Opony odpowiadają za 20 - 30 procent zużycia paliwa przez pojazd, a zatem wybór bardziej efektywnego paliwowo ogumienia może wpłynąć także na ogólne zmniejszenie emisji szkodliwych spalin w skali poszczególnych krajów i całej Wspólnoty. Aby pomóc konsumentom w podejmowaniu świadomych decyzji, UE rozpoczęła formalną procedurę wprowadzania nowego systemu etykietowania opon.

Na taką decyzję wpłynęło także podpisane w grudniu 2015 roku porozumienie paryskie ws. klimatu, które ma ograniczyć emisję dwutlenku węgla i ocieplenie planety. UE zobowiązała się do 2030 roku ograniczyć emisje gazów cieplarnianych o co najmniej 40 proc. - w porównaniu do poziomów z 1990 roku.
Transport drogowy odpowiada za ok. 22 proc. emisji gazów w UE i jest jedynym sektorem gospodarki, w którym emisje są wyższe niż w 1990 roku.
Koronawirus w Polsce. Czy możemy wymienić opony i wykonać przegląd auta?
Aby osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 roku UE chce zmniejszyć emisje z transportu o 60 proc. - w porównaniu do 1990 roku.
Jak informuje Parlament Europejski nowe opony mają zawierać informacje na temat efektywności paliwowej i przyczepności na mokrej nawierzchni, w skali od A do G (podobnie do etykiet energetycznych dla artykułów gospodarstwa domowego - AGD), a także informacje o ich poziomie hałasu zewnętrznego, wyrażonym w decybelach.
Informacje na temat przyczepności na śniegu i lodzie mogą być dodane w przyszłości, a także informacje dotyczące przebiegu i ścierania (odpowiedzialnego za zanieczyszczenie mikroplastikiem), gdy dostępna będzie metoda testowania.
Etykiety muszą być wyraźnie widoczne dla konsumentów, pokazywane podczas sprzedaży opon (w tym również przez internet) i powinny zawierać kod QR dla łatwego skanowania.
Parlament Europejski i Rada UE osiągnęły na razie (w listopadzie 2019 roku) nieformalne porozumienie w sprawie systemu etykietowania opon. Rada oficjalnie zatwierdziła przepisy w lutym 2020 tego roku, a parlamentarna Komisja Przemysłu, Badań Naukowych i Energii zagłosowała za ich przyjęciem 28 kwietnia. Porozumienie musi zostać jeszcze zatwierdzone przez parlament jako całość.
