Matura ustna z polskiego 2016 nie jest taka prosta, jak egzamin w poprzednich latach! Tegoroczny egzamin, podobnie jak ubiegłoroczny ma formę wypowiedzi, do której maturzyści przystępują po wylosowaniu pytania. Teraz maturzysta losuje pytanie z puli zadań przygotowanych przez CKE i ma 15 minut na przygotowanie wypowiedzi. Żeby było trudniej Centralna Komisja Egzaminacyjna przygotowała zestawy, które zmieniają się co godzinę. Jakie pytania padają na USTNEJ maturze 2016 z języka polskiego? Maturzyści poradzili sobie i z nową formą egzaminu. Tworzą różne grupy w serwisach społecznościowych i wymieniają się tematami z ustnej matury 2016 z języka polskiego. My zbieramy je na bieżąco.
MATURA 2016 - WSZYSTKO O EGZAMINIE DOJRZAŁOŚCI (ARKUSZE, PYTANIA, ZADANIA, ODPOWIEDZI, ROZWIĄZANIA)
ODŚWIEŻAJCIE STRONĘ! Tutaj 17 maja znajdziecie TEMATY, które pojawiają się na USTNEJ MATURZE Z JĘZYKA POLSKIEGO 17.05.2016.
- Czy nieuniknione zdarzenia mają wpływ na ludzkie życie? Czy jedno wydarzenie może zmienić bieg życia. Na podstawie "Lalki" Bolesława Prusa (temat 1)
- Jak twórcy kreują obraz biedy w utworach literackich? Odwołanie do obrazu "Biedny rybak" (temat 2)
- Czy własne doświadczenia wpływają na zmianę postrzegania świata i stosunek do drugiego człowieka? (temat 3)
- Czym dla człowieka jest praca na podstawie obrazu "Dziewczyna obierająca jarzyny” Charadina Jeana Baptista Sieméona i innych tekstów kultury (temat 4)
- Jakie znaczenie artyści nadają przedmiotom (zapamiętane także jako temat 4)
- W jakim celu twórcy wprowadzają różne style do tekstów. Odwołaj się do "Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego" Adama Mickiewicza, własnych doświadczeń i tekstu kultury (zapamiętane jako temat 5)
- Czy wydarzenia mogą wpłynąć na los człowieka? Co decyduje o losie człowieka w oparciu o fragment "Ferdydurke" Witolda Gombrowicza i innych tekstów kultury (temat 6)
- Czym jest przemijanie. Motyw vanitas na podstawie obrazu "Śmierć grająca na skrzypcach" Arnolda Böcklina (temat 7) - temat przemijania pojawia się prawie codziennie
- Znaczenie obyczajów w życiu zbiorowości. Na podstawie fragmentu "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza, całego utworu i innego tekstu literackiego (temat 8)
- Jak wyrażane są emocje w tekstach kultury? Na podstawie plakatu "Cena strachu" i innych tekstów kultury (temat 9 )
- Czy w języku polskim potrzebne są zapożyczenia z języka angielskiego? Jakie pełnią funkcje? W oparciu o wskazany tekst Anny Dąbrowskiej, własne doświadczenia i wybrany tekst kultury (najprawdopodobniej temat 10)
- Motyw Winy i kary w tekstach literackich. Omów na podstawie fragmentu dziadów cz. 2 (Widmo+Guślarz+Ptaki) i innych tekstów (temat 11)
- Los czy wolna wola kieruje życiem człowieka. Odwołanie do obrazu "Koło fortuny" i tekstów literackich (pytanie 12)
- Motyw natury. Jak opisywana jest przez twórców. Odwołanie do wiersza "Tatry" Franciszka Nowickiego (temat 13)
W dali!… jakby ciągnąc ławą huf kresowy
Z gwiazdami na szyszakach, z proporcem obłoków
Zakamieniał, dotarłszy aż do nieba stoków,
Tak Tatry ciemnym murem zwarły dumne głowy!
Wielki jak sny młodości — mroźny kraj śniegowy!
Gdzie król burz — halny orkan — błądzi w szacie mroków,
Gdzie wiszą gniazda orłów, gromów i potoków,
Gdzie mistrz świata w obłokach ma tron granitowy!
Tatry!… czemuż jak siedzib szukające ptaki
Myśli moje ku waszej zamarłej pustyni
Lecą przez mgłę tęsknoty i przez marzeń szlaki?
O pustyni tatrzańska! bo na tym obszarze
Całej mojej ojczyzny — o skalna świątyni —
W tobie jednej są jeszcze — swobody ołtarze! - Rola motywów fantastycznych w utworach literacki. W oparciu o ilustrację rzeźby smoka wawelskiego i teksty kultury (temat 14)
- Dlaczego młodzi ludzie porozumiewają się swoistym kodem? (temat 15)
- Motywy biblijne. Jak są wykorzystywane przez artystów. Nawiązanie do załączonego fragmentu tekstu Olgi Tokarczuk "Prawiek i inne czasy" i do wybranych tekstów kultury (temat 16)
- Elementy kultury ludowej. Jak autorzy w swoich dziełach wykorzystują kulturę ludową? Odnieś się do obrazu Włodzimierza Tetmajera "Tańce w karczmie" i innych tekstów literackich (temat 17)
- Funkcja stylizacji w kreowaniu bohaterów literackich. Na podstawie fragmentu z utworu "Tango" Sławomira Mrożka i innych tekstów literackich (temat 18)
- Znaczenie przedmiotów nadawane przez autorów w ich dziełach na podstawie fragmentu "Wesela" Stanisława Wyspiańskiego i całego utworu oraz tekstu kultury(temat 19)
- W jaki sposób artyści przedstawiają codzienność. Odniesienie do obrazu Józefa Pankiewicza "Targ na kwiaty przed kościołem św. Magdaleny w Paryżu" (temat 20)
- Jakimi środkami stylistycznymi w reklamie ukazywana jest perswazja. Odwołanie do tekstów kultury (temat 21)
- Jak przeżycia wewnętrzne wpływają na zmianę postawy bohatera w życiu? Odwołać się do trenu XVI Jana Kochanowskiego i tekstów kultury (pytanie 22)
Nieszcześciu kwoli a swojej żałości,
Która mię prawie przejmuje do kości,
Lutnią i wdzięczny rym porzucić muszę,
Ledwe nie duszę.
Żywem, czy mię sen obłudny frasuje?
Który kościanym oknem wylatuje,
A ludzkie myśli tym i owym bawi,
Co błąd na jawi.
O błędzie ludzki, o szalone dumy,
Jako to łacno pisać sie z rozumy,
Kiedy po wolej świat mamy, a głowa
Człowieku zdrowa.
W dostatku będąc, ubóstwo chwalemy,
W rozkoszy żałość lekce szacujemy,
A póki wełny skąpej prządce zstaje,
Śmierć nam za jaje.
Lecz kiedy nędza albo żal przypadnie,
Ali żyć nie tak jako mówić snadnie,
A śmierć dopiero w ten czas nam należy,
Gdy już k nam bieży.
Przecz z płaczem idziesz, Arpinie wymowny,
Z miłej ojczyzny? Wszak nie Rzym budowny,
Ale świat wszystek Miastem jest mądremu
Widzeniu twemu.
Czemu tak barzo córki swej żałujesz?
Wszak sie ty tylko sromoty wiarujesz;
Insze wszelakie u ciebie przygody
Ledwe nie gody.
Śmierć, mówisz, straszna tylko niezbożnemu;
Przeczże sie tobie umrzeć cnotliwemu
Nie chciało, kiedyś prze dotkliwą mowę
Miał podać głowę?
Wywiódłeś wszytkim, nie wywiódłeś sobie;
Łacniej rzec, widzę, niż czynić i tobie,
Pióro anielskie; duszę toż w przygodzie,
Co i mnie bodzie.
Człowiek nie kamień, a jako sie stawi
Fortuna, takich myśli nas nabawi.
Przeklęte szczeście! Czy snać gorzej duszy,
Kto rany ruszy?
Czasie, pożądnej ojcze niepamięci,
W co ani rozum, ani trafią święci,
Zgój smutne serce, a ten żal surowy
Wybij mi z głowy.
- Motyw wojny. W jaki sposób artyści ukazują destrukcyjny charakter wojny oraz jej wyniszczający wpływ na człowieka? Odwołanie do zdjęcia getta warszawskiego i innych utworów literackich (pytanie 23)
- Moda językowa. W czym może się przejawiać (prawdopodobnie temat 24)
- Jakie znaczenie ma dla człowieka tradycja? Odwołanie do fragmentu utworu "Inny świat" Gustawa Herlinga-Grudzińskiego (temat 25)
- W jaki sposób twórcy kultury przedstawiają człowieka w przestrzeni miejskiej? (temat 26)
- Jak twórcy ukazywali pracę w tekstach kultury? (temat 27)
- Postacie fantastyczne i ich funkcje w utworach literackich (temat 28)
- Motywy biblijne. Odwołanie do obrazu "Wieża Babel" Jerzego Dudy-Gracza (prawdopodobnie temat 29)
- Mitologia jako źródło frazeologizmów, motywów i ponadczasowych postaw. Odwołaj się do obrazu i tekstów literackich (pytanie 31)
- Jakie są funkcje znaków w kulturze i w życiu codziennym. Odwołanie do fragmentu "Quo vadis" Henryka Sienkiewicza (temat 32)
Tematy, których numerów maturzyści nie zapamiętali
- Motyw theatrum mundi. Świat i życie ludzki pojmowane jako przedstawienie
Zobacz też WSZYSTKIE PYTANIA, które znalazły się na maturze w tym roku: KLIKNIJ - MATURA 2016. JĘZYK POLSKI USTNY - TEMATY, PYTANIA (o co pytają na ustnym polskim? PRZECIEKI)
ZOBACZ TEŻ:
- MATURA 2016. JĘZYK POLSKI USTNY 16 maja 2016. O co pytają na ustnym polskim (PRZECIEKI, TEMATY)
- MATURA 2016. JĘZYK POLSKI USTNY 13 maja 2016. O co pytają na ustnym polskim (PRZECIEKI, TEMATY)
- MATURA 2016. JĘZYK POLSKI USTNY - TEMATY z 12.05.2016, o co pytają na ustnym polskim (PRZECIEKI)
- MATURA 2016. JĘZYK POLSKI USTNY - TEMATY z 11.05.2016, PYTANIA (Co było?)
- MATURA 2016. JĘZYK POLSKI USTNY - TEMATY, PYTANIA z 10.05.2016 i z 09.05.2016 (O co pytają na ustnym polskim? PRZECIEKI)