UOKiK sprawdza duże sklepy z elektroniką
Pod lupą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów znalazły się znalazło się 16 dużych sklepów z elektroniką. Konkretnie chodzi o placówki sieci:
- Komputronik
- Media Markt (jednym z kontrolowanych sklepów była placówka w Chorzowie)
- Mediaexpert
- Neonet
- RTV Euro AGD
Sklepy pod koniec 2018 roku skontrolowało 36 pracowników UOKiK.
UOKiK chciał w toku tej kontroli zweryfikować, czy i jak sprzedawcy informują o prawie do złożenia reklamacji z tytułu rękojmi i czy odróżniają ją od gwarancji. Przykładowo – tajemniczy klienci sprawdzali, czy sklepy odmawiały przyjęcia reklamacji i odsyłały klienta do producenta, albo czy uzależniały jej przyjęcie od tego, czy ktoś miał paragon
- tłumaczy Urząd w komunikacie.
Tajemniczy klienci mieli również zweryfikować dodatkowe ubezpieczenie sprzętu. Chodzi o tzw. przedłużoną gwarancję, która tak naprawdę nie ma z nią wiele wspólnego. W rzeczywistości jest to dodatkowe płatne ubezpieczenie. W jego warunkach często jest wiele wyjątków, które sprawiają, że pomimo zapewnień sprzedawcy, nie mamy pełnej ochrony sprzętu. - Pracownicy urzędu chcieli sprawdzić, jak obsługa o tym informowała oraz czy nie wymagała zakupu takiej usługi - informuje UOKiK
Aktualnie UOKiK prowadzi postępowanie wyjaśniające, w którym analizuje zebrane przez tajemniczych klientów informację.
Kontrola odbyła się w całej Polsce. W tej chwili UOKiK prowadzi postępowanie wyjaśniające, w którym analizuje zgromadzone przez tajemniczych klientów informacje.
W kontroli pomógł tajemniczy klient
Do kontroli UOKiK wykorzystał instytucję tajemniczego klienta (Urząd może z niej korzystać od 2016 roku). Dzięki niej UOKiK może sprawdzić, jak przebiega proces oferowania przez sprzedawcę określonych usług lub produktów.
– Nie stosujemy prowokacji. Nie kupujemy produktów, ani nie zawieramy umów. Przychodzimy do banku czy na pokaz handlowy jako zwyczajni konsumenci, żeby z ich punktu widzenia sprawdzić, jakie informacje są tam przekazywane. Zgodę na to zawsze wcześniej wydaje sąd, musimy więc zawsze uzasadnić swoje działania – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK
Jak dodaje Piotr Adamczewski, dyrektor delegatury UOKiK w Bydgoszczy:
– Bez tajemniczego klienta bardzo trudno byłoby nam udowodnić, że przedsiębiorca wprowadza w błąd. Na co dzień mamy do czynienia z sytuacjami, w których słowo konsumenta jest przeciwko słowu przedsiębiorcy. Korzystamy więc z nowych możliwości pozyskiwania dowodów
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
Czy trzeba płacić opłaty za użytkowanie wieczyste?
5 mln euro dla Górnego Śląska i innych regionów górniczych
