Najstarsi kierowcy przejdą obowiązkowo badania dla kierowców? Są plany zmiany przepisów

Matylda Witkowska
Matylda Witkowska
Pixabay
Seniorzy są najszybciej rosnącą grupą kierowców. I chodź jeżdżą stosunkowo ostrożnie, powodują coraz więcej wypadków. Być może wkrótce będą musieli przechodzić obowiązkowe badania, aby zachować prawo jazdy.

W miniony wtorek w Łodzi dwa wypadki spowodowali kierowcy po 80. Najpierw 80-latka na ul. WiN nie zachowała ostrożności i wjechała w skodę. Godzinę później 82-latek nie ustąpił pierwszeństwa na ul. Felińskiego i uderzył w audi. Prawo jazdy ma od 65 lat...

Dzień wcześniej 81-latka jechała pod prąd 3 km obwodnicą Gdańska. Cudem nie doszło do wypadku.

W październiku na Śląsku 82-latek potrącił jeepem dwie rowerzystki i staranował pięć wozów, bo pomylił pedał gazu z hamulcem. W listopadzie w Warszawie dwie kobiety zostały potrącone przez samochód, którym kierował 92-latek.

Także w regionie łódzkim najstarsi kierowcy (w wieku 60+) powodują coraz więcej wypadków, w których ginie coraz więcej osób. W 2015 r. seniorzy spowodowali 511 wypadków (30 ofiar śmiertelnych), w ubiegłym roku - 564 wypadki, w których zginęło 35 osób.

W tym czasie liczba wszystkich wypadków spadła z 4 tys. do 3,8 tys., a liczba zabitych z 237 do 215.

Instytut Transportu Samochodowego przebadał ostatnio kierowców w wieku 50+. „Wielu (...) posiada bezterminowe prawo jazdy uzyskane nawet kilkadziesiąt lat wcześniej. Kierowcy ci nigdy potem nie aktualizowali wiedzy i nie doskonalili swoich umiejętności” - podkreśla ITS.

Instytut zwraca uwagę, że seniorzy są najszybciej rosnącą grupą kierowców. Wynika to z faktu starzenia się społeczeństwa. Obecnie w woj. łódzkim mieszka ok. 630 tys. osób w wieku 60+. Za 30 lat będzie ich prawie 800 tys.

Dla wielu z nich posiadanie prawa jazdy jest warunkiem samodzielności. Emerytka, pani Mirosława, mieszka w domku na obrzeżach Łodzi. Nadal kieruje swoim małym golfem. Dzięki temu nawet po śmierci męża może zachować niezależność.

Samochodem przywożę ekogroszek do pieca. Autobusem nie dałabym już rady - mówi łodzianka.

Zwracają na to uwagę również specjaliści ITS. Zdaniem autorów raportu, zwłaszcza w małych miejscowościach, brak auta może powodować wykluczenie społeczne seniorów.

„Odbieranie uprawnień do kierowania pojazdem osobom starszym powinno mieć miejsce tylko w (...) uzasadnionych medycznie przypadkach” - piszą autorzy raportu ITS.

Tym bardziej że starsi kierowcy jeżdżą dość ostrożnie.

- To przeważnie osoby jadące dużo wolniej i uważające na drodze - mówi Marzanna Boratyńska z łódzkiej drogówki. - W tej grupie mamy jednak dużo zdarzeń przy zmianie pasa ruchu.

Nie ma granicy, do której można kierować autem. To sprawa indywidualna. W Polsce osoby, które uzyskały bezterminowe prawo jazdy, nie muszą przechodzić cyklicznych badań.

Jednak w 2026 r. dokumenty bezterminowe stracą ważność i podlegać będą obowiązkowej wymianie.

Wcześniej może dojść do rewolucji w weryfikowaniu uprawnień najstarszych kierowców. Komisja Europejska pracuje bowiem nad przepisami, które wprowadzą obowiązkowe badania lekarskie tych osób.

Przypomnijmy, że od 2013 r. prawo jazdy w Polsce wydawane jest na maksymalnie 15 lat. Po tym czasie trzeba je wymienić, poddając się wcześniej badaniu lekarskiemu.

Ważne zmiany dotyczące badań technicznych pojazdów. "Będzie nas to dopingowało, abyśmy wykonali je w sposób rzetelny"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo

Materiał oryginalny: Najstarsi kierowcy przejdą obowiązkowo badania dla kierowców? Są plany zmiany przepisów - Dziennik Łódzki

Komentarze 48

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Ja
Kazdy zawodowy kierowca ma dodatkowe badania a szczegolnie ci w starszym wieku
&€
bo zaraz spadnie sprzedaż samochodów,ponieważ starszy człowiek ma zwykle jakieś zaplecze finansowe i wydaje na luksusy a młody szczyl za co kupi jak jeszcze nie pracuje lub dopiero zaczął.Starsi ludzie wydają pieniądze również na podróże bo mają na nie czas i fundusze,więc samochód potrzebny,nie będà przecież targać bagaży w pociągach z przesiadkami i po peronach,autokary też nie zawsze dowiozą do samego celu i jeszcze liczy siè wygoda i trzeba wziąć pod uwagę dźwiganie waliz,toreb i innych rzeczy.
T
Tłuszcza zabrała głos!
Tłuszcza zabrała głos!
k
kolo
takie pytanko mam a kto z Was chciałby jeździć z 90 letnim kierowca autobusu, czy może puscilby swoje dzieci na wycieczkę autokarem z kierowcą w podobnym wieku.?? no kto cwaniaczki? w wielu krajach prawo jazdy jest urzadowo zatrzymywane po przekroczeniu określonego wieku i jakoś nikt się nie pulta...
s
stary wyga
A może by tak badać gówniarzy w wieku 20-30 lat ? To ta grupa morduje najwięcej niewinnych ludzi .
t
teść
gr: Jeszcze powinny być badania dot. gramatyki j. polskiego dla osób zamierzających wypowiadać się na forach. "Kierowcom" mądralo.
t
teść
gr: Jeszcze powinny być badania dot. gramatyki j. polskiego dla osób zamierzających wypowiadać się na forach. "Kierowcom" mądralo.
A
Anty(k)
Jeszcze chwila moment i sam będziesz starym dziadem gimbusie solony
^
Mniej agresji na drodze.
s
szowinista
i jeszcze 3 razy w roku niech maja testy z parkowania!
l
logistyk
skąd w nim tyle frustacji? to tema na długie i wnikliwe badania psychiatryczne
K
Kiler
Znowu wyciąganie z ludzi kasy
E
Ela
Bardzo słuszne plany, oprócz rowerów, jest to kolejny problem na drodze. Osoby starsze powinny przechodzić cyklicznie badania - to nie jest ujma tylko naturalna kolej życia, która dotyczy każdego z nas.
G
Gość
To jakiś absurd, granda! Przecież człowiek w tym wieku ma zwykle zły wzrok, zły słuch oraz - co najgorsze - może być choroba Alzheimera (oraz inne choroby, które powinny wykluczać prowadzenie auta). Moim zdaniem, np. cukrzyca powinna wykluczać prowadzenie samochodu (gdyż może zawsze dojść do zaburzeń świadomości, jak nie jest starannie leczona). Mówi się o osobach 50+, 60+, 65_, ale problemem mogą być znacznie starsi, gdyż ci ludzie nieraz tracą przytomność za kierownicą. Bywa, że ktoś (bez wypadku) umrze za kierownicą i potem dochodzi do katastrofy drogowej (znam taki przypadek). Prowadzenie samochodu - tylko dla zdrowych, a nie dla schorowanych starców. Po 65 roku życia powinny być badania co rok, jeśli ma się utrzymać prawko, gdyż w tym wieku stan zdrowia może się szybko pogorszyć.
G
Gość
...pogadamy jak młody dzieciak zabije Ci kogoś bliskiego bo np. pomylił ograniczenie prędkości z limitem gigabajtów w smartfonie...
Wróć na i.pl Portal i.pl