Opole dostało zielone światło dla budowy obwodnicy południowej

Artur  Janowski
Artur Janowski
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska zgodziła się na trasę, która połączy ulicę Strzelecką z Krapkowicką. Na budowę drogi brakuje jednak pieniędzy, co gorsza, sprzeciwiają się jej mieszkańcy.

Obwodnica południowa planowana jest od lat, ale do tej pory urząd miasta nie był w stanie uzyskać decyzji środowiskowej, bez której nie może być realizowana duża inwestycja. Pierwsze dokumenty w sprawie decyzji wpłynęły do RDOŚ już w styczniu 2013 roku.

- Decyzję wydaliśmy kilka dni temu, ale nasza zgoda dotyczy wyłącznie wariantu nr 1 - informuje Alicja Majewska, dyrektor oddziału RDOŚ w Opolu. - Ten przebieg obwodnicy jest najkorzystniejszy ze względów środowiskowych. Otrzymał w naszej ocenie najwięcej punktów, m.in. dlatego, że nie wymaga wyburzeń, podczas gdy realizacja wariantu trzeciego wymuszałaby usunięcie czterech budynków mieszkalnych i 12 gospodarczych.

Opole dostało zielone światło dla budowy obwodnicy południowej

W wybranym wariancie obwodnica zaczynałaby się od ulicy Krapkowickiej, następnie w rejonie ulicy Podmiejskiej droga przekraczałaby Odrę, a dalej przebiegałaby nad ulicą Popiełuszki. Potem krzyżowałaby się m.in. z ulicami Brzechwy i Łukaszewicza. Koniec trasy zaplanowano - podobnie jak w przypadku pozostałych wariantów - na rondzie Jerzego Szczakiela.

Miejscy drogowcy początkowo forsowali wariant trzeci, ale ostatecznie też zdecydowali się na pierwszy, widząc, że RDOŚ nie da zgody na dużą liczbę wyburzeń. Mimo korzystnej decyzji nie tryskają jednak optymizmem.

- Spodziewamy się odwołania - nie ukrywa Piotr Rybczyński, wicedyrektor Miejskiego Zarządu Dróg ds. technicznych.

Warto pamiętać, że każdy z przebiegów planowanej obwodnicy wzbudzał protest mieszkańców.

- Zaproponowane obecnie warianty obwodnicy południowej Opola są tykającą bombą ekologiczną i społeczną - ocenia radny Marcin Gambiec, który wnioskował o odrzucenie wszystkich wariantów. - To co się nam obecnie proponuje nie jest żadną obwodnicą. Obwodnica ma z zasady omijać obszar miasta, a nie go dzielić.

Mieszkańcy dzielnic proponowali, aby obwodnicę poprowadzić inaczej. Chcieli drogi, która omijałaby miasto, a byłaby budowana wspólnie z takimi gminami jak Prószków czy Tarnów Opolski.

- Dlaczego nikt nie próbuje się zmierzyć z tym zadaniem np. w ramach Aglomeracji Opolskiej? - pyta Gambiec.

Problemem są głównie koszty. Obecnie przyjęty wariant może kosztować od 500 do 700 milionów złotych, a trasa - proponowana przez mieszkańców - w ocenie drogowców byłaby jeszcze droższa.

Tymczasem miasto nie ma pieniędzy na obwodnicę południową. Na razie nie ma ich także w programach rządowych, które będą realizowane do 2020 roku.

Z drugiej strony urząd miasta nie mógł starać się o dotację, nie mając decyzji środowiskowej w ręce.

- Na razie trudno mówić, kiedy będziemy realizować tę obwodnicę - przyznaje Rybczyński. Zdecydowanie bliżej jest do budowy obwodnicy Piastowskiej, czyli trasy łączącej obwodnicę północną z ulicą Niemodlińską.

Na tę drogę - wartą 163 mln zł - miasto stara się o dotację z rządowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, a decyzja ma zapaść niebawem.

Trwają też prace nad projektem obwodnicy, która połączy ul. Niemodlińską z Krapkowicką. Na tę trasę też na razie nie ma pieniędzy.

Co z obwodnicą Niemodlina?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Opole dostało zielone światło dla budowy obwodnicy południowej - Nowa Trybuna Opolska

Komentarze 19

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

b
bol
W dniu 22.12.2016 o 09:44, RoMan napisał:

Obwodnica Południowa Warszawy (S2) biegnie przez miasto. D.k. 7 wbija się do ścisłego centrum bez sygnalizacji świetlnej po drodze. I ludzie się cieszą, że samochody zamiast smrodzić w wielogodzinnych korkach, przejeżdżają sprawnie przez miasto.Proponowany przebieg obwodnicy jest kompromisem pomiędzy koniecznością zapewnienia przejazdu a kosztami. Pomimo tego, że będę widział obwodnicę przez okno, jestem jak najbardziej za tą inwestycją.

Marne szanase do 2025r

j
jawor

 Wałbrzych znalazł się w gronie szesnastu miast( Opola w nim nie ma ), które otrzymają dofinansowanie na realizację kluczowych inwestycji drogowych. Ministerstwo Rozwoju, które rozdysponowało kwotę 2,15 mld poinformowało o tym w oficjalnym komunikacie na swojej stronie internetowej. Wałbrzych na budowę obwodnicy zachodniej otrzymał 297 milionów złotych i jest to jedno z najwyższych dofinansowań w całej puli środków.

O przyznaniu finansowania dla Wałbrzycha zadecydował przede wszystkim dobrze przygotowany wniosek o dofinansowanie jak również lata przygotowań do realizacji tej niezwykle ważnej inwestycji drogowej. Prezydent Wałbrzycha dr Roman Szełemej podkreśla: - Budowa, zachodniej obwodnicy Wałbrzycha to czynnik decydujący o dalszym rozwoju naszego miasta oraz okolicznych miejscowości, szczególnie Szczawna Zdroju, Mogę powiedzieć, że to kluczowy element pozwalający właściwie uregulować ciąg komunikacyjny, którego przez tyle lat nam brakowało. Walczyliśmy o tę drogę długo i był to proces niezwykle skomplikowany, kosztował nas wiele nakładów sił a także środków finansowych, nie mówiąc o trudnościach administracyjnych. Dziś, komunikacja i połączenia drogowe decydują w istocie o funkcjonowaniu nowoczesnych miast i o tym jak są postrzegane przez mieszkańców i potencjalne osoby, które chcą wybrać atrakcyjne miejsce do życia. Stąd chciałbym podziękować wszystkim osobom zaangażowanym w te przygotowania jak również Ministerstwu Rozwoju za pozytywną decyzję.

 

P
Pasażer MZK

Czyli kamionka Rip... Jak już chcą budować, to najlepiej w wariancie nr 2, w miarę bezkolizyjnie będzie wtedy

P
Pelo%

Odkąd to EDOŚ jest od zapobiegania wyburzeniom? Co ten RDOŚ chroni, budynki czy środowisko-totalna kompromitacja  RDOŚiu , nie pierwsza zreszta. Dobrze, ze go  dobra zmiana rozp...  Najwyższy czas, a Majewska czym prędzej niech spaa na emeryturę

G
Gość
W dniu 22.12.2016 o 09:22, bol napisał:

Oj biedne Opole - nigdy nie doczeka się obwodnicy zgodnej ze standardami europejskimi.Obwodnice buduje się poza granicami miasta - dwupasmowe. W Opolu brakuje wizjonerów .Jak Opole dołączą do stolicy Śląska, to może poprawi się sprawa komunikacji i dróg.

 


Obwodnica dwupasmowa jest niezbędna. przecież ruch pojazdów z Prudnika, Kędzierzyna-Koźla, nie wspominając o takiej metropolii jak Biała czy Proszków, w kierunku na Warszawę jest nieustający. Opole nie ma innych priorytetów, jak skierować ten ogromny ruch na obwodnicę. Prawda?

G
Gość
W dniu 22.12.2016 o 14:25, Ziom napisał:

Ludzie co pier... pieprzycie ,po co ten opór, nawet jak podzieli to co z psem pójdziecie wzdłuż obwodnicy a przecież i tak siedzicie cały czas w domu przed TV .


Chodzi o hałas, zanieczyszczenie powietrza, położenie względem Bolko, położenie w ogóle (patrz wyżej). Wystarczy?
G
Gość
W dniu 22.12.2016 o 14:41, bol napisał:

Stolicą Śląska zawsze był, jest i będzie Wrocław 

Dziękuję - właśnie o to mi chodziło.

b
bol

Stolicą Śląska zawsze był, jest i będzie Wrocław 

Z
Ziom

Ludzie co pier...  pieprzycie ,po co ten opór, nawet jak podzieli to co z psem pójdziecie wzdłuż obwodnicy a przecież i tak siedzicie cały czas w domu przed TV .

g
gosc

Coś podobnego - władza bierze pod uwagę protesty mieszkańców? Od kiedy niby? Aaaa, tylko wtedy kiedy protesty są zgodne z oczekiwaniami władzy. Kiedy nie są zgodne - władza olewa protesty ludzi.

g
gosc 05

Obecnie proponuje nie jest żadną obwodnicą. Obwodnica ma z zasady omijać obszar miasta, a nie go dzielić. Pan Rybczynski  chyba zapomnial ze obwodnica to jest cos takiego co omija , a nie jest droga do miasta i dlatego od lat jest  brak drogi z zaodrza do strugi czy M. z Jemielnicy 
 

 

G
Gość

Jak Opole dołączą do stolicy Śląska, to może poprawi się sprawa komunikacji i dróg.

Będę Ci zobowiązany kolego "bol" jak uściślisz o co Ci chodzi w tym zdaniu a w szczególności co rozumiesz pod określeniemHEMLOCK  "stolicy Śląska".

A
Al
Obwodnicą czego będzie ta droga, bo chyba tylko centrum? Nie obejmie wszystkich aktualnych dzielnic miasta, a co dopiero tych nowo przyłączonych do Opola, rozetnie miasto na pół.
j
jolkipolkimanlubwoman

polaczcie przynajmniej krapkowicka z popieluszki i wybudujcie kolejny most na odrze - to juz zmniejszy korki o polowe w centrum - a druga czesc obwodnicy pozniej 

problemem sa mosty - a raczej ich brak -  do Odra dzieli Opole a nie obwodnica 

R
RoMan

Obwodnica Południowa Warszawy (S2) biegnie przez miasto. D.k. 7 wbija się do ścisłego centrum bez sygnalizacji świetlnej po drodze. I ludzie się cieszą, że samochody zamiast smrodzić w wielogodzinnych korkach, przejeżdżają sprawnie przez miasto.
Proponowany przebieg obwodnicy jest kompromisem pomiędzy koniecznością zapewnienia przejazdu a kosztami. Pomimo tego, że będę widział obwodnicę przez okno, jestem jak najbardziej za tą inwestycją.

Wróć na i.pl Portal i.pl