ZOBACZ: Matura 2018 - [WOS WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE >>>ROZSZERZENIE]. Zobacz Odpowiedzi i arkusze z Wiedzy o Społeczeństwie [WOS] z poziomu rozszerzonego w serwisie EDUKACJA po zakończeniu egzaminu
ZOBACZ: Matura 2018 BIOLOGIA [PODSTAWA, ROZSZERZENIE]. Zobaczcie odpowiedzi oraz arkusze z biologi poziom podstawowy i rozszerzony w serwisie EDUKACJA tuż po zakończeniu egzaminu
ZOBACZ TEŻ: Matura 2018 GEOGRAFIA ROZSZERZENIE - SPRAWDŹ
CZYTAJ TEŻ: Matura 2018 GEOGRAFIA [PODSTAWA, ROZSZERZENIE] - ZOBACZ
Matura 2018 język polski ROZSZERZENIE - ZOBACZ ARKUSZ PYTAŃ ...
Temat 1
Bogdan Zeler - "Poezja i filozofia"
Na przykład:
- Autor pokazuje związki literatury i filozofii, wspólny przedmiot zainteresowań obu tych dziedzin, podobne pytania w dziełach literackich i filozoficznych.
- Obie te dziedziny stawiają pytania dotyczące kondycji ludzkiej, miejsca człowieka w świecie, sensu ludzkiej egzystencji
- Artysta i filozof to tożsame osoby
- Związek ten szczególnie widać w epoce romantycznej - poeta jest autorytetem moralnym i filozoficznym
- Prawdy wyrażone w literaturze to credo dla "zjadaczy chleba", stanowią wyznacznik działania dla innych ludzi, czytelników
- Filozofia może zajmować się badaniem literatury, szczególnie estetyka obejmująca takie literackie kategorie jak: piękno, komizm, tragizm, brzydota.
- Zdaniem autora literatura wyprzedza filozofię, bo daje kompletną wiedzę o doświadczeniu człowieka, może również kształtować świat.
Konteksty interpretacyjne. Na przykład:
- Związki literatury i filozofii, tożsamość artysty i filozofa:
- Schopenhauer, Nietzsche, Freud
- Kazimierz Przerwa - Tetmajer, Kasprowicz, Staff (poezja Młodej Polski)
- Dostojewski - wybrana powieść
- Conrad - Jądro ciemności
- Artysta - myśliciel - przewodnik narodu:
- Mickiewicz - Dziady
- Słowacki - Testament mój
- Kondycja ludzka opisywana kategoriami filozoficznymi:
- Umberto Eco - Imię róży
- Zofia Nałkowska - Granica
- Gombrowicz - Ferdydurke
- Witkacy - Szewcy
- Franz Kafka - Proces
- Albert Camus - Dżuma, Obcy
Temat 2 – Interpretacja porównawcza
Teza interpretacyjna: podobieństwo spostrzeżeń – obserwacja ludzkiej biedy i refleksja na temat obojętności świata wobec cudzego cierpienia.
Różnice: subiektywizm i emocjonalizm Norwida (tytuł – Nerwy), dystans i obiektywizm u Czechowicza, inny sposób pokazania relacji podmiot liryczny – bohaterowie, u Norwida ktoś znany u Czechowicza – oni.
Porównywane elementy obu wierszy:
- kreacja podmiotu lirycznego – obserwatorzy świata zła, biedy i cierpienia, jest w nich współczucie i zrozumienie wobec drugiego człowieka. U Norwida podmiot liryczny ma poczucie, że jest milczącym faryzeuszem, obłudnikiem, który biedę widzi, ale nie chce o niej mówić. U Czechowicza podmiot liryczny ostrzega przed buntem poniżanych, którzy zniszczą niesprawiedliwy świat
- opis bohaterów lirycznych i przestrzeni, w której się poruszają – u Norwida opis wizyty w mieszkaniu przypominającym trumnę, u ludzi umierających z głodu, ludzi traktowanych jak zwierzęta i towar na bydlęcym targu. Podobny świat u Czechowicza – biedacy pod dworcem w Warszawie, głodni, kaszlący, zarośnięci, wpatrzeni w lepszy świat za szybą
- obaj poeci pokazują nierówności społeczne, dwa kontrastowe światy. U Norwida – podmiot liryczny najpierw odwiedza mieszkanie – trumnę, potem salon baronowej. Kontrast biedy i przepychu. O cierpieniu poeta nie chce mówić na salonach, bo to zbyt realistyczne, zbyt socjalistyczne, do świata salonów nie pasuje opowieść o umierających z głodu. Podobny kontrast u Czechowicza – bufet pełen blasku, w którym siedzą syci, symfonie alkoholu, fugi jarzyn i mięsa a za oknem głodni, chorzy i spragnieni.
- niesprawiedliwość świata będzie miała swoje konsekwencje – świat sytych i obojętnych jest kruchy i może przestać istnieć
Przykładowe konteksty interpretacyjne:
- „Nie – boska komedia” Krasiński
- „Przedwiośnie” Żeromski
- nowele pozytywistyczne
„Zbrodnia i kara” Dostojewski
„Ludzie bezdomni” Żeromski
„Lalka” Prus
MATURA ROZSZERZENIE 2018 JĘZYK POLSKI 4 MAJA - ARKUSZ PYTAŃ I ODPOWIEDZI
Matura 2018 z języka polskiego 2018 poziom podstawowy i rozszerzony kończy naukę na szczeblu szkół średnich. W piątek, 4 maja 2018 zaczęła się o godzinie 9 egzaminem z języka polskiego. Poziom podstawowy zacznie się o godzinie 9, część rozszerzona o 14. Arkusze pytań z języka polskiego i odpowiedzi z matury POZIOM ROZSZERZONY na portalu echodnia.eu - w serwisie EDUKACJA.
ARKUSZ PYTAŃ I ODPOWIEDZI MATURA 2018 POLSKI - SPRAWDŹ ARKUSZ Z POZIOMU PODSTAWOWEGO
Jakie będą pytania matury 2018 z języka polskiego? Na echodnia.eu w serwisie EDUKACJA najszybciej opublikowaliśmy odpowiedzi i arkusze pytań CKE z MATURY 2018 z języka polskiego.
MATURA 2018 JĘZYK POLSKI - ARKUSZ PYTAŃ I ODPOWIEDZI W SERWISIE EDUKACJA
Matura 4.05.2018 z języka polskiego POZIOM PODSTAWOWY I ROZSZERZONY zaczęła się w PIĄTEK, 5 marca, o godzinie 9. Matura z języka polskiego 4.05.2018 [poziom podstawowy i rozszerzony] zaczęła się punktualnie o godzinie 9. O 14 część rozszerzona matury 2018 z JĘZYKA POLSKIEGO. Jakie były pytania i odpowiedzi MA MATURZE Z POLSKIEGO 4 MAJA 2018 - poziom rozszerzony? To interesuje najbardziej wszystkich MATURZYSTÓW, a także osoby, które przygotowują się już do matury w roku przyszłym. Arkusze i odpowiedzi CKE z JĘZYKA POLSKIEGO w serwisie WWW.ECHODNIA.EU/EDUKACJA.
ZOBACZ TEŻ: PIERWSZE WRAŻENIA PRZED MATURĄ Z POLSKIEGO. CO MÓWIĄ UCZNIOWIE?