Spis treści
Premier Tusk: "To będzie złoty interes dla Polski"
Euroterminal Sławków jest terminalem przeładunkowym usytuowanym na styku najdalej na zachód wysuniętego odcinka linii kolejowych o szerokim rozstawie toru (1520 mm - stosowany na wschodzie) i linii normalnotorowej (1435 mm - stosowanej na zachodzie), dzięki czemu doskonale wpisuje się w rozwój transportu kontenerowego na trasie Daleki Wschód i Azja – Europa Zachodnia.
W Sławkowie rozbudowę hubu logistycznego zapowiedział premier Donald Tusk.
- Niedługo dojdzie praktycznie do podwojenia możliwości przeładunkowych tego logistycznego hubu. A to oznacza, że i tu powiem bez słowa przesady, że tu w Sławkowie, w województwie śląskim, w Polsce będziemy mieli największy tego typu hub logistyczny w Europie. I tu nie chodzi tylko o bicie rekordów. Ten największy logistyczny hub w Europie to będzie tak, że złoty interes dla Polski - powiedział premier Donald Tusk podczas wizyty w Sławkowie.
Prezes Agencji Rozwoju Przemysłu Wojciech Balczun podkreślił, że bez logistyki nie można mówić o rozwoju.
- To jest wielki projekt logistyczny, największy suchy port. Wchodzimy w drugi etap rozbudowy terminala, ale planujemy jeszcze kilka. I całość tego projektu szacujemy na ponad miliard euro - powiedział Wojciech Balczun, prezes ARP.
Zwrócił uwagę, że równocześnie rozpoczęto przygotowania do kolejnych projektów. Jak wyliczał, bezpośrednio do zagospodarowania jest 20 hektarów, a potencjalnie niedaleko kolejne 50 ha.
Euroterminal Sławków pozwoli zarobić Polsce na odbudowie Ukrainy
Minister Przemysłu Marzena Czarnecka zwróciła uwagę, że inwestycja w sektor logistyczny jest przełomowa, odmienna od tradycyjnego węglowego modelu rozwoju województwa śląskiego. Podkreśla jej znaczenie nie tylko dla całej gospodarki.
- Cieszę się z tego, że lokalni przedsiębiorcy będą mieli szansę rozwoju - powiedziała minister Marzena Czarnecka.
Premier Donald Tusk zapowiadał, że "złotym interesem dla Polski" ma być udział w odbudowie Ukrainy po zawarciu pokoju. Podkreślił odmienne podejście obecnego rządu do podobnych wizji w przeszłości. Zwrócił uwagę, że nie może być więcej tak, jak wyszło z odbudową Iraku, kiedy nie wykorzystano szansy, pomimo zaangażowania militarnego.

Biznes
- Mówimy o dziesiątkach, setkach miliardów złotych, jakie świat, Europa, Ukraina będą wydawały na odbudowę Ukrainy. To między innymi po to rozbudowujemy ten węzeł logistyczny, to serce logistyczne Europy, żeby Polska na tym mogła zarabiać. To nie jest nic złego powiedzieć tak: "Chcemy zarobić wielkie pieniądze dla Polski na odbudowie Ukrainy. Chcemy pomóc, ale chcemy też na tym na tym zarobić." I do tego potrzebny jest ten szczególny hub, ten szczególny suchy port - powiedział Donald Tusk.
Towary z Chin i Azji do Europy przez Polskę
Jak zapowiedział premier, nie tylko odbudowa Ukrainy jest szansą dla tego hubu i na zarobek dla Polski. - To jest najdalej wysunięty na zachód szeroki tor.Jak już zapanuje pokój i nie będzie wojny, to mówimy także o Sławkowie jako centrum przeładunkowym dla towarów z całej Azji, z Chin. Nie muszę nikomu tłumaczyć jak wielka to jest szansa dla nas wszystkich - podkreślił Tusk.
Sławków ma być największym hubem przeładunkowym tego typu w Europie, który połączy nie tylko wschód z zachodem, ale także północ z południem (porty na Bałtyku z portami nad Morzem Śródziemnym).
Premier polskiego rządu stanowczo podkreślił, że - pomimo zainteresowania z wielu stron świata -państwo polskie utrzyma pełną kontrolę nad Euroterminalem w Sławkowie.
Ogromny hub logistyczny w województwie śląskim
W Sławkowie znajduje się strategiczny terminal przeładunkowy z dostępem do torów o szerokości ukraińskiej i europejskiej. Ten kto kontroluje ten terminal, ma możliwości kontroli nad całym przepływem towarów w układzie Unia Europejska – Ukraina. Linia szerokotorowa o długości około 400 km łączy się z polsko-ukraińskim przejściem granicznym Izow - Hrubieszów, a przez Ukrainę z Dalekim Wschodem. Terminal jest połączony z najważniejszymi polskimi linia kolejowymi łączącymi wschód z zachodem i północ z południem. Znajduje się w pobliżu autostrad A1 i A4 oraz lotnisk Pyrzowice i Balice.
Posiada stałe połączenia intermodalne z polskimi portami bałtyckimi oraz z włoskim terminalem w Maddaloni (niedaleko Neapolu), a także terminalem w Schwarzheide (Niemcy) dwa razy w tygodniu. Oprócz obsługi terminalowej w transporcie intermodalnym realizuje również usługi przeładunku, zabezpieczenia i wysyłki towarów paletyzowanych, masowych, wyrobów hutniczych oraz towarów niestandardowych i ponadgabarytowych w relacjach bezpośrednich i pośrednich (przez place składowe, magazyny) z wagonów szerokotorowych/wagonów normalnotorowych/samochodów.
Głównym udziałowcem spółki Euroterminal Sławków posiadającym ponad 80 porc. udziałów jest Grupa CZH SA kontrolowana przez Agencję Rozwoju Przemysłu. To właśnie dzięki wsparciu uzyskiwanemu ze strony ARP spółka ma szansę na realizację nowej, dużej inwestycji. - Rozpoczęliśmy realizację projektu inwestycyjnego zakładającego budowę drugiego terminala intermodalnego. Po zakończeniu tej inwestycji „Euroterminal Sławków” zdolności przeładunkowe terminalu w Sławkowie zwiększą się o ponad 75 proc. – z 285 tys. TEU do ponad 500 tys. TEU.