Sam terminal intermodalny kosztować ma 123 mln zł. Niemal połowę tej kwoty przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia pozyskać zamierzają z funduszy unijnych. Inwestycja zrealizowana ma zostać na trzydziestu hektarach gruntów i ułatwić transport kolejowy towarów z terenów logistycznych portu. Jak poinformowali reprezentanci ZMPG, już na początku tego miesiąca projekt został zgłoszony do konkursu o dofinansowanie unijne. W tym roku ma się rozpocząć procedura wyłaniania wykonawcy robót. Pierwsza łopata na placu budowy wkopana zostanie prawdopodobnie w drugim kwartale 2019 roku. Zakończenie inwestycji nastąpi rok później.
Czytaj również: Obrotnica nr 2 w Porcie Gdynia. Kolejny etap prac nad obrotnicą, która obsłuży większe statki. Ma być gotowa w II kw. 2018
Gdyński port jednak nie tylko stawia na transport kolejowy, ale chce też zwiększyć swoje możliwości przeładunkowe paliw. Związane z tym prace rozpoczną się wkrótce. Spółka zainwestuje 11 mln złotych w rozbudowę stanowiska przeładunku paliw płynnych. Zlecono już dostawę i montaż drugiego nalewaka wraz z fundamentem i niezbędnymi instalacjami . Inwestycja zostanie zakończona w połowie 2019 roku.
Przeładunek paliw płynnych tylko w zeszłym roku wzrósł aż o 40 procent. W związku z tym konieczna była decyzja o wdrożeniu programu inwestycyjnego, który przygotuje port do obsługi zwiększonej ilości ropy i produktów ropopochodnych.
Zobacz też: Port Gdynia z rekordowym wynikiem za 2017 rok. Port obsłużył ponad 21 mln ton ładunków. To wzrost o 9 proc.
Zaplanowane roboty zrealizowane zostaną przy falochronie. Istniejące tam stanowisko paliw płynnych wyposażone jest obecnie tylko w jeden nowy nalewak. Wraz z zamontowaniem drugiego wymieniona też zostanie instalacja zasilania i sterowania. Poprawi się ponadto bezpieczeństwo. Wszystko to za sprawą zamontowania nowych, sterowanych elektrycznie działek gaśniczych. Poszerzenie obszaru stref gaszenia ułatwi obsługę tankowców. Wymienione zostaną również urządzenia cumownicze i odbojowe, dzięki czemu będzie można obsługiwać większe statki.
- Nasze inwestycje wynikają z potrzeby zachowania przez port dobrej pozycji rynkowej oraz rozwoju naszych możliwości przeładunkowych - mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. - Dlatego też musimy stale inwestować i tworzyć taką infrastrukturę portową, która zaspokoi rosnące wymagania armatorów i poszczególnych terminali. Mamy stwarzać warunki dla rozwoju biznesu i jako zarząd portu staramy się robić to skutecznie.
Luksusowa rezydencja Jana Kulczyka na sprzedaż

TOP 100 najlepszych firm na Pomorzu

W te niedziele 2018 roku sklepy będą zamknięte - daty

Abonament RTV 2018 - stawki, zniżki, terminy

Tyle zarabiają pracownicy w Polsce i regionie [lista płac]

