Nieudana zabawa sylwestrowa? Złóż reklamację
Organizator nie zapewnił atrakcji, które obiecał? Było mniej ciepłych dań, a zamiast zespołu na żywo puszczono muzykę z płyt? Złóż reklamację i domagaj się zwrotu części pieniędzy.
- Jeżeli idziemy na imprezę sylwestrową i okaże się, że organizator nie spełnił wszystkich warunków, które obiecał, to mamy prawo do reklamacji. Składamy ją do organizatora naszego balu sylwestrowego. Możemy się domagać na przykład obniżenia ceny, możemy także wnioskować o zwrot kwoty, którą zapłaciliśmy, jeśli wszystko pójdzie nie tak – mówi Agnieszka Majchrzak z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zgubiony płaszcz? Reklamuj!
Wchodząc na imprezę sylwestrową widzisz napis: „Za zaginięcie lub zniszczenie garderoby szatnia nie odpowiada” – jest to niezgodne z prawem. Przedsiębiorca odpowiada za rzeczy pozostawione w szatni, niezależnie od tego, czy jest płatna, czy nie.
Nieudany wyjazd? Żądaj obniżenia ceny
Jeśli warunki zorganizowanego wyjazdu są niezgodne z umową (np. niższy standard hotelu, mniej atrakcji) złóż reklamację i żądaj obniżenia ceny. Powinieneś to zrobić jak najszybciej, najlepiej jeszcze w trakcie wyjazdu. Jednak swoich praw będziesz mógł dochodzić przez 3 lata – dopiero wtedy twoje roszczenia się przedawnią.
Zabawka nie działa? Brak stron w książce? Reklamuj wadliwy prezent!
Poproś Mikołaja o paragon lub inny dowód zakupu. Na reklamację masz dwa lata od daty zakupu. Możesz żądać naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny. Sprzedawca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeśli wada jest istotna, np. na butach występują przebarwienia, możesz żądać nawet zwrotu pieniędzy.
Nietrafiony prezent? Możesz zwrócić!
Gdy Mikołaj nie trafił w twój gust albo ubranie ma zły rozmiar, prezent był kupiony przez internet tuż przed świętami, nie ma problemu. Na zwrot w sklepie internetowym masz 14 dni od daty otrzymania przesyłki. Jeśli jednak Mikołaj kupował stacjonarnie, możliwość takiego zwrotu zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy i to sprzedawca określa warunki zwrotu. Może żądać dołączenia oryginalnego opakowania, metek, a w zamian zaproponować zwrot gotówki, bon podarunkowy lub wymianę na coś innego.
Nieudana fryzura lub makijaż? Możliwa reklamacja
Takie usługi też możesz reklamować. Najlepiej zrób to jak najszybciej i wyznacz termin na poprawki. Możesz żądać niezbędnych poprawek, zwrotu pieniędzy, obniżenia ceny, rabatu… Pamiętaj jednak, że zwrotu pieniędzy masz prawo wymagać wtedy, kiedy wada jest istotna (np. usługa fryzjerska zniszczyła ci włosy lub zabieg kosmetyczny spowodował chorobę).
Jeśli zabieg kosmetyczny musiałeś poprawiać w innym gabinecie, możesz domagać się zwrotu kosztów. Aby udowodnić szkodę i wystąpić o odszkodowanie, musisz posiadać rachunki.
Pomoc UOKiK dla konsumentów
- Tel. 801440220 lub 22m2908916 – infolinia konsumencka
- E-mail: [email protected]
Zobacz też: Czy postanowienia noworoczne mają sens? Aktorzy o swoich planach