Honda ze swoją wizją zrównoważonego rozwoju błyszczała w Mediolanie

Kazimierz Sikorski
Seria SH125i Vetro jest przykładem, jak niewielkie zmiany w zastosowaniu materiałów mogą przynieść korzyści dla środowiska.
Seria SH125i Vetro jest przykładem, jak niewielkie zmiany w zastosowaniu materiałów mogą przynieść korzyści dla środowiska. FOT: X (Twitter)
Każde miejsce jest dobre na prezentację nowinek motoryzacyjnych. Nowe wzornictwo, innowacje i zrównoważony rozwój branży chwalono w Museo Diocesano na Tygodniu Designu w Mediolanie.

Różne miejsca wybierano na prezentacje produktów firm motoryzacyjnych, ale Honda przebiła wszystkich. Była główną gwiazdą wydarzenia "Garden of Ideas", które organizowała Vanity Fair Italia. Impreza odbywała się w pięknych okolicznościach przyrody w Museo Diocesano na Tygodniu Designu w Mediolanie, gdzie świętowano wzornictwo, innowacje i zrównoważony rozwój.

Miejsce do prezentacji było szczególne. Honda pokazała ewolucyjne podejście do bardziej zrównoważonego projektowania produktów, prezentując najnowsze koncepcje zelektryfikowanych pojazdów miejskich, koncepcję SUSTINA-C i koncepcję Pocket podczas Milan Design Week w Europie.

Nowe materiały, nowe podejście

Razem ze skuterem SH125i Vetro obie koncepcje podkreślały, że można zastosować innowacyjne materiały i tworzyć unikalną estetykę projektu, przy jednoczesnym zmniejszeniu emisji CO2 generowanej podczas produkcji. To jeden ze sposobów, w jaki japoński gigant planuje osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla w swoich produktach do 2050 roku.
Koncepcja SUSTAINA-C pokazała, że możemy się uwolnić się od ograniczeń wynikających z faktu, że zasoby mają swój limit.

Koncepcję SUSTINA-C uzupełnia Pocket, kompaktowy motocykl, który można umieścić w bagażniku auta i wykorzystać go na ostatnim odcinku naszej podróży.

Nie potrzeba lakierowania

Jeden z prelegentów pokazu w uroczym plenerze zwracał uwagę na to, że panele są produkowane z żywicy akrylowej pochodzącej z recyklingu, z wycofanych z eksploatacji zespołów optycznych, z których powstają zewnętrzne panele, niewymagające malowania. W ten sposób powstało unikalne, wolne od lakieru wykończenie, którego byśmy nie uzyskali, używając tradycyjnych materiałów.

Takie podejście do materiałów pozwala na redukcję emisji podczas produkcji niemal o połowę, częściowo dzięki użyciu materiałów z recyklingu, a częściowo dlatego, że panele nie wymagają malowania, co może odpowiadać aż za 80% emisji CO2 wytwarzanego przez fabrykę aut.

Zachwyciły biało-czarne żyły

Model wystawiony w Mediolanie zachwycił: miał czarno-białe żyły, uzyskane przez zmieszanie kolorów o różnych temperaturach topnienia w formie panelowej, co pozwoliło uzyskać efekt marmuru po osadzeniu się w nim materiału.

Oprócz estetyki panele pojazdów są odporne na pęknięcia i mają zdolność powrotu do pierwotnego kształtu po małych uderzeniach; są też odporne na czynniki atmosferyczne i charakteryzują się minimalną degradacją pod wpływem światła słonecznego.

Z tyłu doskonała przezroczystość żywicy akrylowej umożliwia wydruk tylnej klapy koncepcji SUSTINA-C z jednego panelu, który działa jak ekran smartfona.

Wyświetlacz mini-LED zaprojektowano do komunikacji z innymi użytkownikami dróg za pomocą prostych wiadomości tekstowych lub obrazów, oferując potencjalnie nowy wymiar wyglądu pojazdów przyszłości.

Zgodnie z projektem powstałym we współpracy z Mitsubishi Chemical, tylne klapy uzyskane z pojazdów wycofanych z eksploatacji kruszy się i przetwarza przed uformowaniem ich w panele koncepcji SUSTINA-C.

Trzeba myśleć o przyszłości

To jeden ze sposobów, w jaki Honda chce ograniczyć wydobycie zasobów i jest częścią starań do zaawansowanego recyklingu, niskoemisyjnych i energooszczędnych technologii oraz tworzenia łańcucha wartości z pojazdu na pojazd. Honda znalazła już rozwiązania umożliwiające redukcję emisji CO2 na etapie produkcji w Europie, czego przykładem jest „Vetrò” jej skuter SH125i, produkowany w Honda Italia Industriale w Atessie.

Vetrò to model specjalnej edycji, w skład której wchodzą półprzezroczyste i niemalowane zielone owiewki, których produkcja pozwala redukować emisję CO2 o 9,5% w porównaniu do tradycyjnych malowanych owiewek.

Nowy materiał, opracowany we współpracy z Honda Motor w Japonii, stanowi alternatywę dla tworzywa ABS, które jest stosowane w częściach i komponentach niekonstrukcyjnych, i pozwala uzyskać miękkie, jednolite nadwozie i doskonały wygląd.

Marcello Vinciguerra, dyrektor Honda Italia Industriale przekonuje, że seria SH125i Vetro jest przykładem, jak niewielkie zmiany w zastosowaniu materiałów mogą przynieść korzyści dla środowiska.

Fabryka w Atessa poprawia wydajność metod produkcji, w tym zmniejsza emisję gazów cieplarnianych, co pozwala pomóc w osiągnięciu globalnych celów Hondy w zakresie neutralności pod względem emisji CO2 poprzez innowacje i rozwój produktów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl