Honda ze swoją wizją zrównoważonego rozwoju błyszczała w Mediolanie

Kazimierz Sikorski
Kazimierz Sikorski
Seria SH125i Vetro jest przykładem, jak niewielkie zmiany w zastosowaniu materiałów mogą przynieść korzyści dla środowiska.
Seria SH125i Vetro jest przykładem, jak niewielkie zmiany w zastosowaniu materiałów mogą przynieść korzyści dla środowiska. FOT: X (Twitter)
Każde miejsce jest dobre na prezentację nowinek motoryzacyjnych. Nowe wzornictwo, innowacje i zrównoważony rozwój branży chwalono w Museo Diocesano na Tygodniu Designu w Mediolanie.

Różne miejsca wybierano na prezentacje produktów firm motoryzacyjnych, ale Honda przebiła wszystkich. Była główną gwiazdą wydarzenia "Garden of Ideas", które organizowała Vanity Fair Italia. Impreza odbywała się w pięknych okolicznościach przyrody w Museo Diocesano na Tygodniu Designu w Mediolanie, gdzie świętowano wzornictwo, innowacje i zrównoważony rozwój.

Miejsce do prezentacji było szczególne. Honda pokazała ewolucyjne podejście do bardziej zrównoważonego projektowania produktów, prezentując najnowsze koncepcje zelektryfikowanych pojazdów miejskich, koncepcję SUSTINA-C i koncepcję Pocket podczas Milan Design Week w Europie.

Nowe materiały, nowe podejście

Razem ze skuterem SH125i Vetro obie koncepcje podkreślały, że można zastosować innowacyjne materiały i tworzyć unikalną estetykę projektu, przy jednoczesnym zmniejszeniu emisji CO2 generowanej podczas produkcji. To jeden ze sposobów, w jaki japoński gigant planuje osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla w swoich produktach do 2050 roku.
Koncepcja SUSTAINA-C pokazała, że możemy się uwolnić się od ograniczeń wynikających z faktu, że zasoby mają swój limit.

Koncepcję SUSTINA-C uzupełnia Pocket, kompaktowy motocykl, który można umieścić w bagażniku auta i wykorzystać go na ostatnim odcinku naszej podróży.

Nie potrzeba lakierowania

Jeden z prelegentów pokazu w uroczym plenerze zwracał uwagę na to, że panele są produkowane z żywicy akrylowej pochodzącej z recyklingu, z wycofanych z eksploatacji zespołów optycznych, z których powstają zewnętrzne panele, niewymagające malowania. W ten sposób powstało unikalne, wolne od lakieru wykończenie, którego byśmy nie uzyskali, używając tradycyjnych materiałów.

Takie podejście do materiałów pozwala na redukcję emisji podczas produkcji niemal o połowę, częściowo dzięki użyciu materiałów z recyklingu, a częściowo dlatego, że panele nie wymagają malowania, co może odpowiadać aż za 80% emisji CO2 wytwarzanego przez fabrykę aut.

Zachwyciły biało-czarne żyły

Model wystawiony w Mediolanie zachwycił: miał czarno-białe żyły, uzyskane przez zmieszanie kolorów o różnych temperaturach topnienia w formie panelowej, co pozwoliło uzyskać efekt marmuru po osadzeniu się w nim materiału.

Oprócz estetyki panele pojazdów są odporne na pęknięcia i mają zdolność powrotu do pierwotnego kształtu po małych uderzeniach; są też odporne na czynniki atmosferyczne i charakteryzują się minimalną degradacją pod wpływem światła słonecznego.

Z tyłu doskonała przezroczystość żywicy akrylowej umożliwia wydruk tylnej klapy koncepcji SUSTINA-C z jednego panelu, który działa jak ekran smartfona.

Wyświetlacz mini-LED zaprojektowano do komunikacji z innymi użytkownikami dróg za pomocą prostych wiadomości tekstowych lub obrazów, oferując potencjalnie nowy wymiar wyglądu pojazdów przyszłości.

Zgodnie z projektem powstałym we współpracy z Mitsubishi Chemical, tylne klapy uzyskane z pojazdów wycofanych z eksploatacji kruszy się i przetwarza przed uformowaniem ich w panele koncepcji SUSTINA-C.

Trzeba myśleć o przyszłości

To jeden ze sposobów, w jaki Honda chce ograniczyć wydobycie zasobów i jest częścią starań do zaawansowanego recyklingu, niskoemisyjnych i energooszczędnych technologii oraz tworzenia łańcucha wartości z pojazdu na pojazd. Honda znalazła już rozwiązania umożliwiające redukcję emisji CO2 na etapie produkcji w Europie, czego przykładem jest „Vetrò” jej skuter SH125i, produkowany w Honda Italia Industriale w Atessie.

Vetrò to model specjalnej edycji, w skład której wchodzą półprzezroczyste i niemalowane zielone owiewki, których produkcja pozwala redukować emisję CO2 o 9,5% w porównaniu do tradycyjnych malowanych owiewek.

Nowy materiał, opracowany we współpracy z Honda Motor w Japonii, stanowi alternatywę dla tworzywa ABS, które jest stosowane w częściach i komponentach niekonstrukcyjnych, i pozwala uzyskać miękkie, jednolite nadwozie i doskonały wygląd.

Marcello Vinciguerra, dyrektor Honda Italia Industriale przekonuje, że seria SH125i Vetro jest przykładem, jak niewielkie zmiany w zastosowaniu materiałów mogą przynieść korzyści dla środowiska.

Fabryka w Atessa poprawia wydajność metod produkcji, w tym zmniejsza emisję gazów cieplarnianych, co pozwala pomóc w osiągnięciu globalnych celów Hondy w zakresie neutralności pod względem emisji CO2 poprzez innowacje i rozwój produktów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dzień Matki. Jak kobiety radzą sobie na rynku pracy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl