Matura ustna z języka polskiego trwa i męczy maturzystów, którzy zazdroszczą kolegom z poprzednich lat, że mogli przedstawić prezentację i to do niej otrzymywali pytania. Teraz nie jest tak łatwo. Jak wygląda ten egzamin ustny, który tak bardzo przeraża uczniów. "Część ustna egzaminu z powyższych języków będzie sprawdzała umiejętność tworzenia wypowiedzi na określony temat, inspirowanej tekstem kultury." - czytamy na stronie CKE. Komisja tłumaczy, że maturzysta będzie losował zadanie egzaminacyjne, którego wcześniej nie znał. Pytanie takie może się odnosić do tekstu literackiego (całości lub fragmentu) lub innych tekstów kultury (obrazu, ikony, tekstu popularnonaukowego z zakresu wiedzy o języku). Gdy maturzysta wylosuje pytanie ma 15 minut na przygotowanie się. Następnie ma 10 minut na wypowiedź. Po niej następują pytania od komisji egzaminacyjnej - ta część trwa około 5 minut.
Codziennie zbieramy dla Was tematy, które pojawiają się na ustnej maturze z języka polskiego i publikujemy je, żebyście mogli zobaczyć, z czym mierzą się inni maturzyści. Odnajdujemy obrazy i teksty, które są przy pytaniach. Sprawdzamy też, czy były przecieki.
Jaki zestaw pytań będzie na polskim dzisiaj? TUTAJ W CZWARTEK 12 MAJA 2016 ZNAJDZIECIE PYTANIA I TEMATY Z MATURY USTNEJ Z JĘZYKA POLSKIEGO 12.05.2016 r.
Parabola w tekstach kultury. Jak charakter języka wpływa na odbiór bohatera. Odnieś się do fragmentu "Lalki" Bolesława Prusa, całości powieści i innych tekstów kultury (zestaw 1)
Salon jako miejsce spotkań. Miejsce, które charakteryzuje bohatera. Odniesienie do wskazanego obrazu (zadanie 2)
Jaka funkcje pełnia wyrazy nacechowane emocjonalnie w tekstach kultury. Odwołaj się do własnych emocji oraz utworu Kochanowskiego pieśni o spustoszeniu Podola (pytanie 3)
PIEŚŃ V
Wieczna sromota i nienagrodzona
Szkoda, Polaku! Ziemia spustoszona
Podolska leży, a pohaniec sprosny,
Nad Niestrem siedząc, dzieli łup żałosny!
Niewierny Turczyn psy zapuścił swoje,
Którzy zagnali piękne łanie twoje
Z dziećmi pospołu a nie masz nadzieje,
By kiedy miały nawiedzić swe knieje.
Jedny za Dunaj Turkom zaprzedano,
Drugie do hordy dalekiej zagnano;
Córy szlacheckie (żal się mocny Boże!)
Psom bisurmańskim brzydkie ścielą łoże.
Zbójce (niestety), zbójce nas wojują,
Którzy ani miast, ani wsi budują;
Pod kotarzami tylko w polach siedzą,
A nas nierządne, ach, nierządne, jedzą!
Tak odbieżałe stado więc drapają
Rozbójce wilcy, gdy po woli mają,
Że ani pasterz nad owcami chodzi,
Ani ostrożnych psów za sobą wodzi.
Jakiego serca Turkowi dodamy,
Jesli tak lekkim ludziom nie zdołamy?
Ledwieć nam i tak króla nie podawa;
Kto się przypatrzy, mała nie dostawa.
Zetrzy sen z oczu, a czuj w czas o sobie,
Cny Lachu! Kto wie, jemu czyli tobie
Szczęście chce służyć? A dokąd wyroku
Mars nie uczyni, nie ustępuj kroku!
A teraz k'temu obróć myśli swoje
Jakobyć szkody nieprzyjaciel twoje
Krwią swą nagrodził i omył tę zmazę,
Którą dziś niesiesz prze swej ziemie skazę.
Wsiadamy? Czy nas półmiski trzymają?
Biedne półmiski, czego te czekają?
To pan, i jadać na śrebrze godniejszy,
Komu żelazny Mars będzie chętniejszy.
Skujmy talerze na talery, skujmy,
A żołnierzowi pieniądze gotujmy!
Inszy to darmo po drogach miotali,
A my nie damy, bychmy w cale trwali?
Dajmy; a naprzód dajmy! Sami siebie
Ku gwałtowniejszej chowajmy potrzebie.
Tarczej niż piersi pierwej nastawiają,
Pozno puklerza przebici macają.
Cieszy mię ten rym: "Polak mądr po szkodzie":
Lecz jesli prawda i z tego nas zbodzie,
Nową przypowieść Polak sobie kupi,
Że i przed szkodą, i po szkodzie głupi.Wolność na podstawie obrazu "Wolność wiodąca lud na barykady" i innych tekstów literackich (podano jako temat z zestawu 3)
W jaki sposób autorzy nawiązują do przeszłości? Odpowiedz na podstawie plakatu Tomasza Bogusławskiego 1944-1994, oraz tekstów literackich. (zadanie 4)
Jak w tekstach kultury ukazywany jest czas? Wiersz Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej "Czas krawiec kulawy" (temat 5)
Czas, jak to Czas krawiec kulawy
z chińskim wąsem suchotnik żwawy
Coraz to inne skrawki przed oczy mi kładzie
spoczywające w ponurej szufladzie.
Czarne, bure, zielone i wesołe w kratkę,
to zgrzebne szare płótno, to znów atlas gładki
Raz - coś błysło jak złotem
zamigotało zielonym klejnotem,
zatęczyło na zgięciu,
zachrzęściło w dotknięciu...
Więc krzyknęłam: "Ach! Z tego, z tego chcę mieć suknię!"
Lecz Czas, jak to Czas, zły krawiec tak pod nosem fuknie
"To sprzedane, do nieba - cała sztuka -
szczęśliwy, kto ten skrawek widział -
niech większego szczęścia nie szuka
- To rzekłszy, schował prędko próbe do szuflady
a mnie pokazał sukno barwy - czekoladyPokolenie młode i stare na podstawie obrazu młodość i starość. Odnieść się do wybranych tekstów literackich (temat 6)
KOLEJNE TEMATY Z POLSKIEGO Z 12.05.2016 R. NA NASTĘPNEJ STRONIE - KLIKNIJ
- Jaki jest sens stosowania stylizacji językowej (temat 7)
- Czy przyjaźń jest wartością w Życiu człowieka? Wiersz Kochanowskiego i inne teksty kultury (temat 8)
- Jak artyści przedstawiają w swoich dziełach relacje międzyludzkie? Odwołaj się do obrazu "Piękny domek z kart zbudowaliśmy" oraz innych tekstów literackich (zadanie 9)
- Gwara środowiskowa/slang - zaburza czy ułatwia komunikację? Na podstawie tekstu i własnych doświadczeń (temat 10)
- Jakie są konsekwencje czynów. Odwołaj się do fragmentu "Pana Tadeusza", całości utworu i jednego tekstu kultury (pytanie 11)
- Kultura ludowa w sztuce. Odwołanie do obrazu Wojciecha Gersona "Odpoczynek w szałasie tatrzańskim" oraz tekstów literackich (zadanie 12)
- W jaki sposób artyści przedstawiają wydarzenia dramatyczne? Na podstawie wiersza Baczyńskiego "Niebo złote Ci otworzę" oraz innych tekstów kultury (pytanie 13)
Niebo złote ci otworzę,
w którym ciszy biała nić
jak ogromny dźwięków orzech,
który pęknie, aby żyć
zielonymi listeczkami,
śpiewem jezior, zmierzchu graniem,
aż ukaże jądro mleczne
ptasi świt.
Ziemię twardą ci przemienię
w mleczów miękkich płynny lot,
wyprowadzę z rzeczy cienie,
które prężą się jak kot,
futrem iskrząc zwiną wszystko
w barwy burz, w serduszka listków,
w deszczów siwy splot.
I powietrza drżące strugi
jak z anielskiej strzechy dym
zmienię ci w aleje długie,
w brzóz przejrzystych śpiewny płyn,
aż zagrają jak wiolonczel
żal - różowe światła pnącze,
pszczelich skrzydeł hymn.
Jeno wyjmij mi z tych oczu
szkło bolesne - obraz dni,
które czaszki białe toczy
przez płonące łąki krwi.
Jeno odmień czas kaleki,
zakryj groby płaszczem rzeki,
zetrzyj z włosów pył bitewny,
tych lat gniewnych
czarny pył. - Skróty w języku, ułatwiają czy utrudniają komunikację? Odwołaj się do podanego tekstu, własnych doświadczeń i tekstu kultury (temat 14)
- Motyw drzewa w literaturze (pytanie 15)
- W jaki sposób w dziełach literackich przedstawiona jest samotność? Na podstawie wskazanego obrazu i innych utworów (pytanie 16)
- Jakie powinności moralne nakłada na człowieka pełniony zawód? (pytanie 17)
Jako pytanie 17 podano też temat z wczoraj: Jaką role w życiu człowieka odgrywają wspomnienia? - Tyrania władców na podstawie obrazu "Płonący Rzym" i innych tekstów kultury (pytanie 18)
- Jakie są konsekwencje popełnionych błędów? Omów temat odwołując się do przytoczonego fragmentu "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza (pytanie 19)
- W jaki sposób artyści ukazują zsyłkę na Sybir w utworach literackich? Odwołanie do obrazu Aleksandra Sochaczewskiego "Wieczór. Zakładanie kajdan." i tekstów kultury (pytanie 20)
- Czym charakteryzuje się styl artystyczny? Co go wyróżnia od innych form użytkowych? (pytanie 22)
- Motyw jednostki. Jakie refleksje na temat relacji jednostki ze społeczeństwem wyrażają twórcy w swoich dziełach? (pytanie 23)
- Motyw starości. Jak teksty kultury przedstawiają starość. Odwołaj się do obrazu i innych tekstów kultury (pytanie 24)
- Jaką rolę w życiu człowieka odgrywa muzyka? Omów zagadnienie, odwołując się do obrazu Jana Vermeera "Lekcja muzyki" oraz wybranych tekstów kultury (pytanie 25).
- Motyw dziecka w literaturze. Odniesienie do obrazu "Dzieci w ogrodzie" Władysława Podkowińskiego i innych tekstów literackich (pytanie 26)
- W jaki sposób artyści opisują swoją twórczość w odniesieniu do fragmentu "Dziadów cz. III", całego utworu i innych tekstów kultury (pytanie 27)
- W jaki sposób twórcy wyrażają emocje? Na podstawie "Pamiętnika z powstania warszawskiego" Mirona Białoszewskiego (zadanie 28)
- Refleksje nad ludzkim losem. Odwołać się do wskazanego tekstu i obrazu "Kołysanka" (pytanie 30)
- Rola szablonów językowych. Odwołaj się do własnych doświadczeń i innych tekstów kultury (uczeń nie zapamiętał numeru pytania)
- W jaki sposób i w jakim calu artyści przedstawiają wydarzenia historyczne. Odwołanie do "Grobu Agamemnona" Juliusza Słowackiego (uczeń nie zapamiętał numeru pytania)
ODŚWIEŻAJCIE STRONĘ. CO CHWILĘ DODAJEMY NOWE TEMATY!
MATURA 2016. JĘZYK POLSKI USTNY - TEMATY - kliknij i ZOBACZ TEMATY OD 1 DO 7