Nowe ceny za przejazd autostradą A4 na odcinku Katowice - Kraków. Jest obniżka! Stalexport Autostrada Małopolska podał stawki od 1.01.2020

Dorota Niećko
Dorota Niećko
Nowe ceny na autostradzie A4 Katowice - Kraków
Nowe ceny na autostradzie A4 Katowice - Kraków arc
Obniżka na A4 do Krakowa. Od 1 stycznia do 31 marca 2020 kierowcy, korzystający z urządzeń A4 Go i aplikacji Autopay zapłacą mniej za przejazd. Stalexport Autostrada Małopolska, zarządca płatnego odcinka Katowice - Kraków podał 2.12.2019 stawki, jakie będą obowiązywać na A4. Obniżka z 10 do 7 złotych dla aut kategorii pierwszej na każdej bramce. Taniej też dla pojazdów kat. 2, 3, 4 i 5. Pozostałe płatności, np. gotówką lub kartą - bez zmian cen. Niewykluczone, że w 2020 będzie jednak... podwyżka. Trzeci pas nie powstanie. SAM chciał go dobudować pod warunkiem wydłużenia koncesji.

2 grudnia w Katowicach zarządca płatnego odcinka A4 Katowice - Kraków podsumował swoje dotychczasowe działania w zakresie przepustowości na bramkach i ogłosił, ile będziemy płacić na bramkach w Brzęczkowicach i Balicach w 2020 roku. Wszystko to w myśli idei, że Stalexport ogłosił, że dąży do skrócenia czasu przejazdu A4.

Obniżka ma zachęcić kierowców do korzystania z aplikacji, a nie płacenia gotówką. Obniżka od 1 stycznia 2020 dotyczy:

  • Aut kategorii pierwszej - z 10 do 7 zł na każdej bramce, czyli z 20 do 14 zł.
  • W kat. drugiej i trzeciej - z 20 do 17 zł na każdej bramce
  • Pojazdów kat. 4 i 5 - z 35 do 30 zł na każdej bramce

Będzie taniej pod warunkiem, że zapłacimy przez aplikację Autopay lub urządzenie A4Go.

- Jeśli te zachęty zadziałają, a kierowcy będą przechodzić na płatności automatyczne, będziemy tworzyć więcej bramek dla nich - powiedział Emil Wąsacz, prezes SAM.

Tyle dobrych wieści o cenach. Emil Wąsacz na pytanie, czy Stalexport zakłada, że niższe ceny będą obowiązywać dłużej niż 3 miesiące odrzekł, że to promocja, a promocja siłą rzeczy musi być ograniczona czasowo. Co więcej, nie tylko nie wykluczył, że od 1 kwietnia ceny mogą wrócić do poprzedniego poziomu, ale też - po prostu wzrosnąć.

Emil Wąsacz, prezes zarządu i dyrektor generalny SAM, powiedział też podczas konferencji, ile pieniędzy trafia z opłat do Skarbu Państwa.

Jest inaczej, niż się powszechnie postrzega, że tylko koncesjonariusz zyskuje pieniądze z opłat za przejazd autostradą. Tam, gdzie autostradami zarządza państwo, całe zyski idą dla państwa. W przypadku koncesjonariusza, jak u nas - większość środków idzie do kasy państwa.

W trzech kwartałach 2019 roku z tytułu podatku VAT do kasy państwa wpłynęło 60 mln złotych. W 2018 roku było to 76,7 mln zł. W latach 2016-2017 - 138 mln złotych. Tego podatku nie ma na autostradach "rządowych".

Mariusz Serwa, wiceprezes SAM:
- Jeśli GDDKiA pobiera opłatę za przejazd autostradą A4 Gliwice - Wrocław, VAT co do zasady nie jest naliczany - więc przejazd może być tańszy.

Podatek dochodowy za 3 kwartały 2019 roku wyniósł 13,6 mln złotych, w 2018 - 3,4 mln. Zobowiązania z tytułu koncesji, wpłacone do kasy państwa wyniosły w 2018 - 163 mln zł.

Nie jest planowana rozbudowa autostrady o trzeci pas między Katowicami a Krakowem. Emil Wąsacz przyznał, że na mocy obecnie obowiązującej umowy koncesyjnej nie jest to możliwe. Byłoby możliwe przy pewnych "ukłonach" ze strony państwa - jak wydłużenie umowy koncesyjnej (obowiązuje do 2027 roku). - Nie było zainteresowania naszą propozycją - mówi Wąsacz.

Obecnie stawki za przejazd A4 Katowice - Kraków wynoszą na każdej bramce:

  • 5,00 zł – pojazdy pierwszej kategorii: motocykle;
  • 10,00 zł – pojazdy pierwszej kategorii: pojazdy samochodowe o dwóch osiach;
  • 20,00 zł – pojazdy drugiej kategorii: pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami;
  • 20,00 zł – pojazdy trzeciej kategorii: pojazdy samochodowe o trzech osiach i pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze z przyczepami;
  • 35,00 zł – pojazdy czwartej i piątej kategorii: pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach, pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami i pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach z przyczepami oraz pojazdy ponadnormatywne.

Ostatnie podwyżka dla aut osobowych miała miejsce w 2015 roku. Dla ciężarowych - w marcu 2019 roku.

A4 powstała na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. Stalexport Autostrada Małopolska S.A. uzyskała koncesję na jej przystosowanie do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację w 1997 roku. Obowiązuje do 2027 roku, czyli na 30 lat.
Pierwsze opłaty zarządca pobrał od kierowców w poniedziałek 5 kwietnia 2000 r. o godz. 14. Potem podwyżki były kilka razy.
Oto niektóre zmiany opłat dla aut osobowych:

  • W 2000 przejazd całym odcinkiem A4 kosztował 8 zł (płaciliśmy po 4 zł na bramce)
  • W 2001 roku stawki wzrosły do 10 zł (2x 5 zł)
  • W 2011 roku była podwyżka z 16 do 18 zł
  • W 2015 - podwyżka z 18 na 20 zł

Jeśli chodzi o płatności na A4 Katowice - Kraków, sporo kierowców robi tu już bez użycia gotówki czy karty.

  • A4 Go - obecnie ponad 40 tys. urządzeń wykorzystywanych jest na tym odcinku, to 13 proc. transakcji, wskaźnik z tygodnia
  • Aplikacja Autopay - liczba rejestracji zarejestrowanych w aplikacji, którzy włączyli autostradę A4 - 150 tys. rejestracji. To 4 proc. transakcji.

W sumie to 17,5 proc. wszystkich transakcji. Niewiele, dlatego zarząd SAM zdecydował o czasowym obniżeniu opłat od 1.01.2020 do 31.03.2020.

Paweł Kocot, dyrektor techniczny SAM przypomniał zmiany na placach poboru opłat w Brzęczkowicach i w Balicach. 2011 rok - wtedy potrzebne były szybkie działania - postawili kabinę do płatności po prawej stronie ruchu, gdzie płaci pasażer, ochrzczono to bramką angielską. 2012 rok - dobudowali kolejne linie poboru opłat.
- W Balicach plac niefortunnie wciśnięty między port lotniczy, a wioskę. W Brzęczkowicach jest lepiej - przyznał Paweł Kocot.

Nie przegapcie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 17

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
5 grudnia, 11:52, Brodacz:

Jak kończy sie im koncesja to zauważyli ze przejazd tym odcinkiem (48km) jest najdroższy w UE i laskawie chcą niby obniżyć( jak śmierć koło Dooopyy to wtedy do pokuty ). Gonić to "bractwo przekrętów " i ten odcinek ma przejść jak najszybciej na własność panstwa !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

a 3 pas panstwo wybyduje za darmo...

G
Gość

jadac autem angirlskim musze wysiadac..

C
C E B U L

Wasza demokracja to z tylu nam wychodzi. Grabicie tylko z korzyscia dla Was a placic na zachodzie niechcecie bo to jest

I
I T U L

Za kazdy dzien pobytu polaka z autem w niemczech bedzie kosztowac 4 Euro to bedzie odpowiadalo tak jak z Wroclawia do Gliwic 16,20 W Niemchech bedzie caly dzien jechal autostrada. Niemacie co plakac polacy ,ze to jest segregacja czy rasistosto. Wy pokazujecie nam jak trzeba z Wami postepowac.

B
Brodacz

Jak kończy sie im koncesja to zauważyli ze przejazd tym odcinkiem (48km) jest najdroższy w UE i laskawie chcą niby obniżyć( jak śmierć koło Dooopyy to wtedy do pokuty ). Gonić to "bractwo przekrętów " i ten odcinek ma przejść jak najszybciej na własność panstwa !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

G
Gość

Dla czego państwo rżnie nas podwójnym podatkiem pierwsze płaci się złodziejom Stalexportu a potem podatek w paliwie i co gorsza ten odcinek wybudowany z kasy z budżetu czyli nas podatników to jest następny przekręt

G
Gość

A ja się pytam dlaczego w ogóle płacimy za autostrady??? Podatek drogowy płacimy w paliwie. To zwykła kradzież.

r
rew

Co na to PiS? Jojczyli, że umowę należy odtajnić i co? Nic...

S
Sa woy

Od lat nie jeżdżę tym odcinkiem i nie daje się okradac starym komuchom. Nie miesci mi się w głowie, że istnieje w dzisiejszych czasach "tajna umowa". Natychmiast odtajnic. I pod sąd tych co jeszcze żyją. Amen.

G
Gość

Dobre wybudujemy 3 pas ale dajcie dam koncesję :D:D A tu dupa i SPierd ....

G
Gość

Miler załatwił nas ale wytrzymamy do2027

G
Gość

[wulgaryzm]...a znowu DZ nie potrafi rzetelnie napisać. Liczyć nie potrafią, sami dają się nabierać na zabieg marketingowy z promocja aplikacji - dno, wstyd redakcjo Dziennika Zachodniego

G
Gość
2 grudnia, 20:11, Gość:

Czy autor tekstu dostrzega różnice między spójnikiem "i" oraz "lub"? W tekście możemy przeczytać "Korzystający z urządzeń A4 Go i aplikacji Autopay zapłacą mniej za przejazd." zaś w informacji podanej przez Dorotę Niecko "Pod warunkiem, że płacimy w aplikacji lub a4Go" co stanowi zasadniczą różnicę.

Oni nie czytają tego przed wrzuceniem na stronę. Potem tylko sprawdzają komenty i poprawiają. xD

G
Gość

Czy autor tekstu dostrzega różnice między spójnikiem "i" oraz "lub"? W tekście możemy przeczytać "Korzystający z urządzeń A4 Go i aplikacji Autopay zapłacą mniej za przejazd." zaś w informacji podanej przez Dorotę Niecko "Pod warunkiem, że płacimy w aplikacji lub a4Go" co stanowi zasadniczą różnicę.

K
Krzysiek
2 grudnia, 12:49, Gość:

Złodzieje ze Stalexportu miłosiernie będą kraść trochę mniej :clap: Kiedy odtajnicie 30 letnią z 97 roku umowę panie Emilu?

Tam w tej umowie jest że jak pojazdy za długo czekają na bramkach to oni mają dobudować 3 pas. Dlatego zachęcają do tej aplikacji, że kolejki nie były za duże. A tak to co o nich sądzę to wolę się nie wypowiadać, bo mogłoby się procesem skończyć haha

Wróć na i.pl Portal i.pl