkcji swoich produktów w Europie, czego przykładem jest "Vetro" popularny skuter SH125i produkowany w zakładzie Honda Italia Industriale.
"Vetro" to specjalna edycja modelu z półprzezroczystymi panelami owiewek, pozbawionymi zielonej powłoki lakierniczej. Proces zastosowany przy ich produkcji w Atessie o 9,5 procent redukuje emisję CO2 w porównaniu z wytwarzaniem standardowo lakierowanych owiewek.
Atrakcyjny wygląd SH125i Vetro idzie w parze z walorami praktycznymi modelu i jego wydajnością – jest to pierwszy model Hondy zbudowany w Atessie, który spełnia nowe normy emisji EURO5+, które do końca 2024 roku będą stanowiły wymóg dla wszystkich nowych modeli.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!
