Z 40 mln pasażerów wszystkich lotnisk w Polsce, niemal 25 mln skorzystało z lotnisk regionalnych, jak Katowice, Gdańsk czy Kraków. Prognozy mówią, że rynek lotniczy wciąż będzie się szybko rozwijać, ale lotniska potrzebują inwestycji. Pomóc mogłyby dofinansowania z Unii, lecz dziś porty regionalne nie mogą pozyskać dofinasowania projektów infrastrukturalnych ze źródeł Unii. Postanowiły więc działać razem.
PRZEPIĘKNE NOCNE ZDJĘCIA ROBERTA NEUMANNA LOTNISKA KATOWICE AIRPORT W PYRZOWICACH
Tak, to lotnisko w Pyrzowicach. Zachwycające nocne zdjęcia z...
Na razie Związek Regionalnych Portów Lotniczych zlecił firmie doradczej BBF Sp. z o.o. wykonanie analiz i przeprowadzenie działań, które pomogą w pozyskaniu wsparcia ze środków Unii Europejskiej dla inwestycji planowanych przez zrzeszone w organizacji porty. W projekcie biorą udział lotniska w: Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Modlinie, Olsztynie, Poznaniu, Wrocławiu i Rzeszowie - informuje ZRPL.
Chodzi o zidentyfikowanie potrzeb inwestycyjnych na lotniskach regionalnych, a potem ich przyporządkowanie do dwóch potencjalnych źródeł finansowania, dostępnych dla zarządzających lotniskami w ramach członkostwa Polski w Unii Europejskiej.
NAJŁADNIEJSZE LOTNISKA W POLSCE. RANKING
Pierwszym źródłem finansowania jest Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko w perspektywie finansowej 2014-2020. Konkretnie mowa tu o działaniu 3.1 „Rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T”. W jego ramach istnieje potencjalna możliwość pozyskania dofinansowania inwestycji poprawiających bezpieczeństwo.
Drugie źródło finansowania to budżet Unii Europejskiej na lata 2021-2027. W tym obszarze porty regionalne będą dążyć do uzyskania możliwości dofinansowania inwestycji wspierających rozwój infrastruktury liniowej (płyty postojowe, drogi kołowania, drogi startowe) i kubaturowej (terminale).
Jak informuje ZRPL, aktualnie polskie porty regionalne nie mają możliwości pozyskania dofinansowania projektów infrastrukturalnych ze źródeł Unii Europejskiej. Jest to sytuacja o tyle trudna, że potrzeby inwestycyjne są ciągle bardzo duże. Wynika to m.in. z faktu, że w szybkim tempie zbliżamy się do granicy przepustowości portów w regionach, która szacowana jest na poziomie 32 mln pasażerów rocznie. W zeszłym roku pasażerów było ponad 24 mln.
- Prognozujemy, że w 2018 roku w regionach obsłużonych zostanie około 28 mln osób. Każdego roku ponad 60 proc. podróżnych obsługiwanych na polskich lotniskach korzysta z siatki połączeń portów regionalnych, co potwierdza ich istotną rolę w systemie transportowym Polski i pozytywny wpływ na zrównoważonym rozwój kraju. – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych.
W efekcie inicjatywy ZRPL powstanie kompleksowy dokument obrazujący potrzeby polskich lotnisk regionalnych w zakresie inwestycji, które muszą być zrealizowane po to, żeby zapewnić optymalny rozwój branży w ciągu najbliższych lat. W dokumencie znajdą się także wskazania na możliwości pozyskania dofinansowania planowanych projektów inwestycyjnych ze źródeł Unii Europejskiej. BBF w trakcie prac nad dokumentem będzie konsultował się z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Wsparcie dla projektu zadeklarowało Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Wnioski z przeprowadzonych prac ZRPL zaprezentuje w pierwszym półroczu 2019 roku.
W 2017 roku w polskich portach regionalnych obsłużono ponad 24,3 mln pasażerów, o prawie 3 mln więcej w porównaniu z rokiem 2016. Udział lotnisk w regionach w całości ruchu pasażerskiego obsłużonego w Polsce (40,09 mln pasażerów) w minionym roku wyniósł 61 proc., pozostałe 39 proc. (ok. 15,75 mln pasażerów) skorzystało z siatki połączeń Lotniska Chopina w Warszawie. Aktualnie ZRPL zakłada, że w 2018 roku w regionalnych portach lotniczych może zostać obsłużonych prawie 28 mln pasażerów, czyli o około 3,7 mln więcej niż przed rokiem.
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
Zobacz najważniejsze wydarzenia minionego tygodnia w programie TyDZień
Piknik w Parku Śląskim pod hasłem "Łączymy pokolenia"
