Spis treści
- Do kiedy trwa nabór wniosków?
- Co oznacza, że firma jest młoda, a tym samym ma szansę wejść do programu?
- Zwycięzcy otrzymają solidną lekcję, która przygotuje ich do podbicia wymagającego rynku
- Te przedsiębiorstwa mogą stawać w szranki o amerykański sen
- Pierwsza firma jest już na ostatniej prostej, by podbić USA
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) ogłosiło w środę, 15 listopada III edycję NCBR-Nevada Acceleration Programu (NCBR-NAP). To pierwszy ogólnopolski akcelerator, realizowany na podstawie Memorandum o Współpracy pomiędzy Polską a stanem Nevada i jednocześnie ogromna szansa dla polskich przedsiębiorców na zdobycie amerykańskiego rynku.
Do kiedy trwa nabór wniosków?
Polska instytucja szuka młodych, ambitnych firm technologicznych, które przy wsparciu mentorów z Nevady przejdą wartościową szkołę rozwoju działalności gospodarczej. Zyskają unikalne doświadczenie w zakresie skalowania biznesu na rynku amerykańskim, prowadzenia dialogu z wymagającymi inwestorami oraz nawiązywania relacji z kluczowymi partnerami. Nabór do trzeciej edycji programu akceleracyjnego NCBR–NAP potrwa do 6 grudnia 2023 r.
Co oznacza, że firma jest młoda, a tym samym ma szansę wejść do programu?
Celem NCBR-Nevada Acceleration Program (NCBR-NAP) jest łączenie innowacyjnych ekosystemów Polski i stanu Nevada poprzez akcelerację na rynku amerykańskim, wyłonionych w konkurencyjnej procedurze (selekcji), zarejestrowanych w Polsce, młodych firm technologicznych. Poprzez „młode firmy” NCBR rozumie takie, których data wpisu do rejestrów KRS/CEIDG na dzień złożenia wniosku do Centrum jest nie krótsza niż sześć miesięcy i nie dłuższa niż sześć lat.
Zwycięzcy otrzymają solidną lekcję, która przygotuje ich do podbicia wymagającego rynku
Programów akceleracyjnych na polskim rynku podobnych do tego jest sporo. Zdecydowana większość z nich sprowadza się do pozyskiwania przez start-upy funduszy na rozwój. Czym zatem wyróżnia się działanie NCBR?
– Działanie NCBR (...) zapewnia silny element edukacyjno-rozwojowy poprzez kilkumiesięczne wsparcie doświadczonych mentorów, którzy sami wielokrotnie przeszli ścieżkę założenia, rozwoju i wyjścia z firmy na rynku amerykańskim. Mentorzy w sposób indywidualny podchodzą do każdej firmy i doradzają we wszystkich obszarach związanych z przygotowaniem biznesplanu i strategii wejścia na rynek amerykański – mówi Agnieszka Ratajczak, dyrektor działu współpracy międzynarodowej w NCBR.
Jak dodaje ekspertka, cały proces ma za zadanie jak najlepiej przygotować startup do właściwej akceleracji, m.in. poprzez cykl spotkań z partnerami biznesowymi i inwestorami.
Te przedsiębiorstwa mogą stawać w szranki o amerykański sen
Jak udało się nam ustalić, szansę największe szanse na udział w programie będą mieć firmy, których obszary działalności wpisują się zarówno w Krajowe Inteligentne Specjalizacje, jak i w branże kluczowe dla gospodarki stanu Nevada. Wśród tych ostatnich są między innymi technologie wodne, czysta energia, systemy autonomiczne, inteligentne miasta, przechowywanie danych, przemysł wydobywczy czy branża hotelarsko-gastronomiczno-rozrywkowa – wynika z informacji NCBR.
Pierwsza firma jest już na ostatniej prostej, by podbić USA
Dowodem na to, że marzenia o podbiciu amerykańskiego rynku to nie mrzonki jest kazus firmy Farada Group, lidera polskiego rynku bezzałogowych statków powietrznych; a to nie lada wyczyn, bo w naszym kraju powstał już niejeden przełomowy statek bezzałogowy. Joanna Rutkowska, która kieruje operacjami Farada Group, w tym komunikacją kryzysową oraz poblic affairs dołączyła do popularyzacji III edycji programu NCBR. Rutkowska liczy na to, że polskie bezzałogowce, które skorzystały już z programu akceleratora, odnajdą się teraz także na rynku amerykańskim.
– Konkurencja jest silna, ale rynek jest młody i dynamiczny. Każdy może spróbować swoich sił. Udało się nam w trudnych warunkach regulacyjnych Unii Europejskiej, więc jesteśmy pewni, że poradzimy sobie także w Stanach Zjednoczonych – podsumowuje Joanna Rutkowska.
