Pasek artykułowy - wybory

Nowe ceny za przejazd autostradą A4 na odcinku Katowice - Kraków. Jest obniżka! Stalexport Autostrada Małopolska podał stawki od 1.01.2020

Dorota Niećko
Nowe ceny na autostradzie A4 Katowice - Kraków
Nowe ceny na autostradzie A4 Katowice - Kraków arc
Obniżka na A4 do Krakowa. Od 1 stycznia do 31 marca 2020 kierowcy, korzystający z urządzeń A4 Go i aplikacji Autopay zapłacą mniej za przejazd. Stalexport Autostrada Małopolska, zarządca płatnego odcinka Katowice - Kraków podał 2.12.2019 stawki, jakie będą obowiązywać na A4. Obniżka z 10 do 7 złotych dla aut kategorii pierwszej na każdej bramce. Taniej też dla pojazdów kat. 2, 3, 4 i 5. Pozostałe płatności, np. gotówką lub kartą - bez zmian cen. Niewykluczone, że w 2020 będzie jednak... podwyżka. Trzeci pas nie powstanie. SAM chciał go dobudować pod warunkiem wydłużenia koncesji.

2 grudnia w Katowicach zarządca płatnego odcinka A4 Katowice - Kraków podsumował swoje dotychczasowe działania w zakresie przepustowości na bramkach i ogłosił, ile będziemy płacić na bramkach w Brzęczkowicach i Balicach w 2020 roku. Wszystko to w myśli idei, że Stalexport ogłosił, że dąży do skrócenia czasu przejazdu A4.

Obniżka ma zachęcić kierowców do korzystania z aplikacji, a nie płacenia gotówką. Obniżka od 1 stycznia 2020 dotyczy:

  • Aut kategorii pierwszej - z 10 do 7 zł na każdej bramce, czyli z 20 do 14 zł.
  • W kat. drugiej i trzeciej - z 20 do 17 zł na każdej bramce
  • Pojazdów kat. 4 i 5 - z 35 do 30 zł na każdej bramce

Będzie taniej pod warunkiem, że zapłacimy przez aplikację Autopay lub urządzenie A4Go.

- Jeśli te zachęty zadziałają, a kierowcy będą przechodzić na płatności automatyczne, będziemy tworzyć więcej bramek dla nich - powiedział Emil Wąsacz, prezes SAM.

Tyle dobrych wieści o cenach. Emil Wąsacz na pytanie, czy Stalexport zakłada, że niższe ceny będą obowiązywać dłużej niż 3 miesiące odrzekł, że to promocja, a promocja siłą rzeczy musi być ograniczona czasowo. Co więcej, nie tylko nie wykluczył, że od 1 kwietnia ceny mogą wrócić do poprzedniego poziomu, ale też - po prostu wzrosnąć.

Emil Wąsacz, prezes zarządu i dyrektor generalny SAM, powiedział też podczas konferencji, ile pieniędzy trafia z opłat do Skarbu Państwa.

Jest inaczej, niż się powszechnie postrzega, że tylko koncesjonariusz zyskuje pieniądze z opłat za przejazd autostradą. Tam, gdzie autostradami zarządza państwo, całe zyski idą dla państwa. W przypadku koncesjonariusza, jak u nas - większość środków idzie do kasy państwa.

W trzech kwartałach 2019 roku z tytułu podatku VAT do kasy państwa wpłynęło 60 mln złotych. W 2018 roku było to 76,7 mln zł. W latach 2016-2017 - 138 mln złotych. Tego podatku nie ma na autostradach "rządowych".

Mariusz Serwa, wiceprezes SAM:
- Jeśli GDDKiA pobiera opłatę za przejazd autostradą A4 Gliwice - Wrocław, VAT co do zasady nie jest naliczany - więc przejazd może być tańszy.

Podatek dochodowy za 3 kwartały 2019 roku wyniósł 13,6 mln złotych, w 2018 - 3,4 mln. Zobowiązania z tytułu koncesji, wpłacone do kasy państwa wyniosły w 2018 - 163 mln zł.

Nie jest planowana rozbudowa autostrady o trzeci pas między Katowicami a Krakowem. Emil Wąsacz przyznał, że na mocy obecnie obowiązującej umowy koncesyjnej nie jest to możliwe. Byłoby możliwe przy pewnych "ukłonach" ze strony państwa - jak wydłużenie umowy koncesyjnej (obowiązuje do 2027 roku). - Nie było zainteresowania naszą propozycją - mówi Wąsacz.

Obecnie stawki za przejazd A4 Katowice - Kraków wynoszą na każdej bramce:

  • 5,00 zł – pojazdy pierwszej kategorii: motocykle;
  • 10,00 zł – pojazdy pierwszej kategorii: pojazdy samochodowe o dwóch osiach;
  • 20,00 zł – pojazdy drugiej kategorii: pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami;
  • 20,00 zł – pojazdy trzeciej kategorii: pojazdy samochodowe o trzech osiach i pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze z przyczepami;
  • 35,00 zł – pojazdy czwartej i piątej kategorii: pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach, pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami i pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach z przyczepami oraz pojazdy ponadnormatywne.

Ostatnie podwyżka dla aut osobowych miała miejsce w 2015 roku. Dla ciężarowych - w marcu 2019 roku.

A4 powstała na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. Stalexport Autostrada Małopolska S.A. uzyskała koncesję na jej przystosowanie do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację w 1997 roku. Obowiązuje do 2027 roku, czyli na 30 lat.
Pierwsze opłaty zarządca pobrał od kierowców w poniedziałek 5 kwietnia 2000 r. o godz. 14. Potem podwyżki były kilka razy.
Oto niektóre zmiany opłat dla aut osobowych:

  • W 2000 przejazd całym odcinkiem A4 kosztował 8 zł (płaciliśmy po 4 zł na bramce)
  • W 2001 roku stawki wzrosły do 10 zł (2x 5 zł)
  • W 2011 roku była podwyżka z 16 do 18 zł
  • W 2015 - podwyżka z 18 na 20 zł

Jeśli chodzi o płatności na A4 Katowice - Kraków, sporo kierowców robi tu już bez użycia gotówki czy karty.

  • A4 Go - obecnie ponad 40 tys. urządzeń wykorzystywanych jest na tym odcinku, to 13 proc. transakcji, wskaźnik z tygodnia
  • Aplikacja Autopay - liczba rejestracji zarejestrowanych w aplikacji, którzy włączyli autostradę A4 - 150 tys. rejestracji. To 4 proc. transakcji.

W sumie to 17,5 proc. wszystkich transakcji. Niewiele, dlatego zarząd SAM zdecydował o czasowym obniżeniu opłat od 1.01.2020 do 31.03.2020.

Paweł Kocot, dyrektor techniczny SAM przypomniał zmiany na placach poboru opłat w Brzęczkowicach i w Balicach. 2011 rok - wtedy potrzebne były szybkie działania - postawili kabinę do płatności po prawej stronie ruchu, gdzie płaci pasażer, ochrzczono to bramką angielską. 2012 rok - dobudowali kolejne linie poboru opłat.
- W Balicach plac niefortunnie wciśnięty między port lotniczy, a wioskę. W Brzęczkowicach jest lepiej - przyznał Paweł Kocot.

Nie przegapcie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Komentarze 17

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
5 grudnia, 11:52, Brodacz:

Jak kończy sie im koncesja to zauważyli ze przejazd tym odcinkiem (48km) jest najdroższy w UE i laskawie chcą niby obniżyć( jak śmierć koło Dooopyy to wtedy do pokuty ). Gonić to "bractwo przekrętów " i ten odcinek ma przejść jak najszybciej na własność panstwa !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

a 3 pas panstwo wybyduje za darmo...

G
Gość

jadac autem angirlskim musze wysiadac..

C
C E B U L

Wasza demokracja to z tylu nam wychodzi. Grabicie tylko z korzyscia dla Was a placic na zachodzie niechcecie bo to jest

I
I T U L

Za kazdy dzien pobytu polaka z autem w niemczech bedzie kosztowac 4 Euro to bedzie odpowiadalo tak jak z Wroclawia do Gliwic 16,20 W Niemchech bedzie caly dzien jechal autostrada. Niemacie co plakac polacy ,ze to jest segregacja czy rasistosto. Wy pokazujecie nam jak trzeba z Wami postepowac.

B
Brodacz

Jak kończy sie im koncesja to zauważyli ze przejazd tym odcinkiem (48km) jest najdroższy w UE i laskawie chcą niby obniżyć( jak śmierć koło Dooopyy to wtedy do pokuty ). Gonić to "bractwo przekrętów " i ten odcinek ma przejść jak najszybciej na własność panstwa !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

G
Gość

Dla czego państwo rżnie nas podwójnym podatkiem pierwsze płaci się złodziejom Stalexportu a potem podatek w paliwie i co gorsza ten odcinek wybudowany z kasy z budżetu czyli nas podatników to jest następny przekręt

G
Gość

A ja się pytam dlaczego w ogóle płacimy za autostrady??? Podatek drogowy płacimy w paliwie. To zwykła kradzież.

r
rew

Co na to PiS? Jojczyli, że umowę należy odtajnić i co? Nic...

S
Sa woy

Od lat nie jeżdżę tym odcinkiem i nie daje się okradac starym komuchom. Nie miesci mi się w głowie, że istnieje w dzisiejszych czasach "tajna umowa". Natychmiast odtajnic. I pod sąd tych co jeszcze żyją. Amen.

G
Gość

Dobre wybudujemy 3 pas ale dajcie dam koncesję :D:D A tu dupa i SPierd ....

G
Gość

Miler załatwił nas ale wytrzymamy do2027

G
Gość

[wulgaryzm]...a znowu DZ nie potrafi rzetelnie napisać. Liczyć nie potrafią, sami dają się nabierać na zabieg marketingowy z promocja aplikacji - dno, wstyd redakcjo Dziennika Zachodniego

G
Gość
2 grudnia, 20:11, Gość:

Czy autor tekstu dostrzega różnice między spójnikiem "i" oraz "lub"? W tekście możemy przeczytać "Korzystający z urządzeń A4 Go i aplikacji Autopay zapłacą mniej za przejazd." zaś w informacji podanej przez Dorotę Niecko "Pod warunkiem, że płacimy w aplikacji lub a4Go" co stanowi zasadniczą różnicę.

Oni nie czytają tego przed wrzuceniem na stronę. Potem tylko sprawdzają komenty i poprawiają. xD

G
Gość

Czy autor tekstu dostrzega różnice między spójnikiem "i" oraz "lub"? W tekście możemy przeczytać "Korzystający z urządzeń A4 Go i aplikacji Autopay zapłacą mniej za przejazd." zaś w informacji podanej przez Dorotę Niecko "Pod warunkiem, że płacimy w aplikacji lub a4Go" co stanowi zasadniczą różnicę.

K
Krzysiek
2 grudnia, 12:49, Gość:

Złodzieje ze Stalexportu miłosiernie będą kraść trochę mniej :clap: Kiedy odtajnicie 30 letnią z 97 roku umowę panie Emilu?

Tam w tej umowie jest że jak pojazdy za długo czekają na bramkach to oni mają dobudować 3 pas. Dlatego zachęcają do tej aplikacji, że kolejki nie były za duże. A tak to co o nich sądzę to wolę się nie wypowiadać, bo mogłoby się procesem skończyć haha

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl