Prezes UOKiK stwierdził zawarcie porozumienia ograniczającego konkurencję pomiędzy pięcioma spółkami DBK z Olsztyna, ESA Trucks Polska z Komornik (woj. wielkopolskie), TB Truck & Trailer Serwis z Wolicy (woj. mazowieckie), Van Tilburg-Bastianen Groep z Bredy w Holandii i WTC z Długołęki (woj. dolnośląskie).
Przedsiębiorcy podzielili między sobą rynek. Wspólnie ustalili, że każdy z nich będzie sprzedawał ciężarówki DAF na określonym terenie i nie będą rywalizowali o klientów w innych częściach Polski. Wymieniali się również informacjami o cenach. W przypadku czterech spółek (bez ESA Trucks Polska) ustalenia dotyczyły również wymiany informacji o ofertach składanych w przetargach
– informuje UOKiK.
Chróstny podkreśla, że w wyniku zmowy potencjalny nabywca ciężarówek mógł kupić je tylko u określonego sprzedawcy za określoną przez niego cenę. Co więcej, nie mógł kupić też pojazdu taniej w innej część Polski.

Do tej pory kartel funkcjonował na takiej zasadzie, by ze sobą nie konkurować.
Przykładowo, jeżeli potencjalny nabywca z terenu przypisanego DBK chciał kupić ciężarówkę od ESA, to był do tego zniechęcany. Przedstawiano mu w ESA dodatkowo zawyżoną cenę, tak żeby skorzystał z oferty sprzedawcy ze swojego regionu. Uczestnicy kartelu stale monitorowali swoje zachowania i kontaktowali się, gdy zachodziło podejrzenie, że któryś z nich naruszył ustalenia
– czytamy na stronie UOKiK.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na przedsiębiorców kary w łącznej wysokości ponad 118 mln zł. Poszczególne podmioty otrzymały następujące sankcje:
- DBK - 45 289 797,52 zł;
- WTC - 24 310 342,89 zł;
- ESA Trucks Polska - 40 498 200,00 zł;
- TB Truck & Trailer Serwis - 5 946 417,83 zł;
- Van Tilburg-Bastianen Groep - 2 077 404,20 zł.
Kary nałożone TB Truck & Trailer Serwis i Van Tilburg-Bastianen Groep zostały obniżone. Przedsiębiorcy skorzystali z programu łagodzenia kar leniency. Przyznali się do niedozwolonych ustaleń, w pełni współpracowali z Prezesem Urzędu w toku postępowania i przekazali istotne dowody w sprawie – m.in. dotyczące ustaleń co do działań podejmowanych wewnątrz spółki TB Truck & Trailer Serwis i między jej menadżerami. Dlatego sankcje wobec nich zostały obniżone o 50 proc
– czytamy na stronie UOKiK.
Czytaj też:
Według ustaleń Chróstnego postępowanie wykazało, że kadra zarządzająca brała aktywny udział w porozumieniu. Dlatego też ośmiu menadżerów otrzymało kary na łączną wartość prawie 1,7 mln złotych.
Prezes UOKiK nałożył kary na:
- Jacka Bezlapowicza - karę pieniężną w wysokości 168 000,00 zł
- Beatę Dębską - karę pieniężną w wysokości 13 125,00 zł
- Marcusa Koendersa - karę pieniężną w wysokości 92 500,00 zł
- Andrzeja Luniaka - karę pieniężną w wysokości 495 000,00 zł
- Marka Ostojaka - karę pieniężną w wysokości 35 000,00 zł
- Ireneusza Sobieskiego - karę pieniężną w wysokości 367 500,00 zł
- Jarosława Szymkowiaka - karę pieniężną w wysokości 495 000,00 zł
- Antonie Verhoevena - karę pieniężną w wysokości 15 750,00 zł
Druga z wydanych decyzji dotyczy również niedozwolonych ustaleń dealerów samochodów ciężarowych marki DAF. W tym przypadku chodzi o trzy spółki: Firma Wanicki z Mogilan, DBK z Olsztyna i WTC z Długołęki.
Czytaj też:
Przeprowadzone postępowanie dowiodło, że przedsiębiorcy podzielili między sobą rynek. Wspólnie uzgodnili, że każdy z nich będzie startować w przetargach publicznych jedynie na określonym terytorium i nie będzie składał ofert w rejonie przydzielonym innemu przedsiębiorcy
– mówi Chróstny.
Łączne kary nałożone na uczestników zmowy wyniosły ponad 2,65 mln zł. Poszczególni przedsiębiorcy otrzymali następujące sankcje:
- DBK - 1 293 994,21 zł
- WTC – 709 070,06 zł
- Firma Wanicki – 652 766, 02 – kwota została obniżona o 10 proc. ponieważ przedsiębiorca dobrowolnie poddał się karze
Konsekwencją nieuczciwej konkurencji były gorsze warunki zakupu samochodów ciężarowych marki DAF, co odczuwały firmy transportowe w Polsce korzystające w swoich flotach z tych pojazdów. Wydane decyzje ułatwią poszkodowanym przez te praktyki dochodzenie roszczeń odszkodowawczych przed sądem
– dodaje Chróstny.
Wydane decyzje nie są prawomocne, przysługuje od nich odwołanie do sądu.
Zobacz też:
Najlepsze warsztaty samochodowe w Poznaniu - zobacz ranking....