- Ta inwestycja pozwoli rozładować jeden z największych korków na polskich drogach - przekonywał Przemysław Czarnek, wojewoda lubelski.
Tym wąskim gardłem jest fragment drogi nr 19, a precyzyjnie przebieg trasy przez Niemce. Korki ma zlikwidować obwodnica tej miejscowości, która będzie fragmentem trasy ekspresowej między Lublinem a Lubartowem.
GDDKiA zrobiła pierwszy krok do realizacji inwestycji. Ogłosiła właśnie przetarg na przygotowanie koncepcji programowej drogi na tym 23,8 km odcinku.
- Odcinek Lublin - Lubartów był w pewnym zapóźnieniu w stosunku do innych fragmentów powstającej trasy ekspresowej S19. A to właśnie na tym odcinku jest największe natężenie ruchu, w ciągu doby przejeżdża tam ok. 25 tys. pojazdów, gdy tymczasem na innych odcinkach jest ich kilkanaście tysięcy - wyliczał Stanisław Schodziński, dyrektor lubelskiego oddziału GDDKiA.
- Obwodnicy potrzebujemy jak ryba wody czy człowiek tlenu. Korki, które się teraz tworzą, potrafią się ciągnąć od Ciecierzyna do Wandzina - mówił latem tego roku na łamach Kuriera Krzysztof Urbaś, wójt gm. Niemce.
Na obwodnicę Niemiec kierowcy będą musieli poczekać parę lat. - W 2024 roku powinniśmy nią jeździć - stwierdził Schodziński.
Sama koncepcja programowa ma być gotowa do 2020 r. Później trzeba będzie ogłosić przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie drogi.
- Powstanie trasa dwujezdniowa, każda z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod trzeci pas. Koszt inwestycji to 921 mln zł. Ta kwota obejmuje wykup gruntów, dokumentację i realizację - wskazywał Schodziński.
W miejscu obecnego skrzyżowania DK19 z drogą wojewódzką 815 powstanie węzeł Lubartów Północ, a na przecięciu z drogą prowadzącą do Kozłówki węzeł Lubartów Zachód.
Dalej ekspresówka pobiegnie nowym śladem (po prawej stronie obecnej „dziewiętnastki” jadąc z Lublina do Białegostoku) i od wschodu ominie Niemce.
Na przecięciu z drogą do Jawidza powstanie węzeł Niemce Wschód, a w okolicy obecnego skrzyżowania z drogą do Leonowa - Niemce Południe. Następnie po obecnym przebiegu dotrze do obwodnicy Lublina.
Trasa S19 będzie częścią transeuropejskiej drogi Via Carpatia, która połączy Bałtyk z Morzem Śródziemnym. Na terenie woj. lubelskiego powstanie ok. 200 km drogi.
Szacowany koszt inwestycji to 6,4 mld zł. Najszybciej ruszą prace na odcinku o dł. 33 km między Kraśnikiem a Janowem Lubelskim. Jeszcze w październiku GDDKiA ma podpisać umowy z wykonawcami poszczególnych odcinków.
W lutym 2018 r. umowy mają być podpisane na zaprojektowanie i budowę odcinków między Lublinem a Kraśnikiem (42 km długości)
W przypadku odcinka Lubartów - granica woj. lubelskiego (105 km) w listopadzie mają być wybrani wykonawcy koncepcji programowej.
Zobacz też: lubelski deptak widziany z drona
Budowa S17 między Kurowem a węzłem Lubelska. Maszyna układa beton non-stop [DUŻO ZDJĘĆ]
Lublin. Dzień Edukacji Narodowej i odznaczenia dla nauczycieli (ZDJĘCIA)
Park handlowy na Węglinie. Decathlon rośnie i szuka ludzi do pracy (ZDJĘCIA Z DRONA)
IX Liceum Ogólnokształcące w Lublinie świętuje swoje 45-lecie [ZDJĘCIA]
St. sierż. Magdalena Dolebska Zginęła na służbie. Pożegnali ją bliscy i inni policjanci [GALERIA]
Jesteśmy też w serwisie INSTAGRAM. Obserwuj nas!