Made in Poland, czyli jak skutecznie promować Polskę za granicą? Debata w KIG

Redakcja Wiadomości
Redakcja Wiadomości
Sylwia Dąbrowa
Istnieje potrzeba skoordynowania działań popularyzujących Polskę, jednak koordynacja ta powinna być dobrowolna - to jeden z wniosków płynących z debaty pt. „Jak skutecznie promować Polskę?”, która odbyła się 18 czerwca 2024 r. w siedzibie Krajowej Izby Gospodarczej.

Spis treści

Polska jest piękna

Opinie ekspertów potwierdzają wyniki panelu badawczego Ariadna. Wedle raportu z czerwca 2024 r., 78 proc. Polaków uważa Polskę za kraj zdecydowanie lub raczej atrakcyjny dla mieszkańców innych krajów.

Do najbardziej atrakcyjnych miejsc i zajęć dla zagranicznych turystów zaliczamy góry (47 proc.), muzea i zabytki (38 proc.), morze (37 proc) jak też próbowanie lokalnej kuchni (28 proc.).

Aż 71 proc. respondentów ocenia, że przynależność do UE zdecydowanie lub raczej zwiększa atrakcyjność Polski, brak wpływu dostrzega 25 proc. a negatywny wpływ jedynie 4 procent. Aż 83 proc. badanych uważa, że Polska potrzebuje narodowej organizacji turystycznej, która zajmowałaby się promocją naszego kraju.

To najważniejsze pytania

Podczas debaty eksperci szukali odpowiedzi na najbardziej aktualne pytania związane z szeroką promocją Polski.

A więc jak przebić się na świecie z polską narracją i wizją przyszłości?

Jak promować Polskę jako kraj atrakcyjny dla turystów?

Jak budować markę „Polska” poprzez kulturę?

Jak wykorzystać sukcesy polskich sportowców do promocji kraju?

I wreszcie, jak promować polską gospodarkę poprzez produkty „Made in Poland”?

Prezydencja Polski w UE

Tematyka debaty oraz opinie ekspertów na temat promocji Polski na arenie międzynarodowej są istotne także z punktu widzenia przyszłorocznego sprawowania przez Polskę prezydencji w Radzie UE.

Czesław Lang: Mówimy o wielkich nazwiskach

Czesław Lang zaznaczył, że popularni sportowcy i sport są najłagodniejszą formą promowania kraju.

- Mówimy o wielkich nazwiskach, takich jak Iga Świątek, Robert Lewandowski, Hubert Hurkacz. Lecz nie tylko. Od 30 lat organizujemy popularny na świecie Tour de Pologne. Każdy sport ma inną specyfikę,  kolarstwo jest dyscypliną, która jedzie (może lepiej: dociera do/ jest blisko..) ludzi. Przejeżdżając przez kraj, można opowiedzieć o jego kulturze historii, ukazać jego atrakcyjność, co wykorzystują choćby Francuzi czy Włosi. Układając trasę wyścigu i przygotowując się do transmisji telewizyjnej, wyszukujemy najpiękniejsze zakątki Polski. Pamiętamy, że przez 5 godzin idzie transmisja do około stu państw, w zeszłym roku w Indiach oglądało naszą imprezę około 7 mln ludzi - mówił znakomity olimpijczyk.

Jego zdaniem, poprzez sport i znanych sportowców można pokazywać też, że Polacy jako społeczeństwo budzą sympatię.

Andrzej Arendarski: Pieniądze są ważne, ale...

Andrzej Arendarski, Prezydent Krajowej Izby Gospodarczej, zaznaczył, że pieniądze do promocji są ważne, jednak same one nie wystarczą. Przykładem tego jest wątpliwy sposób budowania marki przez państwa arabskie, którym wypominano, że podczas budowania obiektów sportowych zginęło wielu pracowników. Prezydent przypomniał, że kilkanaście lat temu KIG uznał, że wobec szczupłości środków finansowych potrzebny jest dobry pomysł i pieniędzy publicznych z prywatnymi. Wtedy to prof. Wally Olins, czołowy specjalista od brandingu, opracował program działań promocyjnych.

- Niestety, nic z tego finalnie nie wyszło. A w Polsce wydawanie pieniędzy na promocję nie było i nie jest poważnie traktowane. Dzisiaj sytuację trochę ratuje UE, która przeznacza fundusze na promocję europejskiej gospodarki – mówił prezydent Arendarski. Zaznaczył przy tym, że nie mamy takiej marki jak francuski szampan czy szwajcarski zegarek - Polska nie ma takiej marki. Bigos i barszcz to za mało, wódka jest mało wdzięcznym produktem. Tymczasem popularna marka ułatwia promocję gospodarki. Nie umiemy też wykorzystywać promocyjnie takich marek jak Lech Wałęsa, Jan Paweł II, Robert Lewandowski czy Iga Świątek – stwierdził Andrzej Arendarski.

Rafał Szmytke: Fenomen arabskich turystów

Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Rafał Szmytke zauważył, że ponieważ mamy bardzo zróżnicowaną ofertę turystyczną, którą staramy się kierować do wielu państw na świecie, to jesteśmy w stanie „uszyć” promocję i turystyczny produkt pod konkretnego odbiorcę. Pewnym fenomenem jest popularność u arabskich turystów Zakopanego, co również zawdzięczamy promocji, którą przeprowadziliśmy wspólnie z Małopolską Organizacją Turystyczną. Mamy też sygnały, że zagraniczni turyści zaczynają się już interesować Mazurami i naszym morzem – mówił prezes Szmytke.

Prof. Michał Kopczyński: Kraków to za mało?

Prof. Michał Kopczyński, z wydziału historii Uniwersytetu Warszawskiego, ujawnił, że wedle jego studentów oprowadzających zagraniczne wycieczki, po EURO 2012 liczba oprowadzanych grup cudzoziemców jest dziesięciokrotnie większa.

- Czyli nie jest tak, że jak powiemy o wspaniałościach Krakowa, to przyjadą tłumy. Francuzi wymyślili Tour de France po klęsce w wojnie z Prusami w 1870 r., żeby budować jedność narodu. Dziś oglądając ich transmisje, potencjalni turyści słyszą o wspaniałych serach, zabytkach, widzą piękne widoki z helikopterów. Tour de Pologne się na tym wzoruje – mówił prof. Kopczyński. 

Krzysztof Przybył: Siła marki „Polska”

Prezes Fundacji Godła Promocyjnego „Teraz Polska” Krzysztof Przybył przypomniał, że Fundacja od ponad trzech dekad promuje najlepsze polskie produkty.

- Pamiętam, że kiedyś polskie firmy wykupywały zagraniczne marki, aby pod nimi sprzedawać swoje produkty. Dziś jest na odwrót, to zagraniczne firmy kupują, chwalą się, że ofercie mają najwięcej polskich produktów. Przy czym nie chodzi o same nazwy, tylko o zjawisko ukrywania pochodzenia produktów lub na odwrót, chwalenia się miejscem wytwarzania - mówił.

- Jeżeli mówimy o sile marki „Polska”, to kwestie turystyki, gospodarki, dyplomacji, sportu, są bardzo ważne, podobnie jak same produkty i ich jakość. Nasze badania pokazują, że marka „Teraz Polska” wzrosła z 50-55 proc. do 85 proc., co pokazuje, że polskość sprawia nam coraz większą  radość. Coraz bardziej wierzymy też w jakość polskich produktów - stwierdził prezes Fundacji.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Migracja i przemoc: Szwecja w kryzysie integracyjnym

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl