Jak leasing wspiera rozwój przedsiębiorczości?
Rok 2025 to nie tylko jubileusz 30-lecia ING Lease (Polska), ale też symboliczne święto całej branży leasingowej w Polsce. Jak podkreśla Marcin Sobczak, to właśnie leasing przez lata wspierał i nadal wspiera rozwój przedsiębiorczości.
- Leasing już od 30 lat wspiera polską gospodarkę. Tempo wzrostu naszej branży - czyli finansowania aktywów - wynosi 10% rok do roku. To dwa razy szybciej niż średnia w Unii Europejskiej - zaznacza.
Czym jest leasing?
W świadomości społecznej leasing kojarzy się przede wszystkim z samochodami - osobowymi i dostawczymi. I nie bez powodu - jak mówi Sobczak, z 110 miliardów złotych aktywów sfinansowanych w 2024 roku przez sektor leasingowy, ponad 60 miliardów to właśnie samochody osobowe i lekkie samochody dostawcze. Ale leasing to coś więcej. To mechanizm, który umożliwia przedsiębiorcy inwestycje bez konieczności angażowania dużych środków własnych.
- Leasingiem finansujemy przede wszystkim ruchomości, w tym głównie środki transportu. Mogą to być samochody osobowe i dostawcze, samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe, przyczepy i naczepy, zaś poza pojazdami także różnorodne maszyny i urządzenia. Na czym to polega? Klient wybiera środki trwałe i wskazuje ich dostawcę, a my, jako firma leasingowa, w imieniu Klienta je zamawiamy, płacimy dostawcy, ubezpieczamy i udostępniamy klientowi. Po zakończeniu okresu leasingu własność tego aktywa przechodzi na klienta - tłumaczy Sobczak.
Dlaczego leasing stał się tak popularny? Najważniejsze są prostota procedur, szybkość decyzji i elastyczność leasingu czyli to czego potrzebują przedsiębiorcy. Firma leasingowa bierze na siebie zabezpieczenie transakcji - aktywo samo w sobie jest formą zabezpieczenia. Dodatkowo leasing pozwala na zaliczenie raty leasingowej jako kosztu uzyskania przychodu, co ma szczególne znaczenie dla przedsiębiorców i firm z sektora MŚP prowadzących inwestycje.
- Opieramy się głównie na wartości aktywa i oczywiście na zdolności kredytowej klienta. Ale im bardziej płynne aktywo, czyli im łatwiej zbywalne na rynku wtórnym, jak np. pojazdy lub standardowy sprzęt tym bardziej możemy być elastyczni w ocenie zdolności kredytowej klienta - zauważa Sobczak.

Jak popularny jest leasing w Polsce?
W procesie podejmowania decyzji inwestycyjnych przedsiębiorcy najpierw koncentrują się na potrzebach rozwojowych firmy, a dopiero później na sposobach ich sfinansowania. Jak podkreśla Sobczak, źródło finansowania często schodzi na dalszy plan:
- Przedsiębiorca często nie myśli o źródle finansowania wybierając aktywo. Myśli przede wszystkim o konkretnych środkach trwałych, których potrzebuje do prowadzenia i rozwijania swojej firmy, np. samochodach niezbędnych do realizowania usług lub maszynach, które zoptymalizują jego procesy produkcyjne, a to, jak za to aktywo zapłaci, to jest już kolejny etap. Oczywiście ma do wyboru kredyty, ma leasing, czy inne formy finansowania. Jednak z uwagi na zalety leasingu bardzo często korzysta właśnie z tego źródła finansowania - dodaje.
Nie dziwi więc, że leasing stanowi dziś aż 20% wartości inwestycji w Polsce. Szczególnie widoczne jest to w branży transportowej, gdzie polskie firmy są europejskim liderem.
- Mniej więcej jedna trzecia przewozów międzynarodowych w Europie jest wykonywana na polskich tablicach rejestracyjnych, przez polskich przedsiębiorców. Z tego naprawdę możemy być dumni - podkreśla.
Przyszłość rynku finansowania aktywów
Branża transportowa mierzy się dziś jednak z wieloma wyzwaniami - od niedoboru kierowców, przez presję kosztową, po konieczność wypracowania długofalowych strategii dekarbonizacyjnych. Jak w tym wszystkim odnajduje się leasing? Zdaniem Sobczaka - znakomicie. Finansowanie inwestycji w nowoczesne, bardziej ekologiczne środki transportu czy maszyny produkcyjne to dziś jeden z kluczowych obszarów działalności leasingodawców. Choć programy wsparcia, takie jak „NaszEauto” (wcześniej „Mój Elektryk”), zostały w ostatnim czasie ograniczone, rynek zaczyna się adaptować.
- Na rynku mieliśmy program „Mój elektryk”, który bardzo mocno wspierał zakupy samochodów elektrycznych przez firmy. Ten program został zatrzymany i od obecnego roku mamy program „NaszEauto”. Niestety program został bardzo mocno okrojony, bo został ograniczony tylko do osób fizycznych i do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Spółki kapitałowe już z tego programu nie mogą skorzystać, a jednak to te większe podmioty wykazywały większą gotowość do zamiany samochodów spalinowych na elektryczne - mówi.
A co z leasingiem dla osób fizycznych? Obecnie to niszowa forma finansowania, ale jak sugeruje Sobczak - może się to w przyszłości zmienić. Coraz większa popularność produktów abonamentowych, dostęp do preferencyjnych warunków zakupu i pakietów usług dodatkowych sprawiają, że leasing staje się coraz bardziej atrakcyjną alternatywą także dla konsumentów.
Jakie są perspektywy rozwoju rynku leasingowego? Optymistyczne. Polska jest jednym z liderów w Europie - z leasingu korzysta lub korzystało już 44% przedsiębiorców. To najwyższy wskaźnik spośród wszystkich rynków europejskich.
- Utrzymujemy tempo wzrostu około 10% rok do roku, dwukrotnie szybsze niż Unia Europejska - i to jest bardzo dobra informacja dla Polski. Polscy przedsiębiorcy bardzo chętnie korzystają z leasingu, a można powiedzieć: najchętniej w Europie, bo mniej więcej 44% polskich przedsiębiorców deklaruje korzystanie z leasingu - korzysta bądź korzystało - podsumowuje Wiceprezes Zarządu ING Lease Polska.
Transformacja biznesu, zrównoważony rozwój, ESG, Przemysł 4.0 - w każdym z tych obszarów leasing odgrywa coraz większą rolę. To realne narzędzie wsparcia w rozwoju przedsiębiorstw. Jak przekonuje Marcin Sobczak - „Nie dajemy leasingu. My dostarczamy aktywa wraz z finansowaniem, które pozwalają klientom rozwijać ich biznesy”.
Zobacz całą rozmowę z Marcinem Sobczakiem, która została przeprowadzona w studiu Polska Press Grupy podczas EKG 2025 w Katowicach.