Spis treści
Założenia projektu
Strategia Rozwoju Oświaty Miasta Wodzisław Śląski na lata 2022-2026 założyła sześć kierunków rozwoju wodzisławskiej oświaty:
- Wzmacnianie kultury szkoły opartej na kulturze uczenia się,
- Tworzenie okazji do aktywności kulturalnej i sportowej dzieci i młodzieży w środowisku miasta oraz dbałości o wspólnotę,
- Dążenie do zapewnienia dobrostanu i zdrowia psychicznego nauczycieli i uczniów,
- Optymalizacja infrastruktury i modernizacja bazy,
- Współpraca z lokalnym otoczeniem szkoły w zakresie kształcenia,
- Transformacja cyfrowa szkół i przedszkoli.
Mniejsza liczebność klas
Projekt zakłada, że liczebność klas powinna zostać zmniejszona. Praca w mniejszych grupach jest bardziej efektywna. Nauczyciele mają szansę dostrzec potencjał każdego ucznia, a także zauważyć ewentualne trudności w przyswojeniu materiału, co jest bardzo utrudnione w przypadku dużej liczebności klas.
Proponuje się wprowadzenie zasady utrzymania lub zwiększania liczby klas pierwszych w szkołach, w kolejnych latach przy jednoczesnym zmniejszaniu w nich liczby uczniów. Takie działania sukcesywnie doprowadzą do zmiany struktury i liczebności klas w szkołach i umożliwią osiąganie lepszych wyników nauczania – możemy przeczytać w dokumencie.
Dodatki motywacyjne dla nauczycieli
Chociaż o dodatkach motywacyjnych dla nauczycieli słyszy się bardzo często, niektórzy nauczyciele nigdy nie otrzymywali tych pieniędzy. Wysokość dodatku motywacyjnego jest często bardzo subiektywnie ustalana przez dyrektorów szkoły.
Nowa strategia edukacji w Wodzisławiu Śląskim zakłada opracowanie i wdrożenie nowego systemu motywowania nauczycieli, na który będą się składać:
- finansowe dodatki motywacyjne,
- wyróżnienia zawodowe (nagrody Prezydenta Miasta Wodzisławia Śląskiego),
- inne formy wyróżnień (np. dofinansowania szkoleń i studiów podyplomowych).
Szkoły bez ocen
Ocenianie kształtujące cieszy się popularnością w wielu polskich szkołach. W projekcie będącym częścią strategii rozwoju oświaty miasta Wodzisławia Śląskiego na lata 2022-2026 postuluje się wprowadzenie oceniania kształtującego w klasach IV-VII.
Takie ocenianie pozwoli przekazać uczniom szczegółową informację zwrotną na temat posiadanej przez niego wiedzy oraz materiału, który uczeń powinien jeszcze powtórzyć.
Zdaniem ekspertów ten model oceny postępów ucznia zapewnia większą skuteczność nauczania i podnosi zaangażowanie ucznia. Dość powszechnie stosowany jest w szkołach społecznych i prywatnych – napisano w projekcie.
Co istotne, szkolenia przeprowadzone będą nie tylko wśród nauczycieli, lecz także wśród rodziców, którym uświadomione będą zalety takiego sposobu przekazywania informacji zwrotnej.
Rezygnacja z 45-minutowych lekcji
Aby móc realizować materiał metodą projektu, planuje się odejście od standardowych 45-minutowych lekcji oraz dzwonków na przerwę.
Wspólna aktywność uczniów i nauka poprzez poszukiwanie wiedzy, a nie podanie jej przez nauczyciela, są dużo skuteczniejsze, a wiedza w ten sposób zdobyta dużo łatwiej przyswajana.
W Polsce wiele szkół przestało używać dzwonków na przerwę.
– Pracowałam w szkole z dzwonkami i bez dzwonków. W szkole bez dzwonków pracowało mi się dużo lepiej, bo uczniowie nie zrywali się z miejsc, gdy tylko usłyszeli dźwięk dzwonka. Nauczyciele też lepiej planowali sobie lekcje i bardziej pilnowali się, by skończyć lekcję na czas. Paradoksalnie mam wrażenie, że brak dzwonków sprawia, że i uczniowie, i nauczyciele są bardziej punktualni, a przede wszystkim spokojniejsi – mówi nauczycielka języka polskiego z warszawskiej szkoły podstawowej.
W czasie dni projektowych czas trwania lekcji będzie dostosowany do potrzeb realizacji projektu.
Choć projekt jest naprawdę rewolucyjny, a zmiany, które są w nim planowane, mogą realnie poprawić funkcjonowanie uczniów w szkole, realizacja strategii na razie została zawieszona. Prezydent Wodzisławia Śląskiego, Mieczysław Kieca, z przykrością stwierdził, że w tej chwili nie ma w oświacie pieniędzy na sfinansowanie takich przedsięwzięć. Mamy jednak nadzieję, że choć niektóre plany wejdą w życie i zrewolucjonizują polską edukację.
