Moc bajek terapeutycznych w pracy z dziećmi. Może ułatwić adaptację w szkole lub przetrwanie traumy

Barbara Wesoła
Opracowanie:
Bajki terapeutyczne to przyjazna forma edukacji i rozwiązywania problemów dzieci
Bajki terapeutyczne to przyjazna forma edukacji i rozwiązywania problemów dzieci 123rf.com
Bajka terapeutyczna to przyjazne i skuteczne narzędzie do terapii i edukacji. Historie przedstawione w formie bajki ułatwiają dzieciom (i nie tylko) przetwarzanie trudnych emocji i doświadczeń poprzez metaforę. Naukowcy z Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu stworzyli już dwa tomy bajki terapeutycznej, której celem jest pomoc dzieciom w zrozumieniu trudnej sytuacji oraz nauka empatii. Poznaj moc bajek terapeutycznych.

Spis treści

Moc bajek terapeutycznych

Postacie i wydarzenia z bajek mogą subtelnie odzwierciedlać motywy z prawdziwego życia dając dzieciom czas i przestrzeń na dokonanie porównań własnych przeżywanych emocji, z tymi opisanymi przez bohaterów opowiadania. Bajki można wykorzystać do wsparcia w zrozumieniu i przetrwaniu różnych sytuacji, takich jak np.:

  • żałoba,
  • zmiana szkoły
  • konflikt z przyjaciółmi
  • rozstanie rodziców,
  • czy też ucieczka,
  • wojna.

Identyfikacja emocji, w tym często lęku z bohaterami fikcji i w towarzystwie zaufanego dorosłego może pomóc dziecku zrozumieć, co się wydarzyło i jaki ma to wpływ na jego życie teraz i w przyszłości. Wykorzystywanie bajek terapeutycznych w szkole ułatwia rozwiązywanie konfliktów i mierzenie się z problemami społecznymi w bezpiecznych warunkach.

Bajka sposobem na aklimatyzację dzieci z Ukrainy w Polsce

Bajka Ola, Borys i nowi przyjaciele, czyli historia Oli i jej brata Borysa, którzy właśnie przyjechali do Polski z pogrążonej w wojnie Ukrainy i oswajają się z nową rzeczywistością, spotkała się z ogromnym zainteresowaniem instytucji, organizacji i osób prywatnych. Historia bohaterów rozbudza zaciekawienie innymi uczniami, normalizuje także uczucia, których doświadczają, takie jak zazdrość i złość wśród dzieci z Polski oraz lęk i poczucie osamotnienia wśród dzieci z Ukrainy.

W ten sposób publikacja pomaga w dostrzeżeniu użytecznych zachowań, jak np. dawanie wsparcia przez przyjaźń. Przez obserwowanie bohaterów dzieci uczą się innego sposobu myślenia o umiejętnościach językowych oraz poznają różne sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach.

Bajka stworzona przez naukowców z Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu i Uniwersytetu Wrocławskiego

We wrześniu dzieci z Ukrainy pójdą do polskich szkół i staną przed nowymi wyzwaniami. Naukowcy z Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu i Uniwersytetu Wrocławskiego stworzyli drugi tom bajki Ola i Borys idą do szkoły, w którym zwracają się nie tylko do dzieci i ich rodziców, ale również do nauczycieli, którym proponują scenariusze lekcji.

- Bajka opowiada historię ukraińskiego rodzeństwa, które po wybuchu wojny w Ukrainie rozpoczyna naukę w szkole i przedszkolu. Chcieliśmy podjąć temat trudnych sytuacji, które mogą zaistnieć w związku z pojawieniem się dzieci z Ukrainy w szkołach i przedszkolach. W szczególności mogą to być trudności komunikacyjne, wzajemna zazdrość czy poczucie niesprawiedliwości oraz poczucie osamotnienia. W bajce przedstawiamy te sytuacje zarówno z perspektywy dzieci polskich, jak i ukraińskich – opowiada prof. Justyna Ziółkowska, psycholożka z Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu, jedna z pomysłodawczyń projektu.

„Popatrzmy na świat oczyma drugiego” mottem projektu wrocławskich uczelni

Pomysłodawcami bajki są prof. Justyna Ziółkowska i prof. Tomasz Grzyb z Uniwersytetu SWPS z Wrocławia oraz prof. Dariusz Galasiński z Uniwersytetu Wrocławskiego. Nadzór kliniczny nad tworzonymi treściami sprawowała Karolina Matczak. Projekt otrzymał także wsparcie Urzędu Miasta Wrocławia oraz międzynarodowej organizacji Rotary.

- Pomysł zrodził się w wyniku wielu rozmów z nauczycielami, psychologami i rodzicami, którzy obserwują codzienność uczniów w polskich szkołach. W tej książce chcemy pokazać dalsze przygody Oli i Borysa – także te, które nie są miłe. Robimy to dlatego, by powiedzieć, że one mogą się zdarzyć, są naturalne dla dzieci i niektórych dorosłych. Chcemy też pokazać, że nie powinniśmy wobec takich zdarzeń być obojętni – że naszą, dorosłych, rolą jest przez takie sytuacje dzieci przeprowadzić – mówią pomysłodawcy

– Mamy nadzieję, że zarówno ukraińskim, jak i polskim dzieciom ta książeczka pomoże oswoić te mniej przyjemne wydarzenia. Ale przede wszystkim chcemy, by pomogła nam wszystkim uwierzyć, że przy odrobinie dobrej woli i dobrych chęci ze wszystkimi problemami jesteśmy sobie w stanie poradzić – dodają.

Jak pracować z bajką terapeutyczną? Scenariusze lekcji dla nauczycieli

Praca z wykorzystaniem bajki terapeutycznej to nie tylko jej czytanie, ale zaangażowanie słuchaczy w historię i ich aktywizację. Stworzenie przestrzeni do dialogu i refleksji.

Drugi tom bajki zawiera cztery scenariusze lekcji, które stworzyli: Sławomir Prusakowski, psycholog z Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu i Julia Odelga, studentka trzeciego roku psychologii.

Scenariusze są adresowane do dwóch grup wiekowych: klas 1-3 i klas 4-6 szkoły podstawowej. Mogą być przeprowadzane zarówno w klasach, do których uczęszczają dzieci z Ukrainy, jak i w tych, w których uczniowie są z Polski. W jednej i drugiej sytuacji będą pomagały najmłodszym zrozumieć emocje i zaakceptować różnorodność jako coś prawdziwego i normalnego. Tematy, jakie będą poruszane w scenariuszach, to:

  • różnice i podobieństwa,
  • dlaczego płaczemy,
  • czy wszyscy jesteśmy tacy sami,
  • po co są emocje.

Bajki powstały przy ogromnej pracy charytatywnej. Można je pobrać za darmo, a pliki zawierają także scenariusze lekcji dla nauczycieli:

TOM I
TOM II
SCENARIUSZE LEKCJI

Bajka to wynik charytatywnej pracy międzynarodowego zespołu, który ją napisał, zredagował, zilustrował, przetłumaczył na język ukraiński i angielski wydrukował i zdobył na wszystko fundusze. To już druga bajka dla ukraińskich dzieci, w której wydanie się zaangażowaliśmy, ale nie mamy wątpliwości, że warto. Cały ten projekt jest jak bajka. Bajkowi są ludzie, którzy się w niego zaangażowali i nadal angażują. Jest dowodem na to, że w życiu tak, jak w bajce – dobrych ludzi jest zawsze więcej – podkreśla Ilona Byra, założycielka i prezeska zarządu Instytutu Heweliusza, wydawcy publikacji.

W wydanie bajki w wersji fizycznej zaangażowały się także władze Wrocławia. Stolica Dolnego Śląska jest drugim po Warszawie miastem z największą liczbą osób z Ukrainy.

– Cieszę się, że Wrocław jest częścią tego ważnego projektu i dziękuję pomysłodawcom i twórcom – zaznaczył Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia. – W naszym mieście od zawsze szczególną troską otaczamy dzieci. Z podobną podchodzimy do naszych najmłodszych przyjaciół z Ukrainy. Chcemy, aby Wrocław był dla nich miastem ukojenia, w którym zapomną o traumie wojny, ucieczki i rozstania z najbliższymi. Chętnie podzielimy się projektem z każdą zainteresowaną jednostką czy samorządem – dodał.

Źródło: Jak ułatwić dzieciom z Ukrainy odnalezienie się w szkole? SWPS we Wrocławiu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polacy nieświadomi zagrożeń związanych z AI

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl